![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 22 - 1962 (exportní) ZETOR 15 - traktor PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
TATRA 97 - aerodynamický čtyřválecVýrobce: ZÁVODY RINGHOFFER - TATRA A.S. Ústřední prodejna: Praha - Smíchov, Kartouzská 3
Listopad 1937
První prototyp vznikl (spolu s prototypem T 87) v listopadu 1937 a bezprostředně nato absolvoval spolu s větším typem zkušební zatěžkávací jízdu do Itálie, kdy se ověřovaly jejich vlastnosti nejen v alpských kopcích, ale především jejich rychlost a výdrž na tehdejších italských dálnicích - autostrádách.
Technické údaje vozu Tatra 97:
Motor: plochý čtyřválec "boxer" (flat four) Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 99 mm Obsah: 1.759 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,3 Výkon na brzdě: 40 koní Písty: z lehké slitiny Válce: jednotlivé, soustružené ze šedé litiny Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: ventily v hlavách, OHV Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem Karburátory: dva, horizontální, Solex 30 BFLH / Solex 30 BFRH Doprava paliva: elektrickou membránovou pumpou Chlazení: vzduchem, nucené ventilátorem Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: bateriové s rozdělovačem Baterie: 12 V / 45 Ah nebo 50 Ah v motorovém prostoru Dynamo: 12 V / 130 W nebo 150 W Spojka: jednolamelová, suchá F&S Mecano Převodovka: v bloku s motorem, 2,3 a 4 rychlost bezhlučné (šikmé ozubení) Synchronizace: 3. a 4. stupeň Převody: 1 - 2 - 3 - 4 - Hnací náprava: zadní - výkyvná Tatra Převod zadní osy: 1 : 3,5 Karoserie: Celoocelová, samonosná Přední osa: dělená, doplněná hydraulickými pákovými tlumiči pérování Zadní pérování: příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické Řízení: Nožní brzda: hydraulická Lockheed, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: plné ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16" (pozdější série hvězdicové) Pneumatiky: 5,75 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2 570 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 220 mm Délka vozu: 4 200 mm Šířka: 1 600 mm Výška: 1 470 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: 11 m Vlastní váha: 1.150 kg Počet sedadel: 5 Užitečné zatížení: Nejvyšší rychlost: asi 120 km/hod. Trvalá rychlost: 100 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 11 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru Objem nádrže: 50 litrů (v předku vozu, pod kapotou) z toho rezerva: 7 litrů Pozoruhodné jsou dobové chromované blinkry kapkovitého tvaru, montované na okrajích předních blatníků (stejné, jako se montovaly na vozy Aero 30). V zářijovém čísle ročníku 1938 vyšla v časopisu AUTO tato fotografie vozu Tatra 97 s textem: Letošní rok není chudý na nové modely našich automobilek - zde nový aerodynamický čtyřválec Tatra, s motorem vzadu uloženým - v cizině napodobovaný. |