|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) JIKOV - karburátory motocyklové Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
ZÜNDAPP K 500
Cestovní motocykl s možností připojení sidecaru.
Výrobce: ZÜNDAPP, Ges.m.b.H., Nürnberg, Deutschland
B>Technické údaje:
Motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený dvouválec SV Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání x zdvih: Ø 69 mm x 66,6 mm Objem válců: 493 ccm Maximální výkon: 16 ks při 4.800 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 5,8 Otáčky normální: 2.540 při 60 km/hod. Otáčky maximální: 4.500 při 105 km/hod. Ventilový rozvod: SV Náhon vačkového hřídele: řetězem Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet ložisek klikového hřídele: 1 kluzné a 1 kuličkové Ojniční ložiska: jehlová s klecemi, běžící v půlených ojničních okách Písty: z hliníkové slitiny s rovným dnem, á 2 těsnící a 1 stírací kroužek Zapalování: bateriové 6 V s přerušovačem a dvojvývodovou cívkou Dynamo: Noris DS 6/50 s přerušovačem, uložené na předním konci klikového hřídele Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek Originální svíčky: Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo, poháněné od kol rozvodu Karburátor: jeden, Amal 5, speciální provedení Spojka: vícelamelová, v setrvačníku motoru Převodovka: řetězová Zündapp, sešroubovaná do jednoho celku s motorem Počet rychlostí: 4 Převodové poměry: 1. stupeň 1 : 3,0 2. stupeň 1 : 1,9 3. stupeň 1 : 1,15 4. stupeň 1 : 0,96 Řazení: ruční, dlouhou pákou přímo z převodovky Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převod: sólový 1 : 5,6 sidecarový 1 : 64 Rám: dvojitý uzavřený, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s dvojicí spirálových per a olejovým tlumičem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na pravé straně Kola: 19" drátová, vzájemně výměnná Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší, nízkotlaké Sedlo: gumové, podepřené dvěma spirálovými péry Parametry Délka: 2.150 mm Šířka: 815 mm Výška: 900 mm Světlost: 110 mm (pod motorem) Výška sedla: 720 mm Vlastní (pohotovostní) váha: 180 kg včetně náplní Objem nádrže: 12,5 litrů Náplň oleje v motoru: cca 2,5 litru Spotřeba na 100 km: sólo 4 litry při rychlosti 60 km/hod. Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Nejvyšší rychlost: sólo 100 - 105 km / hod. se sidecarem 95 km / hod.
Výrobní čísla:
Rok výroby: 1933 ................. 135 221 - 135 720 137 001 - 138 350 1934 ................. 162 001 - 163 306 1934 ................. 163 307 - 164 700 1935 ................. 164 701 - 165 760 1936 ................. 165 761 - 167 500 1937 ................. 167 501 - 170 000 180 001 - 180 200 1938 ................. 180 201 - 182 749 1939 ................. 182 750 - 183 914 1940 ................. 183 915 ---->
V původním provedení z roku 1933 měl Zündapp K 500 pouhých 12 koní. Na takovýto výkon to byl až příliš luxusně konstruovaný motocykl - dvouválcový, s tehdy moderním dvojitým lisovaným rámem a navíc s přesným a výrobně drahým pohonem zadního kola kardanem...
Automontér František Červený se svým velmi pěkně udržovaným motocyklem Zündapp 500 v poválečných padesátých letech v Hodějovicích (dnes okrajová část Českých Budějovic).
Spodové motory Zündapp K 500 měly jeden karburátor, od kterého musela směs k válcům proudit dlouhými kanály, odlitými v bloku motoru a pokračujícími kanály v ödlitcích válců. To, že kanály byly integrované uvnitř odlitků motoru, mělo výhodu v tom, že byly za chodu předehřáté. Nicméně - pro ideální sání byly příliš dlouhé.
Továrna sice zkoušela verzi se dvěma karburátory, montovanými přímo na odlitky válců, ale do sériové výroby se toto řešení nedostalo.
Od roku 1939 až do definitivního ukončení výroby v roce 1940 byl Zündapp K 500 vyráběn převážně ve vojenském provedení, určeném pro jednotky Wehrmachtu. V té chvíli měl za typovým označením navíc písmeno W (Wehrmacht), tedy Zündapp K 500 W.
Používal se jak v sólo provedení, tak i se sidecarem, což ovšem s pouhými šestnácti koňskými silami nebylo nic moc... Na snímku je dobře vidět výztuhu rámu v partii pod sedlem, kde byla připojena boční vzpěra sidecaru (na rozdíl od BMW měly sidecary montované u Zündappů pouze tříbodové uchycení).
Ukázka excelentně zrenovovaného (a plně pojízdného) motocyklu Zündapp K 500 soukromého sběratele, pana Pavla Vobořila, který se s tímto strojem zúčastnil závodu do vrchu Brno-Soběšice v roce 2011.
Foto Hošťálek
Zündapp K 500 Pavla Vobořila z levé strany.
Snímek je z parkoviště strojů při závodu do vrchu Brno-Soběšice 2011. Foto Hošťálek |