![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC Motocykly civilní - DOUGLAS 2¾ HP - 1914 |
|
VORANVoran-Automobilbau AG., Berlin-Wilmersdorf, Deutschland Průkopnická německá firma, zabývající se konstrukcí předního náhonu.
Firmu založil jako akciovou společnost v roce 1926 vrchní inženýr (Oberingenieur) Richard Bussien.
Společnost se zabývala vývojem a využitím patentů, týkajících sekonstrukce automobilů s předním náhonem. Od roku 1926 do roku 1928 se nabízel vůz Voran-Wagen s předním náhonem a buď 5/25 ks, nebo 6/30 ks motory od firmy Pluto. Není známo, že by se nějaký skutečně prodal a pokud ano, pak nanejvýš jen v ojedinělém případě. Místo něj přišel na program menší typ NAG-Voran, který měl vzduchem chlazený motor o obsahu 1,5 litru. Ale i to se ukázalo jako chybný a nerentabilní krok, který nakonec zapříčinil definitivní konec kdysi slavné automobilové značky NAG, známé zejména kvalitně konstruovanými nákladními vozy. Kromě materiálů z archivu Jihočeského motocyklového musea byly použity údaje z knihy Wernera Oswalda „Deutsche Autos 1920-1945“. Motor: čtyřtaktní Počet válců: 4 v řadě Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 95 mm Ventilový rozvod: SV Chlazení: vodní, termosyfonové Obsah: 1 500 ccm Rám: tvořený dvěma ocelovými podélníky, vyhnutými přes zadní nápravu Přední náprava: dělená, tvořená dvojicí čtvrteliptických per nad sebou (na každé straně) a šikmými plechovými vzpěrami Hnací náprava: přední Zadní náprava: pevná, kovaná, dpérovaná podélnými listovými péry Nožní brzda: mechanická, lanová na přední kola Ruční brzda: mechanická, lanová na zadní kola Řízení: šnekem a segmentem Rozvor: 2 650 mm Rozchod: 1 250 mm Délka vozu: 3 600 mm Šířka: 1 500 mm Váha podvozku: 550 kg Pohotovostní váha otevřeného vozu (faeton): 785 kg Max.rychlost: 80 km/hod. |