![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1961 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
ŠKODA 440 - prototyp Pick-up
Původní článek pro časopis Truck Magazín (leden 2012) od Petra Hošťálka.
Spartak bylo původně uvažované jméno osobního vozu Škoda, který měl vystřídat po válce v Mladé Boleslavi vyráběné typy Škoda 1102 Tudor a Škoda 1200 Sedan. Když se připravovaný vůz, označovaný jako „mezityp“ lidového vozu pro dělnickou třídu dostal ze stadia prototypů do sériové výroby, změnilo se sice jeho oficiální označení na Škoda 440, ale přízvisko „Spartak“ už mu mezi lidem provždy zůstalo. Prototyp Škoda 440 Pick-up byl v exportní výbavě, to znamená se širokými chromovanými rámečky reflektorů, chromovanými nárazníky a poklicemi kol, chromovanou „vrtulí“ i rámečky nozder na masce a s ozdobnými lištami na předních blatnících i prazích karoserie (tuzemské provedení osobních „Spartaků“ mělo jmenované díly pouze lakované barvou a bylo bez lišt na blatnících i prazích). Na tomto továrním snímku je vidět nad lištou na blatníku šrám, který vůz utržil při jedné ze zkušebních jízd. V druhé polovině roku 1956, kdy už se osobní vůz Škoda 440 sériově vyráběl, vznikl ve vývojovém oddělení (Česana) na jeho podvozku zajímavý prototyp v podobě otevřené nákladní verze Pick-up, jehož tovární typové označení bylo Š 970. Podle pamětníků byl vůz dokončen nedlouho před koncem roku a tak jeho první zkušební jízdy i fotografování probíhaly na již zasněžených silnicích, kdy se jednomu ze zajížděčů hned povedlo udělat na levém předním blatníku do čerstvého laku šrám… Motor: řadový čtyřtaktní, chlazený vodou Počet válců: 4 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Objem válců: 1.089 ccm Komprese: 1 : 7 Výkon: 40 ks (29,4 kW) při 4.200 ot./min. Max. kroutící moment: 68,6 Nm při 2.800 ot./min. Ventilový rozvod: OHV, s visutými ventily v hlavě válců, ovládanými vahadly a tyčkami Písty: z hliníkové slitiny Počet ložisek klik. hřídele: 3, kluzná Chlazení: kapalinové, nucené s čerpadlem, ventilátorem a termostatem Mazání: tlakové oběžné Zapalování: bateriové s rozdělovačem Elektrická instalace: 12 V Dynamo: PAL 12V / 200W Baterie: 12V Karburátor: spádový, Jikov 32 SOP Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, se sychronizací 3. a 4. stupně Řazení: pod volantem Převody: 1.stupeň – 1 : 4,27 2.stupeň – 1 : 2,46 3.stupeň – 1 : 1,59 4.stupeň – 1 : 1 Zpátečka - 1 : 5,61 Rozvodovka: soukolí Gleason 1 : 4,78 Rám: páteřový s centrální rourou, vpředu rozvidlený pro motor s převodovkou Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým perem dole a rameny nahoře Tlumiče pérování: kapalinové pákové Zadní osa: kyvadlová, s příčným perem nahoře Tlumiče pérování: kapalinové teleskopické Řízení: šroubem a maticí, spojovací tyče s pomocným otočným čepem Nožní brzda: kapalinová, jednookruhová bubnová, na všechna 4 kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Kola: 15“ disková hvězdicová, upevněná čtyřmi šrouby Ráfky: 3,50 D x 15“ Pneumatiky: 5,60 – 15 Rozvor: 2.400 mm Rozchod vpředu: 1.210 mm Rozchod vzadu: 1.250 mm Délka: 4.078 mm Šířka: 1.600 mm Výška: 1.430 mm Váha vozu: 900 kg Nosnost: 500 kg Celková přípustná váha: 1.400 kg Nejvyšší rychlost: 110 km / hod. Spotřeba: 8 litrů / 100 km Zevnitř byly boky korby obložené přišroubovanými panely z lisovaného kartonu, potaženého koženkou. Stejně bylo očalouněné i zadní čelo. To bylo jednodílné a otevíralo se do strany, jako dveře. Při pohledu zezadu mělo panty na levé straně, přičemž mechanismus zámku i venkovní chromovaná klika byly použity z levých dveří předchozího (a už nevyráběného) vozu Škoda 1102 Tudor. Klika nebyla zamykatelná. A tak se „nákladní“ Spartak stal jen další kapitolou nadějných, ale nikdy neuskutečněných prototypů, kterých v socialistickém Československu vzniklo a zase zaniklo spousta…
V článku jsou použity fotografie z archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
|