![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 22 - 1964 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
PRAGA 500 ccm typ BDČeskomoravská-Kolben-Daněk a. s., Praha "Praga obšťastnila tisíce motocyklistů kvalitními stroji. Na obrázku Stromer a Uher, kteří na stroji Praga 500 ccm ujeli přes 100.000 km křížem krážem Afrikou." Tady ale v kresbě Petra Hošťálka, v sedle ještě s původním majitelem, tchánem ing. Miky. Na boku sidecaru je dobře patrné krásně dochované (ručně malované) logo firmy TAP. A samozřejmě jej ve stejném duchu i nalakoval.
Technický popis:
Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt v bloku s převodovkou Vrtání: Ø 84 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 499 ccm Kompresní poměr: 1 : 4,7 Maximální výkon: 15 ks Ventilový rozvod: 2 x OHC Náhon vačky: svislým královským hřídelem Píst: z lehké hliníkové slitiny, s prohloubeným dnem Počet pístních kroužků: 3 Ojniční ložisko: válečkové Mazání: oběžné s olejovou náplní v karteru motoru Karburátor: Binks, dvoušoupátkový Zapalování: dynamomagnetem Bosch Řízení předstihu: levou otočnou rukojetí Elektrická výzbroj: 6V, Bosch Primární převod: čelními ozubenými koly se šikmým ozubením Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Převodovka: třírychlostní v bloku s motorem Řazení: ruční, pákou po pravé straně nádrže Sekundární převod: válečkovým řetězem 3/8" x 3/8" (orig. Renold) Rám: dvojitý trubkový, ve spodní části uzavřený, letovaný do mufen Přední vidlice: trubková, odpérovaná centrální spirálovou pružinou Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný Řidítka: dle přání cestovní či sportovní, s otočnými rukojeťmi Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný Kola: 19", drátová, vzájemně vyměnitelná Pneumatiky: 3,50 - 19 (26x3,5") na přání 4,00 - 19 (27x4") Brzdy: čelisťové bubnové, vpředu i vzadu stejného průměru Obsah nádrže: 10 litrů
Standardní výbava motocyklu (dle prospektu):
Elektrické osvětlení Bosch, zahrnující přední reflektor s dvouvláknovou žárovkou Bilux, přepínanou mechanickým (bowdenem) přepínačem na řidítkách a zadní číslovou svítilnu Ruční houkačka Hustilka Técalemitová maznice Nářadí v obalu z nepromokavého plátna Takže logickým vývojovým pokračováním bylo zjednodušení na OHC hlavu, ale pouze s jedním vačkovým hřídelem. Tohoto provedení se ale vyrobilo jen několik kusů... Snímek je z archivu Jarky Brutarové. |