![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 JAWA 350 ccm typ 361 FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
25.4.2025 J - JAWA 250 - pérák 16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ |
|
Sedmička České Budějovice (2011) - RÁJ MOTOREK - 2011Petr Lundák České Budějovice
Sběratelem historických motorek, cestovatelem, spisovatelem či ilustrátorem je osmašedesátiletý Petr Hošťálek, který v centru Českých Budějovic provozuje Jihočeské motocyklové museum.
Že v důchodovém věku už milovník starých strojů jen odpočívá? Ani náhodou, opak je pravdou.
Sezona 2011 je pomalu za vámi. Dá se již říci, jestli byla úspěšná, anebo neúspěšná?
"Podle mě byla úspěšná. Sice nemám přesná čísla, návštěvníky počítají na magistrátu, ale přišlo k nám hodně lidí a měli jsme tady také řadu motorkářských skupin. Nejvíce však muzeum navštěvují cizinci, což je známá věc. Budějovice jsou poměrně malé město. Když si vezmete, kolik zde bydlí obyvatel - a kolik z nich se zajímá o historii techniky? Hodně lidí vám řekne, že už tady byli a těch, co sem přijdou dvakrát či víckrát do roka, je málo."
Jak se tedy staráte o propagaci muzea a o to, aby vás lidé více vyhledávali?
"Jezdím na kdejakou soutěž či veteránskou rallye. Pokaždé jedu ukázat jiný zajímavý stroj a pokaždé jedu za Jihočeské motocyklové museum. Prostě musím pořád něco dělat, aby se o nás vědělo."
Chystáte pobočku muzea v jedné hale na Srubci. Můžete o tom říci více?
"To je záležitost, kterou připravuji už třetí rok. Nápad vyplynul z toho, že Solnice je pro nás malá. Jako sběratel už mám skoro sto padesát strojů a tady je v současné chvíli vystavených devadesát motorek. Takže se do Solnice už nic víc nevejde. Jsem si vědom, že by šlo muzeum uspořádat po výtvarné stránce mnohem lépe, ale to by znamenalo dát třetinu motorek pryč. Takže se pereme se dvěma problémy: buď muzeum bude pěkné pro oko, anebo ukážeme lidem co nejvíce historie." "Ještě nevím, jestli novou exposici otevřeme už na jaře, ale rád bych. Na Srubec budou soustředěné české motorky, takže jawy, zetky a manety. Opravdu staré a hodnotné stroje značek Indian nebo Harley-Davidson či řemenové motocykly zůstanou v Solnici v přízemí. A v patře budou mít své místo mopedy a Hurikany, protože za nimi sem jezdí neskutečné množství lidí z celé republiky."
Takže sem za vámi jezdí i veteránisté, kteří se potřebují podívat, jak by měl moped správně vypadat a vyfotí si ho. Je to tak?
"Samozřejmě, je to logické. Řada sběratelů kvůli tomu i volá. Proto jsem minulý podzim rozjel nově internetové stránky Jihočeského motocyklového musea. Na webu lidé najdou nejen výběr motocyklů, které u nás v muzeu jsou, ale i dokumenty, které jsem nasbíral k historickým náklaďákům, autům a motorkám z celého světa. Snažím se archiv neustále rozšiřovat, ale v podstatě je to nekonečná práce. Takže sedímu počítače do dvou do rána a přibývá to pomalu. Vlastně jde o desítky a desítky článků, fotografií, náčrtků a podobně." "Premiérou příští sezony bude první řemenový motocykl mladoboleslavské firmy Laurin & Klement - typ B. Tuhle laurinku bych chtěl dodělat do jara a hlavně ji naučit jezdit. Na příští rok chystáme velkou akci, protože bude sto desáté výročí závodu Paříž-Vídeň, kde jezdci na boleslavských strojích platili za favority. Zejména Narcis Podsedníček si tam vydobyl velkou slávu. Jkao jediný totiž dokázal přejet Alpy, aniž musel svůj stroj tlačit. Většina závodníků měla s kopci obrovské problémy."
Více v týdeníku:
Sedmička České Budějovice č. 40 ze dne 6.října 2011 |