|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) JIKOV - karburátory motocyklové JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
26.7.2024 B - BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecarem 25.7.2024 Ostatní - Svaz závodníků RČS - odznak klopový Ostatní - Škoda Popular OHV 1939 - Chladičová figura |
|
TRIUMPH TWN 200 ccm - typ B 200 / B 200 L / B 200 LF
Cestovní motocykly s dvoutaktním motorem v bloku s převodovkou - provedení 1936.
Typy B 200 L a B 200LF se od základního modelu lišily pouze luxusnější výbavou. Výrobce: Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland
První obrázek je vodový obtisk, který firma lepila na boky nádrže.
Druhý (v kruhu) je logo, používané ve firemních a propagačních materiálech.
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní, vzduchem chlazený, v bloku s převodovkou Počet válců: 1 Vrtání: Ø 59 mm Zdvih: 72 mm Objem válců: 197 ccm Otáčky normální: 3.045 ot./min. při 60 km/hod. Otáčky maximální: 4.260 ot./min. při 80 km/hod. Maximální výkon (brzděný): 7 ks při 4.200 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 6,05 Válec: stojatý, litinový Hlava válce: snímací, z lehké hliníkové slitiny Počet ložisek klikového hřídele: 3, kuličková Ojniční ložisko: jehlové Píst: z lehké slitiny Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 30 Zapalování: bateriové 6 V, typ Noris SDZ 6/30/3a Dynamo: setrvačníkové 30 W Karburátor: Bing A 2/22 dvoušoupátkový s regulací vzduchu Spojka: vícelamelová, se třemi třecími lamelami v olejové lázni Primární převod: řetězem v olejové lázni Převodovka: Hurth G 39, vložená do společného bloku s motorem Počet rychlostí: 3 Řazení: ruční, kulisové po pravé straně nádrže (typ LF nožní, vlevo) Kickstarter: vpravo Převody: 1.stupeň – 1 : 2,88 2.stupeň – 1 : 1,53 3.stupeň – 1 : 1 Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" Rám: trubkový uzavřený, letovaný do mufen, vzadu neodpérovaný Pérování vpředu: paralelogramová trubková vidlice se spirálovým pérem a třecím tlumičem Tlumič řízení: třecí, patent Triumph Přední brzda: mechanická bubnová, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na levé straně Kola: 19" drátová Ráfky: rozměru 2,5 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,00 – 19 s duší Rozvor: 1.290 mm Délka: 2.045 mm Šířka: 745 mm Výška: 945 mm Světlost: 100 mm Výška sedla: 690 mm Výška rukojetí řidítek: 860 mm Vlastní váha: 117 kg bez náplní Pohotovostní váha (se 12 litry benzínu): 126 kg Dovolené zatížení: 150 kg Objem nádrže: 12 l Spotřeba na 100 km: 3 litry Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru Nejvyšší rychlost: 80 - 85 km/hod.
Titulní stránka společného prospektu pro typy TWN B 200, TWN B 200 L (Luxus) a TWN B 200 LF (Luxus und Fu3schaltung).
Model TWN B 200 L ("Luxus") měl oproti základnímu typu leskle chromovanou nádrž a leskle chromované ráfky. Výfukové tlumiče ale byly u všech provedení matně černé. Elektrická houkačka byla pod nádrží.
Přední paralelogramová vidlice s centrálním spirálovým pérem byla doplněna stavitelným třecím tlumičem řízení.
Motor TWN B 200 v kresbě známého grafika Thussiuse:
Klikový hřídel byl vlevo uložen ve dvou jednořadých kuličkových a vpravo v jednom dvouřadovém ložisku. Ojniční ložisko jehlové. Tříkroužkový píst z lehké hliníkové slitiny měl mírně bombírované dno a dlouhý plášť. Setrvačnou hmotu kliky (a tím vynikající tah motoru ve stoupání) zvyšovalo dynamo Noris, provedené vcelku s dovažovacím setrvačníkem.
Detail pravé strany agregátu TWN B 200 nebo B 200 L, které měly ruční řazení. Táhlo řazení, vycházející směrem vzhůru k rychlostní páce, bylo opatřeno gumovou průchodkou proti zatékání vody za deště.
Šroubkem s kontramatkou (v otvoru před startovací pákou) se seřizovala vůle vypínací tyčky spojky. Setrvačníkové dynamo Noris mělo vestavěný spínač zapalování, kde funkci klíčku zapalování zastával speciální hřeb s velkou hlavou a zápichem, bránícím po zastrčení jeho vypadnutí za jízdy.
Detail pravé strany agregátu TWN B 200 LF s nožním řazením na pravou nohu. V krytu zapalování je vidět zastrčený hřeb (klíček), který měl dvě polohy. Po zastrčení zacvaknul do ještě nezapnuté, ale proti vypadnutí jištěné polohy a teprve po dalším zamačknutí až na doraz se zapnulo zapalování.
Nožní řazení Triumph bylo doplněno tehdy velmi horkou novinkou: zelenou kontrolkou neutrálu, umístěnou před očima jezdce, na plášti reflektoru. Kontrolku spínal kontakt v převodovce.
Tachometr měl úctyhodný průměr a přehlednou stupnici. Soukolí jeho náhonu bylo uvnitř hliníkového odlitku štítu přední brzdy. Vprostřed řidítek měla své místo bakelitová růžice utahovacího tlumiče řízení, ozdobená nápisem Triumph a firemním znakem dvouocasého lva.
Názorná ukázka z prospektu, demonstrující na prvním vyobrazení snadnou demontáž klikového mechanismu, na druhém vyobrazení snadné vyjmutí převodovky z bloku, kdy ani v jednom případě nebylo nutno motor vyndavat z rámu.
Po sejmutí bočního krytu převodovky byl snadný přístup k vypínacímu lanku spojky, i k táhlu řazení, spojujícímu převodovku s pákou v kulise po pravé straně nádrže.
Pohled na TWN B 200 L shora.
Páčka na pravé straně řidítek je ovládání pomocného (vzduchového) šoupátka karburátoru.
Ze společného prospektu 1936:
B 200 - standardní provedení (bez tachometru) za cenu 598,- RM B 200 L - Luxus chromované provedení s tachometrem za cenu 660,- RM B 200 LF - Luxus chromované provedení s nožním řazením za cenu 678,- RM |