|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ŠKODA nákladní typ 150 FAVORIT - sidecary PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
BMW - motocykl typ R 16
Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934. Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Technické údaje BMW R16:
MOTOR Typ: M 60 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání: Ø 83 mm Zdvih: 68 mm Objem válců: 735 ccm Trvalý výkon: 25 ks při 4.000 ot./min. Kompresní poměr: 6,5 : 1 Ventilový rozvod: OHV Zapalování: dynamomagnetové Bosch (poslední série bateriové Bosch) Osvětlení: 6V/30 W Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách Originální svíčky: Bosch M 180/7 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal 6/406 SP (pravý a levý) Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 56 Počet rychlostí: 3 Převody: 1 – 1 : 11,5 2 – 1 : 6,3 3 – 1 : 4,4 Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 4,45 - sidecar 1 : 5,18 Počet zubů: hruška 12 / talíř 57 RÁM Typ: F 66 Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké Rozvor: 1.370 mm Délka: 2.100 mm Šířka: 890 mm Výška: 950 mm Výška sedla: 700 mm Pohotovostní váha: 165 kg Objem nádrže: 14 l Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru se sidecarem 6 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru Nejvyšší rychlost: sólo 120 km/hod.
Předsériový stroj
na továrních fotografiích a jak byl představen veřejnosti v prvním prospektu: Motor s převodovkou shodný s předchozím typem R63. Přední vidlice ještě s trubkovou vzpěrou péra jako u R62/R63. Odlišný štít a jinak vedený bowden přední brzdy. Přední blatník mírně odlišného tvaru a jinak lakovaný. Zadní blatník bez jakéhokoliv koncového světla i bez odrazky. Koncové roury výfuků bez "rybin". Jiné linkování.
1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930
Motory výrobních čísel 75001 - 76000 Nejcharakterističtějším znakem 1.série bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce a úzké čelisti zadní kardanové brzdy, jen se třemi výztužnými žebry.
2. série, vyráběná v letech 1930 - 1932
Motory výrobních čísel 76001 - 76700 Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k příčce rámu. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber.
3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932
Motory výrobních čísel ??? Poprvé motor se dvěma karburátory Amal a výkonem 33 ks (24,27 kW) při 4.000 ot./min. Vpředu nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením čepu péra vespod. Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením. Ocasy výfuků s bočními prostřihy. Houkačka Bosch s krátkým trychtýřem, montovaná po levé straně vidlice.
Propagační kresba motoru R16 třetí série, osazeného dvěma karburátory, která byla uveřejněna v časopisu Motor und Sport.
4. série, vyráběná v roce 1933
Motory výrobních čísel 76701 - 76851 Stále ještě s původními výfuky archaického tvaru a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu. Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země.
5. série, vyráběná v roce 1934
Motory výrobních čísel 76852 - 76953 Dvoukarburátorový motor, osazený bateriovým místo magnetovým zapalováním. Díky dvěma karburátorům (Amal), montovaným přímo na válce, měl motor výkon 33 koní, což byla v té době u sériově prodávaného stroje neslýchaná hodnota. Na prospektu rukou napsaná cena je v předválečných Kč,- Na přání (za příplatek) mohl být stroj vybaven balonovými pneumatikami 4,00 - 19.
Počet zubů hrušky a talíře
tedy převod, kterým byl stroj z továrny osazen, byl vyražen na odlitku skříně zadku.
1929
Prospekt z roku 1929 byl vytištěn s vyobrazením předsériových strojů, které měly vzpěru k přednímu listovému peru trubkovou, odlišný přední blatník s výrazným rozšířením proti blátu v dolní části a výfukové roury ještě bez rybinovitého zakončení. Tyto stroje se poněkud lišily i v provedení ozdobného olinkování. archiv Hošťálek
P. V. Mozharov (*1888 - †1934)
V letech 1928-29 hostoval ve firmě BMW mimořádně schopný sovětský inženýr Pjotr Vladimirovič Možarov, iniciátor výroby sovětských motocyklů IŽ v Iževsku. Tehdy navrhnul několik konstrukčních řešení a připomínek, týkajících se vývoje lisovaného rámu. Osmnáct z nich bylo přijato a realizováno. Na základě toho firma BMW poslala v roce 1930 Možarovovi dva zkušební motocykly typu BMW R16, jednak k osobnímu používání, jednak k jejich testování v ruských podmínkách. Zajímavý je na snímku zkoušeného stroje mělký přední blatník bez bočnic, atypický tlumič výfuku a také masivní stojan předního kola, který nebyl na sériových strojích standardního provedení běžný.
1935
Start německé "Ostpreussenfahrt" (Východopruské jízdy) z 11. dubna 1935 - snímek reportéra Fremkeho s komentářem "Die ersten Motorräder werden gestartet. Rechts A.Libera auf DKW 490 ccm und links H.Rempel auf BMW 750 ccm." (Přel.: První motocykly budou odstartovány. Vpravo A. Libera na DKW 490 ccm a vlevo H. Rempel na BMW 750 ccm.) archiv Hošťálek |