![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
3.7.2025 D - DKW typ RT 125 1.7.2025 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích 30.6.2025 D - DKW typ KM 200 |
|
V Suhlu bylo otevřeno nové dopravní museum.
Původní článek pro Truck Magazín od Petra Hoštálka.
Ano. To souhlasí. Sice už Simsony z našich silnic téměř zmizely, ale odkud pocházely, to si pořád ještě pamatuje skoro každý... Suhl je město, které má podobnou tradici a historii jako Strakonice. Pod značkou Simson se zde vyráběly nejdřív zbraně, pak jízdní kola, kočárky, ve dvacátých letech dokonce chvíli i kvalitní automobily a po druhé světové válce tu naplno rozjeli výrobu motocyklů. Prvním typem byla jednoválcová dvěstěpadesátka s kardanem, která se jmenovala AWO 425. Proč zrovna AWO a co to bylo za značku? AWO byla zkratka z ruského „Awtowelo“. V roce 1862 firma přešla do rukou Löba a Mosese Simsonů, dostala jméno Gebr.Simson (Bratří Simsonové) a začala s výrobou bajonetů a nabijáků k puškám. Už z křestních jmen je zřejmé, že rodina Simsonů byla židovského původu. Takže bylo zcela logické, že po období úspěšného rozvoje firmy došlo v letech nástupu fašistů k moci k zinscenovanému protižidovskému procesu a Simsonové byli nakonec rádi, že nechali fabriku fabrikou a podařilo se jim, přes Švýcarsko a Londýn, uprchnout do Spojených Států. Továrna byla v roce 1935 začleněna do německého zbrojařského koncernu, dostala jméno BSW (Berlin-Suhler Waffen-und Fahrzeugwerke) a kromě zbraní směla krátký čas před válkou vyrábět i motokolo s pomocným motorem Sachs 98 ccm.
26.března roku 1945 se Suhl dočkal amerického náletu a 3.dubna byl obsazen jednotkami generála Pattona. Američané nechali nejdůležitější zbrojní zařízení včetně nejnovějších modelů zbraní zabalit a odeslat do USA zároveň se všemi hotovými výrobky, které v tu dobu v továrně byly. O dva měsíce později, od 3.června 1945 už ale Suhl spadal do ruské okupační zóny. Prakticky veškeré strojní zařízení pro zbrojní výrobu bylo rozebráno, zabaleno do 4.200 dřevěných beden a jako „válečná reparace“ odvezeno do SSSR.
Zároveň ale Sověti vydali příkaz k zahájení poválečné výroby. Začalo se s produkcí kuchyňských pánví, ručního nářadí a loveckých brokovnic. Od září 1945 pak začala továrna vyrábět autodíly pro ruské vojenské náklaďáky. Kapoty, blatníky a stupačky. Ale i podkovy pro ruské jízdní oddíly.
Tedy „Awtowelo“. A Sověti vydali příkaz začít s výrobou motocyklů. Vývojovým pokračováním motocyklu AWO 425, který ještě měl kluzákové zadní pérování, se stal nový model, teď už logicky pojmenovaný Simson 425 Sport. Jeho motor byl lehce inovován, zcela nový ale byl rám se zadní kyvnou vidlicí a pohodlnými sedly, která dostala vysokou výplň z mechové pryže. Souběžně běžící výroba čtyřtaktních dvěstěpadesátek s kardanem byla omezována a v roce 1961 definitívně ukončena. Dobový snímek je z rychlostních závodů, které se jely v roce 1954 v městském parku nedaleko Lipska.
V následující éře výroby malých motocyklů se k nám dovážel elegantní, větrákem chlazený, typ Simson Star. To bylo v době našich dvousedadlových Pionýrů. Později, po roce 1976 pak známá padesátka pro mládež, Simson S 50.
Po sloučení východního a západního Německa se Simsony náhle staly neschopné konkurence. Tak jako ve Strakonicích, i v Suhlu došlo k řadě pokusů, jak firmu zachránit a zmodernizovat, ale ani tady se to nezdařilo. K prvnímu únoru 2003 byly zbytky tradiční leč nesolventní firmy definitivně rozprodány.
Dnes už výrobce malých motocyklů v Suhlu neexistuje. Ale tradice zůstává. Město si uvědomilo, že jeho budoucnost je v turismu – a turistům, kromě krásného okolí duryňských lesů, je třeba nabídnout i něco zajímavějšího! A tak bylo ve městě začátkem května otevřeno motocyklové museum. Pro jeho exposici byly použity prostory někdejšího kongresového centra a museum bylo otevřeno s plnou parádou.
Za těmito stroji je nahoře na rampě nápadně vidět oranžový Mustang - Jawa 50...
A aby bylo čím se pochlubit také z české automobilové historie, poskytl ze své sbírky parádní aerovku cililink Emil Roděj z Hluboké u Borovan. Ta se mezi vystavovanými Trabanty, Wartburgy a IFAmi od prvního okamžiku stala pro návštěvníky opravdovým magnetem.
Následovala bikerská bohoslužba a pak motorkáři vyrazili na výlet po okolí... |