|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ZETOR 15 - traktor SIDECARY - přehled výrobců 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2010 - Renovace motoru A.K.D. ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
S.R.K.
Dvoutaktní motocykl Stanislava a Rudolfa Kubíčků z Českých Budějovic.
Motocykl pánů Stanislava a Rudolfa Kubíčků z Českých Budějovic, otce a strýce v sedmdesátých letech známého plochodrážního jezdce Stanislava (Slávy) Kubíčka.
Sláva Kubíček o tom vypráví:
Strejda s tátou, Stanislav a Rudolf Kubíčkové se vyučili u kovofirmy „Fiala a Kautský“ v Českých Budějovicích, v objektu na dnešní Rudolfovské třídě, kde je dnes autodílna někdejších ČSAO. Fiala byl mechanik, praktik, zatímco Kautský byl obchodník, financoval to.
Motocykly, kterým strejda s tátou dali jméno S.R.K. (Stanislav-Rudolf-Kubíček) vyrobili celkem tři.
První měl ještě sekundární pohon klínovým řemenem. Ten po odzkoušení prodali a pořídili si za to soustruh. Druhý motocykl je ten, který se dochoval do dneška. Třetí, ten posléze rovněž prodali. Firma Fiala a Kautský někdy kolem roku 1929 koketovala s úmyslem začít výrobu motocyklů. Bratři Kubíčkové, kteří se zde vyučili, to samozřejmě věděli a proto se pánům Fialovi a Kautskému snažili nabídnout k výrobě svůj stroj, který už měli odzkoušený a o němž věděli, že spolehlivě jezdí.
Byl to dvoutakt jejich vlastní originální konstrukce, opatřený nuceným chlazením větrákem a ve chvíli, kdy jej firmě Fiala a Kautský nabídli, měli bratři Kubíčkové už s ním odjeto víc než dost kilometrů na to, aby se o něm dalo říci, že se jedná o stroj nejen životaschopný, ale i spolehlivý a v provozu použitelný.
Jenže věc měla háček: protože se u Fialy a Kautského vyučili, byli zde tím pádem pořád považováni za „ucha“ a bylo pod hrdost firmy, aby použila konstrukci od nich, svých někdejších učnů. Takže pánové Fiala a Kautský raději začali s výrobou strojů vlastních, čtyřtaktních, ale neúspěšně. Bylo tu údajně rozpracováno dvanáct exemplářů, ale kvůli problémům s realizací rozumně pracujících ventilových rozvodů pánové Fiala a Kautský krátce nato pokusů zanechali.
Dodnes se v majetku Stanislava (Slávka) Kubíčka dochoval nejen stroj, nyní jím renovovaný, ale i řada dřevěných modelů, vyrobených jeho otcem a strýcem a pocházejících z výroby jejich stroje.
Na tomto snímku z května roku 2013 jsou originální modely obou dílů karteru motoru, kde na pravé polovině je výrazný nálitek pro podélné usazení zapalovacího magnetu, poháněného přes ozubené kuželové soukolí.
Dalším z dochovaných slévačských modelů je model válce, navrženého vcelku s nesnímací hlavou a opatřeného nálitkem pro montáž ventilu dekompresoru.
O vysoké profesnosti bratří Kubíčků svědčí i to, že pro svůj motocykl nejen že použili vlastní karburátor monoblokové konstrukce se spodním přívodem plovákové komory, ale pro jeho předpokládanou výrobu ve větším množství si připravili i výrobní slévačský model.
|