JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HURIKAN - "rychlík" - 1948


foto Hošťálek Silniční závodní motocykl konstrukce Vladislava Vlka, vyrobený v jediném exempláři.

Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci Vlk v maximální míře použil hliník. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy (rovněž z hliníku), prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku. Motocykl se startoval jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče trychtýřový megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů.
foto Petr Hošťálek
foto Miloň Dvořák Stroj měl jednoválcový motor 250 ccm OHC. Na pohledu zleva je dobře vidět otevřený primární převod a obrovskou suchou spojku s odvrtávaným přítlačným talířem.
Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim.
V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech trati "odskakoval".
foto Miloň Dvořák
Dobová fotografie, na níž pózuje v sedle "rychlíka" mechanik František Štětka před garážemi v areálu vývojových dílen podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde se říkalo "u Pártlů".
V té době měl stroj černě lakovanou nádrž se zlatým nápisem Hurikan a malou čs. vlaječkou, otáčkoměr na řidítkách byl anglický Smiths.
Vladislav Vlk s "rychlíkem" v depu Velké ceny v Brně (1950) - na řidítkách je stále otáčkoměr Smiths.
foto z archivu Libora Marčíka.
Záběr z "Lochotínského okruhu" v Plzni, kde Hurikan v sedle s jezdcem Františkem Irmišem z Lišova u Českých Budějovic vede za sebou skupinu závodníků třídy 250 ccm.
Tady už je stroj vidět bez původně montovaného otáčkoměru Smiths a s jinou (resp. jinak lakovanou) nádrží.
Foto z archivu Karla Peláka.
Před startem závodu "Zlaté kolo" v Třeboni s jezdcem Františkem Irmišem v jeho tradiční (vlastnoručně vyrobené) přilbě.
Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla).
foto z archivu Romana Irmiše
Alternativní motor o obsahu 350 ccm Silniční Hurikan "rychlík" vznikl jako dvěstěpadesátka, což byla Vlkova oblíbená kubatura. V průběhu zkoušek se Vlk rozhodl zrealizovat i "výměnný motor" stejného provedení, ale s obsahem zvětšeným na 350 ccm, který se měl montovat podle toho, do které obsahové třídy bylo výhodnější stroj přihlásit.
Motor byl na rozvodovém víku označen gravírovaným nápisem HURIKAN Sport 350.
Také tento motor se dochoval a byl v roce 2014 přáteli Jiřím Musilem a Petrem Hošťálkem uveden do původní podoby.