|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 Svatební oznámení pro Libora Gýnu PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ŠKODA 440 - prototyp Pick-up
Původní článek pro časopis Truck Magazín (leden 2012) od Petra Hošťálka.
Prototyp "nákladního" Spartaka
Spartak bylo původně uvažované jméno osobního vozu Škoda, který měl vystřídat po válce v Mladé Boleslavi vyráběné typy Škoda 1102 Tudor a Škoda 1200 Sedan. Když se připravovaný vůz, označovaný jako „mezityp“ lidového vozu pro dělnickou třídu dostal ze stadia prototypů do sériové výroby, změnilo se sice jeho oficiální označení na Škoda 440, ale přízvisko „Spartak“ už mu mezi lidem provždy zůstalo. Prototyp Škoda 440 Pick-up byl v exportní výbavě, to znamená se širokými chromovanými rámečky reflektorů, chromovanými nárazníky a poklicemi kol, chromovanou „vrtulí“ i rámečky nozder na masce a s ozdobnými lištami na předních blatnících i prazích karoserie (tuzemské provedení osobních „Spartaků“ mělo jmenované díly pouze lakované barvou a bylo bez lišt na blatnících i prazích). Na tomto továrním snímku je vidět nad lištou na blatníku šrám, který vůz utržil při jedné ze zkušebních jízd.
Jednalo se o celkem povedený a ve své době moderně vyhlížející vůz, přes to, že jeho konstruktéři byli vázáni podmínkou, že 80% dílů muzí zůstat shodných s typem předchozím…
1956
V druhé polovině roku 1956, kdy už se osobní vůz Škoda 440 sériově vyráběl, vznikl ve vývojovém oddělení (Česana) na jeho podvozku zajímavý prototyp v podobě otevřené nákladní verze Pick-up, jehož tovární typové označení bylo Š 970. Podle pamětníků byl vůz dokončen nedlouho před koncem roku a tak jeho první zkušební jízdy i fotografování probíhaly na již zasněžených silnicích, kdy se jednomu ze zajížděčů hned povedlo udělat na levém předním blatníku do čerstvého laku šrám…
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřtaktní, chlazený vodou Počet válců: 4 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Objem válců: 1.089 ccm Komprese: 1 : 7 Výkon: 40 ks (29,4 kW) při 4.200 ot./min. Max. kroutící moment: 68,6 Nm při 2.800 ot./min. Ventilový rozvod: OHV, s visutými ventily v hlavě válců, ovládanými vahadly a tyčkami Písty: z hliníkové slitiny Počet ložisek klik. hřídele: 3, kluzná Chlazení: kapalinové, nucené s čerpadlem, ventilátorem a termostatem Mazání: tlakové oběžné Zapalování: bateriové s rozdělovačem Elektrická instalace: 12 V Dynamo: PAL 12V / 200W Baterie: 12V Karburátor: spádový, Jikov 32 SOP Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, se sychronizací 3. a 4. stupně Řazení: pod volantem Převody: 1.stupeň – 1 : 4,27 2.stupeň – 1 : 2,46 3.stupeň – 1 : 1,59 4.stupeň – 1 : 1 Zpátečka - 1 : 5,61 Rozvodovka: soukolí Gleason 1 : 4,78 Rám: páteřový s centrální rourou, vpředu rozvidlený pro motor s převodovkou Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým perem dole a rameny nahoře Tlumiče pérování: kapalinové pákové Zadní osa: kyvadlová, s příčným perem nahoře Tlumiče pérování: kapalinové teleskopické Řízení: šroubem a maticí, spojovací tyče s pomocným otočným čepem Nožní brzda: kapalinová, jednookruhová bubnová, na všechna 4 kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Kola: 15“ disková hvězdicová, upevněná čtyřmi šrouby Ráfky: 3,50 D x 15“ Pneumatiky: 5,60 – 15 Rozvor: 2.400 mm Rozchod vpředu: 1.210 mm Rozchod vzadu: 1.250 mm Délka: 4.078 mm Šířka: 1.600 mm Výška: 1.430 mm Váha vozu: 900 kg Nosnost: 500 kg Celková přípustná váha: 1.400 kg Nejvyšší rychlost: 110 km / hod. Spotřeba: 8 litrů / 100 km
