|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ZETOR 15 - traktor TAP - sidecary Tlustoš Kbely
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
TŮMA ŽIŽKOV - sidecary
Tradiční pražský výrobce motocyklových sidecarů
Josef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103 Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů. V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově zemřel po delší nemoci." Po druhé světové válce, v padesátých létech, ještě nějakou dobu vedla výrobu jeho žena, ale pak byla firma znárodněna a její program převzalo pražské Výrobní družstvo Motex, které poslední poválečný typ lehkého Tůmova sidecaru, určeného k motocyklům Jawa pérák, Jawa kývačka a Jawa 500 OHC, vyrábělo v provozovně Praha 11, Řečkova ulice č.6, až do roku 1956.
Jeden z nejstarších cestovních sidecarů (provedení s dvířky), vyrobených firmou Tůma - Žižkov.
Na snímku připojen k americkému motocyklu Indian Scout z roku 1926 (dvouválec 600 ccm - 37 cu.inch.), se kterým jezdil známý malíř Rabas.
Trojúhelníkový rám sidecarů Tůma byl zhotoven ze silnostěnných trubek, spojených rámovými spojkami (mufnami) z ocelolitiny. Ty byly nejprve svrtány a prokolíkovány a poté natvrdo pájeny mosazí. Přední rámová spojka měla odlitý nápis TŮMA ŽIŽKOV - viz fotografie.
|