![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ŠKODA nákladní typ 150 ZETOR 25 - traktor FAVORIT - sidecary PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
MABECO
Výrobce: Max Bernhardt & Co., Berlin N.O. 55, Prenzlauer Allee 36, Deutschland
Dvouválcový motocykl, který byl téměř stoprocentní kopií amerického motocyklu Indian Scout 37 cu.inch. Původní provedení, poprvé představené v roce 1922 na Berlínském autosalonu, mělo zelené lakování. Když ale výrobce o dva roky později změnil i barvu na originální indianskou červeň, bylo zle. Americký výrobce, který byl v té době největší motocyklovou továrnou na světě, okamžitě zahájil právní spor.
Technické údaje:
Motor: Čtyřtaktní vidlicový dvouválec s ventilovým rozvodem SV Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 78 mm Obsah: 600 ccm Maximální výkon: 11 ks (8,1 kW) Válce: litinové s nesnímacími hlavami, lité vcelku Mazání: ztrátové Karburátor: horizontální SUM Zapalování: magnetové Spojka: vícelamelová, v olejové lázni s ovládáním nožní kolébkou Primérní převod: čelními koly se šikmým ozubením a vloženým mezikolem Převodovka: třírychlostní s přímým ručním řazením, sešroubovaná s motorem (semiblok) Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem Rám: trubkový uzavřený, letovaný do mufen, ve spodní části dvojitý Přední vidlice: systém Indian s krátkými vlečenými raménky, odpérovanými listovým pérem Kola: 26“ drátová (40 drátů v kole) Pneumatiky: falcové, rozměru 26 x3" Brzdy: pásové, působící na buben zadního kola Vlastní váha (bez paliva): 130 kg Nejvyšší rychlost: 90 km/hod.
Spor s firmou Indian měl za následek reorganizaci firmy, jejíž název se z původní Max Bernhardt & Co. změnil na Mabeco G.m.b.H., kde Max Bernhardt měl napříště zastávat už jen funkci obchodního ředitele. Hlavním podílníkem nové firmy se stala světoznámá firma Siemens & Halske, která původně pro Maxe Bernhadta vyráběla do jeho motocyklů motory a některé další díly.
Správné načasování ventilů - nastavení rozvodových koleček - bylo, i přes zdánlivou složitost konstrukce, velmi jednoduché. Stačilo kolečka postavit na značky. Od rozvodových kol byl prostřednictvím dvou mezikoleček poháněn i zapalovací magnet, popřípadě kombinovaný dynamomagnet, pokud byl stroj vybaven elektrickým osvětlením. Motory měly obsah 748 ccm a jejich válce byly z hliníkové slitiny se zalitými litinovými vložkami válců, což v té době znamenalo technologii neslýchaně moderní. Kvůli dvěma výfukovým ventilům na každý válec měly závodní motocykly Mabeco čtyři výfukové roury. Tyto čtyřventilové stroje se velmi úspěšně účastnily celé řady závodů a jezdili na nich v těch letech známí jezdci jako Alfred Pätzold, Gustav Dierks, Erich Tennigkeit, Hermann Ro3ner a mnozí další. |