|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 ZETOR 15 - traktor FAVORIT - sidecary MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
3.9.2024 J - JAWA 350 - pérák O - OGAR 350 (Jawa) - 1948 M - MANET S 125 - skútr |
|
VORAN
Výrobce:
Voran-Automobilbau AG., Berlin-Wilmersdorf, Deutschland Průkopnická německá firma, zabývající se konstrukcí předního náhonu.
Firmu založil jako akciovou společnost v roce 1926 vrchní inženýr (Oberingenieur) Richard Bussien.
Společnost se zabývala vývojem a využitím patentů, týkajících sekonstrukce automobilů s předním náhonem. Od roku 1926 do roku 1928 se nabízel vůz Voran-Wagen s předním náhonem a buď 5/25 ks, nebo 6/30 ks motory od firmy Pluto. Není známo, že by se nějaký skutečně prodal a pokud ano, pak nanejvýš jen v ojedinělém případě.
V roce 1930 byla Voran-Automobilbau AG. převzata firmou AEG a začleněna k firmě NAG. Tady Paul Henze ve spolupráci s Richardwem Bussienem začal konstruovat velký vůz NAG-Voran s předním náhonem, poháněný vidlicovým osmiválcovým motorem. Protože konstrukce vycházela složitá, tím pádem drahá a protože se přesně v této době velmi tíživě projevovala celosvětová krize, vedením firmy předpovídalo neprodejnost připravovaného vozu a tudíž byl jeho další vývoj zastaven.
Místo něj přišel na program menší typ NAG-Voran, který měl vzduchem chlazený motor o obsahu 1,5 litru. Ale i to se ukázalo jako chybný a nerentabilní krok, který nakonec zapříčinil definitivní konec kdysi slavné automobilové značky NAG, známé zejména kvalitně konstruovanými nákladními vozy. Kromě materiálů z archivu Jihočeského motocyklového musea byly použity údaje z knihy Wernera Oswalda „Deutsche Autos 1920-1945“.
Technické údaje vozu Voran:
Motor: čtyřtaktní Počet válců: 4 v řadě Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 95 mm Ventilový rozvod: SV Chlazení: vodní, termosyfonové Obsah: 1 500 ccm Rám: tvořený dvěma ocelovými podélníky, vyhnutými přes zadní nápravu Přední náprava: dělená, tvořená dvojicí čtvrteliptických per nad sebou (na každé straně) a šikmými plechovými vzpěrami Hnací náprava: přední Zadní náprava: pevná, kovaná, dpérovaná podélnými listovými péry Nožní brzda: mechanická, lanová na přední kola Ruční brzda: mechanická, lanová na zadní kola Řízení: šnekem a segmentem Rozvor: 2 650 mm Rozchod: 1 250 mm Délka vozu: 3 600 mm Šířka: 1 500 mm Váha podvozku: 550 kg Pohotovostní váha otevřeného vozu (faeton): 785 kg Max.rychlost: 80 km/hod. |