JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


S.R.K.

Dvoutaktní motocykl Stanislava a Rudolfa Kubíčků z Českých Budějovic.

S.R.K. retušované původní foto
Motocykl pánů Stanislava a Rudolfa Kubíčků z Českých Budějovic, otce a strýce v sedmdesátých letech známého plochodrážního jezdce Stanislava (Slávy) Kubíčka.
Sláva Kubíček o tom vypráví:
Strejda s tátou, Stanislav a Rudolf Kubíčkové se vyučili u kovofirmy „Fiala a Kautský“ v Českých Budějovicích, v objektu na dnešní Rudolfovské třídě, kde je dnes autodílna někdejších ČSAO. Fiala byl mechanik, praktik, zatímco Kautský byl obchodník, financoval to.
Motocykly, kterým strejda s tátou dali jméno S.R.K. (Stanislav-Rudolf-Kubíček) vyrobili celkem tři.
První měl ještě sekundární pohon klínovým řemenem. Ten po odzkoušení prodali a pořídili si za to soustruh.
Druhý motocykl je ten, který se dochoval do dneška.
Třetí, ten posléze rovněž prodali.
Firma Fiala a Kautský někdy kolem roku 1929 koketovala s úmyslem začít výrobu motocyklů. Bratři Kubíčkové, kteří se zde vyučili, to samozřejmě věděli a proto se pánům Fialovi a Kautskému snažili nabídnout k výrobě svůj stroj, který už měli odzkoušený a o němž věděli, že spolehlivě jezdí.
Rudolf Kubíček (otec Slávy Kubíčka) na fotografii z roku 1929. Byl to dvoutakt jejich vlastní originální konstrukce, opatřený nuceným chlazením větrákem a ve chvíli, kdy jej firmě Fiala a Kautský nabídli, měli bratři Kubíčkové už s ním odjeto víc než dost kilometrů na to, aby se o něm dalo říci, že se jedná o stroj nejen životaschopný, ale i spolehlivý a v provozu použitelný.
Jenže věc měla háček: protože se u Fialy a Kautského vyučili, byli zde tím pádem pořád považováni za „ucha“ a bylo pod hrdost firmy, aby použila konstrukci od nich, svých někdejších učnů. Takže pánové Fiala a Kautský raději začali s výrobou strojů vlastních, čtyřtaktních, ale neúspěšně. Bylo tu údajně rozpracováno dvanáct exemplářů, ale kvůli problémům s realizací rozumně pracujících ventilových rozvodů pánové Fiala a Kautský krátce nato pokusů zanechali.
foto Hošťálek (2013) Dodnes se v majetku Stanislava (Slávka) Kubíčka dochoval nejen stroj, nyní jím renovovaný, ale i řada dřevěných modelů, vyrobených jeho otcem a strýcem a pocházejících z výroby jejich stroje.
Na tomto snímku z května roku 2013 jsou originální modely obou dílů karteru motoru, kde na pravé polovině je výrazný nálitek pro podélné usazení zapalovacího magnetu, poháněného přes ozubené kuželové soukolí.
foto Hošťálek (2013) Dalším z dochovaných slévačských modelů je model válce, navrženého vcelku s nesnímací hlavou a opatřeného nálitkem pro montáž ventilu dekompresoru.
foto Hošťálek (2013) O vysoké profesnosti bratří Kubíčků svědčí i to, že pro svůj motocykl nejen že použili vlastní karburátor monoblokové konstrukce se spodním přívodem plovákové komory, ale pro jeho předpokládanou výrobu ve větším množství si připravili i výrobní slévačský model.