![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2010 - Renovace motoru A.K.D. JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
10.7.2025 R - RENAULT 4CV P - PRAGA - nákladní typ RND (poválečný) Š - ŠKODA nákladní typ 254 D |
|
TŮMA ŽIŽKOV - sidecaryJosef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103 Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů. V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově zemřel po delší nemoci." Po druhé světové válce, v padesátých létech, ještě nějakou dobu vedla výrobu jeho žena, ale pak byla firma znárodněna a její program převzalo pražské Výrobní družstvo Motex, které poslední poválečný typ lehkého Tůmova sidecaru, určeného k motocyklům Jawa pérák, Jawa kývačka a Jawa 500 OHC, vyrábělo v provozovně Praha 11, Řečkova ulice č.6, až do roku 1956. Na snímku připojen k americkému motocyklu Indian Scout z roku 1926 (dvouválec 600 ccm - 37 cu.inch.), se kterým jezdil známý malíř Rabas. |