Pick-up měl standardní podvozek, jen zadní listové pero bylo posíleno o dva listy. To mělo stačit pro uvažovanou nosnost 500 kg. Zadní část vozu byla oproti osobnímu o něco lehčí, protože odpadla polovina střechy, zadní skla a víko kufru. Kromě toho vůz neměl v pravém zadním blatníku standardní palivovou nádrž, protože by překážela v ložném prostoru. Byla tudíž přemístěna pod jeho podlahu, do místa za pravou přední sedačkou, kde u osobní verze bylo místo pro nohy cestujících. Její plnící hrdlo, opatřené standardním zamykacím uzávěrem, bylo vyvedeno ven, do vybrání za pravými dveřmi. Nebylo to řešení příliš šťastné, zajížděči si stěžovali, že vybrání je v poměru k velikosti uzávěru příliš malé a že si při otevírání otloukají prsty.
Přední reflektory s elegantním „kšiltem“ i olištování předních blatníků a prahů byly shodné s výbavou, určenou pro exportní provedení vozů Škoda 440. Exportní výbavě odpovídalo i řazení pod volantem, to ale u Pick-upu továrna oddůvodňovala malým prostorem pro posádku, kde by bylo standardní řazení na podlaze, používané u vozů pro tuzemský trh, překáželo.
Rezervu měl vůz uloženou naplocho pod podlahou ložné plochy a přístup k ní i k mechanickému nůžkovému heveru a sadě nářadí, uložených ve stejném prostoru, byl po otevření zadního čela.
Boky vozu i zadní čelo sahaly až do výše spodní linie oken, ložnou plochu ale značně omezovaly podběhy zadních kol a k nim přibodované kryty teleskopických tlumičů pérování.
Zevnitř byly boky korby obložené přišroubovanými panely z lisovaného kartonu, potaženého koženkou. Stejně bylo očalouněné i zadní čelo. To bylo jednodílné a otevíralo se do strany, jako dveře. Při pohledu zezadu mělo panty na levé straně, přičemž mechanismus zámku i venkovní chromovaná klika byly použity z levých dveří předchozího (a už nevyráběného) vozu Škoda 1102 Tudor. Klika nebyla zamykatelná.
Zatím ještě platil původní předpis, požadující vpředu bílé a vzadu červené blinkry, takže prototyp Pick-up měl vpředu blinkry s čirými skly a vzadu jednodílné sdružené svítilny s krytem z tmavočervené plastické hmoty, kterými se vozy osazovaly až do roku 1957.
Rozměrově byl vůz prakticky shodný s osobním, protože plachta navazovala na obrys střechy kabiny, jen celková délka byla o cca 160 mm delší, kvůli vydutí zadního čela a jinak tvarovanému zadnímu nárazníku.
Prototyp byl odzkoušen, shledám provozuschopným, pouze byla vyslovena úvaha, že v praxi by si zasloužil zvýšení oblouků pro krycí plachtu, protože stávající oblouky výšku ložné plochy značně omezují. Nebylo jej však kde vyrábět. Mladoboleslavská výrobní linka byla plně vytížena výrobou osobního modelu, v pobočném závodu ve Vrchlabí se, jak už bylo řečeno, dělaly dvanáctsetjedničky, jejichž paleta zahrnovala Pick-up vlastní a v Kvasinách se připravovala výroba sportovní Škody 450, později známé jako Felicia.
A tak se „nákladní“ Spartak stal jen další kapitolou nadějných, ale nikdy neuskutečněných prototypů, kterých v socialistickém Československu vzniklo a zase zaniklo spousta…
V článku jsou použity fotografie z archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
|