![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1961 STADION S 22 - 1962 (exportní) JAWA 350 ccm typ 361 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
DODGE WC - Weapon Carrier
Původní článek Petra Hošťálka pro Truck Magazín (září 2013).
Při jeho zkouškách v Camp Hollabirdu vznikl tento dost divoce vypadající snímek, ze kterého je zřejmá značná světlost vozu, jeho extrémní šířka, i "nízká silueta" (se sklopeným rámem čelního skla). Historie: Byl to v podstatě pikap s úzkou celokovovou korbou posazenou mezi zadní blatníky a s otevřenou dvoumístnou kabinou, krytou jen plátěnou stříškou.
Nový Weapon Carrier se vyráběl ve čtyřech základních variantách.
Univerzální valník s typovým označením Dodge WC-51 měl, stejně jako jeho předchůdce, také dvoumístnou otevřenou kabinu, ale podstatně širší a s nižší siluetou. Na první pohled nápadnými prvky byly obrovské dopředu otevřené přední blatníky a zcela rovně trčící přední sklo v trubkovém sklápěcím rámu. Sedačky řidiče i spolujezdce byly jednotlivé, rozměrné, z místa řidiče se ale prakticky nedalo vystoupit kvůli náhradnímu kolu, umístěnému na prohnuté levé stupačce vozu. Řidič musel buď přelézt rezervu, nebo sedadlo spolujezdce a ani na pravou stranu se nevystupovalo nijak pohodlně. Tady pro změnu překážely na stupačce umístěné 5-galonové kanystry… Ložná plocha byla uprostřed, mezi boky karoserie, přístup k ní byl po sklopení zadního čela, na kterém byla zvenku upevněna jednotná US. souprava vojenské výbavy – kovový rám, držící zákopnickou lopatu a sekeru. U vozů Dodge se ručně ovládala pouze řadicí páka, páka parkovací brzdy a páka zapínání předního náhonu. Tady tovární snímek dokumentuje řady vozů WC-51, připravených k expedici...
Technické údaje:
Motor: typ Dodge T 214 Počet válců: 6 (v řadě) Vrtání: Ø 82,6 mm (3,24 inch) Zdvih: 117,5 mm (4,625 inch) Obsah: 3.772 ccm (230 cu.in.) Kompresní poměr: 6,7 : 1 Výkon: 92 hp (69 kW) při 3.200 ot./min. Max. kroutící moment: 244 Nm Blok motoru: litinový Hlava válců: litimová, snímací Počet hlavních ložisek: 4, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Chlazení: vodní, s pumpou a větrákem za chladičem Karburátor: Zenith, model 29 Palivo: benzín, 70 oktanů Doprava paliva: mechanicky (od vačky) poháněným membránovým čerpadlem Zapalování: bateriové, 6V s rozdělovačem a cívkou Spojka: suchá, jednolamelová Převodovka: 4 rychlostní se zpátečkou, manuálně řazená Rozdělovací převodovka: bez redukce, se zapínatelným pohonem přední nápravy Nápravy: pevné, typu Dodge banjo Uspořádání pohonu: 4x4 Rozvodovky: s hypoidním ozubením hrušky a talíře a kuželovým diferenciálem Převod rozvodovek náprav: 1 : 5,83 Pérování přední nápravy: podélnými listovými péry, doplněnými kapalinovými tlumiči Pérování zadní nápravy: podélnými listovými péry Brzda provozní: jednookruhová hydraulická, působící na všechna kola Brzda ruční: mechanická, působící na zadní kola Kola: 16“ palců, upevněná pěti šrouby Ráfky: ocelové, dělené, s demontovatelným okrajem Pneumatiky: 9,00 – 16, 8-ply (osm vrstev kordu) s terénním vzorem Rozvor: 2.489 mm Délka: 4.240 mm (s navijákem 4.480 mm) Šířka: 2.108 mm Výška se sklopeným sklem: 1.570 mm Výška přes nataženou střechu: 2.159 mm Světlost: 267 mm Váha otevřeného vozu: 2.517 kg (s navijákem 2.560 kg) Nosnost: 750 - 800 kg (1.750 lbs) Maximální rychlost: 87 km/hod. (54 mph) Spotřeba na 100 km: cca 28 litrů Palivová nádrž: cca 120 litrů (30 gallonů) Akční radius: 385 km (240 mil)
Třetí variantou byl zavřený Station-wagon Dodge WC-53 „Carryall“, což byla v podstatě jen mírně upravená karoserie civilní dodávky, posazená na unifikovaný třičtvrtětunový podvozek. Jako celek působil tudíž tento vůz podobně nesourodě, jako předchozí velitelský WC-56.
Starší provedení mělo úzké nalévací hrdlo nádrže (v zadní části vozu). To bylo u pozdějších sérií nahraženo jednotným širokým hrdlem, usnadňujícím nalévání z pětigallonových (cca dvacetilitrových) zásobních US kanystrů.
Motor typu T 214 byl řadový, vodou chlazený, benzínový šestiválec se spodovými ventily. Měl blok i hlavu válců odlité ze šedé litiny, čtyřikrát uložený klikový hřídel a karburátor umožňující bezproblémový chod i v extrémních náklonech. Při vrtání téměř čtyřlitrovému obsahu disponoval s dvaadevadesáti koňmi a velmi slušným kroutícím momentem. Díky tomu si vůz vystačil s pouze čtyřrychlostní „normální“ převodovkou a přesto vykazoval i v nejtěžším terénu vynikající jízdní i trakční vlastnosti.
