![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1961 AERO - sidecary JAWA 350 ccm typ 361 FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
PUCH S 4 - WH
Skutečný válečný veterán: Puch 250 typ S 4 – WH z roku 1941.
Dvěstěpadesátka Puch typ S 4 byla nejzdařilejším předválečným typem rakouské továrny Steyr – Daimler – Puch A.G.
O tomto motocyklu se říkalo nejen v továrních prospektech, ale i mezi světovou motoristickou veřejností, že je to mimořádně vynikající stroj jak pro každodenní používání, tak i pro nejnáročnější soutěže a závody. Není proto divu, že neušel pozornosti německého vojenského velení a po „anšlusu“ Rakouska (t.zn. po jeho připojení k Hitlerově Třetí říši) byla nařízena jeho výroba v upravené podobě pro potřeby Wehrmachtu. Na retušovaném vyobrazení z prospektu, vydaného továrnou v roce 1936, byl Puch 250 typ S 4 charakterizován jako čistokrevný sportovní stroj pro náročné jezdce. Spotřeba benzínu byla udávána hodnotou 2,8 litru/100 km, oleje 0,25 litru/100 km. Po konstrukční stránce byl Puch S 4 nejbizarnějším motocyklem, který německý Wehrmacht do své výzbroje schválil. Motor byl dvoupístový dvoutakt se společným spalovacím prostorem, uspořádaný tak, že levý píst svou spodní hranou otevíral a zavíral sání směsi do karteru a horní hranou otevíral a zavíral výfukový kanál. Přefukování směsi z karteru do válců ale řídil píst pravý. Oba písty měly průměr Ø 45 mm, zdvih 78 mm a byly nesené společnou ojnicí tvaru Y. To ovšem znamenalo, že píst v pravém válci musel mít placatý, stranově posuvný, pístní čep! Tato hodnota výkonu byla pro předválečnou dvěstěpadesátku mimořádně vysoká - pro srovnání poválečná Jawa 250 "Pérák" měla jen 9 koní (6.62 kW) a spolu se značným kroutícím momentem i v nízkých otáčkách znamenala velmi dobré jízdní vlastnosti.
Aby se dosáhlo stejnoměrného ochlazování obou válců, musely být uložené napříč motocyklu. Motor měl tudíž podélně uloženou kliku a to si vyžádalo kuželový primární převod se spirálovým ozubením pro pohon převodovky. Ta byla čtyřrychlostní s nožním řazením, propojeným dle požadavku Wehrmachtu pro případ nouze i s řazením ručním po pravé straně nádrže.
Ale pozor! Mezi motorem a převodovkou byste marně hledali spojku, ta byla až v zadním kole! Znamenalo to, že jakmile jste nastartovali motor a se zmačknutou spojkovou páčkou zařadili rychlost, ozvalo se pod vámi hlasité zarachocení a ačkoliv stroj stál, roztočil se řetěz k zadnímu kolu… Na snímku je detail nádržky oleje odděleného mazání.
Zatímco civilní Puch S 4 hravě dosahoval maximální rychlosti 110 km/h, ve vojenském provedení dostal sekundární zpřevodování do pomala. Také původní vzduchový filtr byl nahrazen účinnějším „jednotným“ německým filtrem typu „cyklon“, který měl pro snadné denní čištění odnímatelnou nádobku na prach.
Vyobrazený motocykl, který má na motoru, rámu i na převodovce vyražené orlice přejímací komise Wehrmachtu a na zadním kole dochovanou původní válečnou pneumatiku Metzeler, lze vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Je v originálním stavu, plně pojízdný a dodnes přihlášený na platných bílých espézetkách. Vyobrazený stroj měl reflektor firmy Siemens.
Technické údaje Puch S4:
Motor: dvoupístový jednoválcový dvoutakt s rozvidlenou ojnicí
Vrtání obou pístů: Ø 45 mm Zdvih obou pístů: 78 mm Obsah: 248 ccm Výkon / otáčky: 10,5 ks při 4.100 ot./min. Karburátor: šoupátkový, vlastní výroby Puch Mazání: oddělené, čerpadlem ze zvláštní nádržky pod sedlem Dávkování oleje: progresivní, řízené bowdenem od plynové rukojeti Zapalování: bateriové s přerušovačem a cívkou Elektrická výzbroj: Baterie 6 V / 8 Ah, dynamo Norris 6V / 45 W na př. konci klikového hřídele Osvětlení: reflektor Hella Ø 160 mm, žárovka Bilux 6V - 25/25W, konc. lampa Hella 6V - 5W Objem benzínové nádrže: 12 litrů Objem olejové nádrže: 2 1/4 litru Převodovka: čtyřrychlostní, s kombinovaným nožním i ručním řazením Sekundární převod: řetězem Spojka: vícelamelová, v náboji zadního kola Parametry: Délka: Šířka: Výška: Váha: Spotřeba: l / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod.
***************************************************************************
Galerie dochovaných a soudobých fotografií:
Za řidítky Jiří Musil, tehdy ještě kluk, dnes automechanik a renovátor, pracující pro Jihočeské motocyklové museum. |