JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HANOMAG - traktor RL 20 - malý zemědělský diesel


Malý zemědělský traktor Hanomag RL 20 je vybaven čtyřválcovým čtyřtaktním Diesel-motorem, pracujícím na principu osvědčených předkomůrek.
Motor má odnímatelnou hlavu válců a výměnné válcové vložky ze speciálního materiálu.
Věrni naší zásadě "Služba zákazníkovi" máme ve všech větších místech Německa zastoupení, která disponují zařízenými dílnami a odborně vyškoleným personálem. Ti jsou Vám v každé chvíli k disposici radou a kromě toho vám na požádání dají k disposici zkušeného firemního montéra.
Technické údaje:

Počet válců: 4
Vrtání: 80 mm
Zdvih: 95 mm
Obsah válců: 1.910 ccm
Brzděný výkon: 19,8 ks při 2.000 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV
Pohon vačkového hřídele: čelními koly se šikmým ozubením
Mazání: tlakové oběžné, s náplní oleje v karteru motoru
Chlazení: vodní, nucené pumpou
Vstřikovací pumpa: Bosch

Rozchod vpředu: 1.350 mm
Rozchod vzadu: 1.350 mm
Rozvor náprav: 1.935 mm
Světlost (pod diferenciálem zadní nápravy): 230 mm
Celková délka traktoru: 2.910 mm
Šířka traktoru: 1.610 mm
Výška traktoru: 1.600 mm
Poloměr otáčení: cca 4 m
Obsah nádrže: 35 litrů
Provozní váha: 1.580 kg

Rychlost jízdy v provedení RL 20 A: 1. stupeň - 4,2 km/hod.
2. stupeň - 6 km/hod.
3. stupeň - 13 km/hod.

Rychlost jízdy v provedení RL 20 B: 1. stupeň - 4,2 km/hod.
2. stupeň - 6 km/hod.
3. stupeň - 13 km/hod.
4. stupeň - 24 km/hod.

Rozměr pneumatik: přední 6,50 - 20 Extra, zadní 6,50 - 20 Extra nebo 8,00 - 20 Traktor

Spotřeba:
Nafta: cca 4 litry na hodinu
Olej: cca 60-70 gramů na hodinu

Množství oleje v motoru: 4,5 litru
Množství chladicí vody: 12 litrů


Dieselový motor dvacetikoňového traktoru Hanomag byl v podstatě identický s motorem z osobního automobilu Hanomag Rekord Diesel - prvního osobního dieselu, poprvé předvedeného na Berlínském autosalonu v únoru 1936.
Příčný řez Diesel - motorem traktoru Hanomag.
Diesel-motor Hanomag měl předkomůrky, vsazené do vývrtů v šikmé horní ploše hlavy válců. Předkomůrky byly přitlačené pouzdry pro vstřikovače, prostřednictvím přírub na dva šrouby.
Pak byly do pouzder vloženy Vstřikovače, které v jejich poloze držely třmeny, přitažené dalšími matkami na oněch dvou šroubech.
Motor traktoru Hanomag měl vyjímatelné (mokré) vložky válců.
Diesel - motor traktoru Hanomag v pohledu ze strany vstřikovacího čerpadla:

1) Filtr vzduchu s tlumičem sání
2) Hrdlo sání s přívěrou vzduchu
3) Odvzdušňovací hadice
4) Termostat chladicí vody
5) Hrdlo vodní pumpy
6) Membránový regulátor
7) Vstřikovací čerpadlo s dopravním čerpadlem
8) Starter s výsuvnou kotvou
9) Výpustný kohout chladicí vody
10) Vodní pumpa
Obrázek z instrukční knížky, ukazující nastavení rozvodových kol na značky.

1) Ozubené kolo klikového hřídele
2) kolo pohonu vstřikovacího čerpadla
3) Přívod oleje k rozvodovým kolům
4) Mezikolo
5) Kolo vačkového hřídele
převodovka ZF typ K 30 s bočním vývodem - tovární nákres Čtyřrychlostní převodovka ZF typu K 30, nakupovaná od firmy Zahnradfabrik Friedrichshafen A.-G., měla litinovou skříň, kola s rovným ozubením a řadila se posuvem kol.
Výrobce ji doporučoval pro výkony do 50 ks a přenos kroutících momentů do 16 kgm. Pro traktor Hanomag se používala v provedení s přídavným bočním vývodem.

Převody:
1. rychlost: 1 : 5,56
2. rychlost: 1 : 3,07
3. rychlost: 1 : 1,8
4. rychlost: 1 : 1
Zpátečka: 1 : 6,5
řez zadní osou samosvorný diferenciál ZF
Zadní osa traktoru Hanomag měla šnekový převod a používala samosvorný diferenciál od firmy Zahnradfabrik Friedrichshafen A.-G., pracující na principu stranově posuvných kolíků, zabírajících svými konci střídavě do vybrání unašečů pravé a levé poloosy.
přední osa
palivová soustava
podtlakový regulátor čerpadla
Elektrické zapojení silniční verze traktoru Hanomag SS 20.
Silniční, dle popisky spíš "zemědělský" (Bauern-Schlepper) traktor Hanomag RL 20 na dřevoplyn. Na snímku tovární provedení s jednoduchou stříškou na výstavě v Rakousku.
Malý zemědělský traktor Hanomag RL 20 - tady za protektorátu (viz poznávací značka PD-) upravený na pohon dřevoplynem, konkrétně českým dřevoplynovým generátorem firmy Janka.