Samozřejmostí byly obě poháněné nápravy (4x4), přičemž pohon přední nápravy byl vypínatelný. Vůz sice neměl diferenciály s uzávěrkami, ale praxe ukázala, že to nebylo potřeba, dokázal se díky extrémně širokým pneumatikám vyhrabat z jakéhokoliv terénu.
Od prvotního základního provedení WC-51 byla odvozena verze WC-52, což byl prakticky stejný vůz, ale vybavený motoricky poháněným navijákem Braden o tažné síle asi dvě a čtvrt tuny. Lišil se v podstatě pouze děleným předním nárazníkem a o deset palců větší celkovou délkou.
Na tomto snímku už v restaurovaném stavu, jako sběratelský exponát. V pozadí třítunový vojenský nákladní vůz Ford Canada F 60.
V průběhu výroby vznikly kromě základních provedení ještě tyto odvozené typy:
Dodge WC-55 vůz vybavený 37 mm kanonem Dodge WC-58 velitelský s radiovým vybavením, Dodge WC-59 spojařský, určený k údržbě telefonních vedení Dodge WC-60 pohotovostní opravářský Dodge WC-61 pohotovostní opravářský s navijákem byl vůz provedený jako nosič 37mm kanonu. Na snímku je vůz s navijákem z roku 1943, doplněný navíc protiletadlovým kulometem na předním nárazníku.
Všechny vyráběné verze vozů Dodge WC byly "americky jednoduché", při srovnání například s vozy Horch obdobné kategorie z německé výzbroje až primitivní. Díky tomu ale byly v provozu mnohem praktičtější. Málo zranitelné, nenáročné na obsluhu a v případě potřeby velmi snadno opravitelné.
V následujících letech pak byly poměrně dlouho ve výzbroji i některých evropských armád, například holandské nebo francouzské a v řadě afrických států jezdí dodnes. Poválečné provedení z padesátých let se lišilo kabinou s dveřmi a montáží užší korby karoserie, z níž vystupovaly okraje blatníků. Snímek restaurovaného vozu na veteránských značkách je z Trhových Svinů (2011). S „navijákovou dodžkou“ jsem ujel řadu kilometrů a vždycky jsem byl překvapen nejen tím, co byla schopná projet, ale i jak snadno se ovládala. Patřila mému dobrému kamarádovi, který ji, ač válečného veterána, měl na normálních espézetkách. Já s ní vozil ssutiny a vykopanou zeminu při odvodňování jednoho z jihočeských statků, také se účastnil natáčení nejednoho válečného filmu a asistoval při vlečení mnoha právě získaných (ale momentálně trošíčku nepojízdných) automobilových „sběratelských pokladů“.
Než jsem poprvé držel v ruce její volant, myslel jsem si vždycky, že pořádný terénní vůz musí mít nejen redukci, ale i uzávěrky diferenciálů. Jenže „dodžka“ dokázala s jen obyčejnou čtyřkvaltovou rychlostkou projet větším bahnem než jakýkoliv jiný vůz. Žádné technické finesy nepotřebovala, díky své šířce byla prakticky nepřevratitelná a mně úžasně imponoval brutální vzhled jejího předku s dopředu vytrčeným navijákem a masivní mříží před chladičem a reflektory.
Samozřejmě jí chutnalo. Nikdy jsme spotřebu neměřili, ale bylo zřejmé, že do třiceti na sto moc nechybí. To všechno vynahrazovala svou spolehlivostí a kromě jednou seškvařených kabelů věkem prošoupané elektriky nepamatuji, že by se dožadovala nějaké opravy. Být naděje, že ještě někdy bude benzín levnější, určitě bych neodolal. Kam se na její jednoduchost hrabou současné piksly, plné záhadné elektroniky, oken na tlačítka, centrálních zamykání a katalyzátorů, plnících euro trojku.., euro čtyřku.., euro pětku, euro šestku… a ó hrůzo, co nás asi ještě potká?!! Ale vlastně, když uvážíte, co dnes stojí jedna garanční prohlídka s výměnou náplně jedině přípustného značkového oleje, nebo případná výměna něčeho záhadně porouchaného z elektroniky těsně po uplynutí záruky, začíná mi připadat, že spotřeba dvacet osm na sto není zas až tak moc…
Na svatbu Petra Hošťálka v roce 1981 přijel Emil Nachlinger nejen se svou Dodge WC-52, ale i s nově restaurovaným US-vlekem. Jindy naprosto spolehlivá Dodge měla tentokrát poruchu - vzňala se prodřená kabeláž a Emil se při hašení nejen "uprasil", ale i si popálil ruce a přijel s mírným zpožděním.
Na prvním snímku při urychleném převlékání do svátečního, na druhém s komentářem k onomu "odvážnému" převlékání na veřejnosti... Dodge WC 51 a Emil Nachlinger, ten šedivý v maskáčových kalhotách, na parkovišti Veteran Rallye Křivonoska 2014. (foto Jana Heřmanová) |