![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 22 - 1964 Svatební oznámení pro Libora Gýnu JAWA 500 OHC model 15 - 1953 FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
Po cestě hedvábí - 4.díl
Původní cestopis pro Truck Magazín (únor 2007) od Petra Hošťálka.
Za celou mou loňskou expedici Peking-Paříž jsem zmokl jen párkrát. Na téhle, letošní, zatím ještě den bez deště nebyl. Nejhorší je, že si musím denně pár věcí přepírat. Kalhoty jsou každý večer od kolen dolů samé bláto, totéž ponožky a od bláta mám i triko. Nejhorší je, že nic neschne. Už jsem přišel na to, že nejjednodušší je ráno to na sebe mokré navléct a usušit to během prvních dvou desítek kilometrů na vlastním těle. Nejjednodušší ano, ale nejpříjemnější, to rozhodně ne…
Snídá se v uličce za hotelem, v lidové jídelně. S předsevzetím, že konečně začnu hubnout, dávám si jen jeden šáteček. Je vynikající, s nějakou zelenou fašírkou, možná je to špenát. Aspoň ho to tedy hodně připomíná - ale tady jsme v Číně, tak to může být cokoliv! Ostatní šátečky cpou do sebe po čtyřech, nebo po šesti kusech a dávají si k tomu hlubokou misku něčeho, co vypadá jako mléčně zabarvená voda, ve které se vařila rýže. Je to neslané i nesladké, prostě jen ta hodně rozředěná chuť rýže. Já si to dávám lžící jen tak. Všichni ostatní si to bohatě sladí…
Po snídani natankovat motorky – a jedeme! Je horko, jedu nalehko. Zas leží někdo v prachu u kraje silnice. Tentokrát ne úplně mrtvý, jen spí, má pod hlavou stočený nějaký kus hadru, mrtvý zatím ještě není. Ale jedna ruka a jedna noha mu čouhají do silnice, takže možná brzy bude. V jednom z dalších měst nás předjíždí sanitka s majákem, dokonce na ní je nápis Ambulance. O kousek dál už vidím, jak stojí v křižovatce. Vedle ní, ve shluku lidí, je obrovský náklaďák s rozmačkanou kabinou. Šoféra z ní museli vystříhávat, teď ho nakládají do sanitky... Mně to připadá legrační. Hrát si na „star“ nejsem zvyklý. Jenže Číňani to berou hrozně vážně a kdekoliv se octneme, všichni se se mnou chtějí fotit. Chlapi, hezká děvčata i malí kluci. Tak jo, nebudu vám kazit radost… Viděl jsem Budhu, viděl jsem zle se tvářící strážce chrámu, zato z bojovných mnichů jsem neviděl ani jednoho. Přijeli jsme nevhod. Prý právě před chvílí, než jsme dorazili, odešli na oběd... Ze Shaolinu stoupá silnice do kopce. A pak, když přejíždíme hřeben, otevírá se před námi obrovský kaňon. Po úbočích skal se silnice vine dolů v serpentýnách, a nakonec je vidět jen jako tenká nitka na dně údolí. Už když jsme odjížděli z kláštera, začínalo pršet. Teď doslova leje a já jsem tak mokrý, že už nestojí za to, brát si něco navrch. Jedeme s kopce a měli bychom jet zatraceně opatrně. Na mokru a na blátíčku se v zatáčkách dobře padá. A tady je těch zatáček hodně! Musí se tu vyskytovat dobrá cihlářská hlína, protože proti nám, do kopce, supí jeden traktůrek za druhým a všechny vezou vrchovatě naložené dvoukoláky cihel. Bafají na plný plyn, až skoro nadskakují a z odpařovacího otvoru pláště válce se jim kouří jak z hrnce, ve kterém se vaří brambory. V dálce je vidět dvě těžní věže a hned na to potkáváme několik náklaďáků, které vezou vysoké, do pyramid uplácané fůry uhelného prachu. Z toho se tu lisují válcovité děrované brikety, které svým průměrem přesně zapadají do čínských plechových kamínek. Pár přehrad už jsem viděl. Na Lipně jsem navštívil i strojovnu a kontrolní chodby uvnitř hráze, ale stavebně se mi odjakživa nejvíc líbily prohnuté kamenné hráze přehrady liberecké, nebo jablonecké. A přehrada na Černé Nise v Jizerských horách. Jenže přehrada, na jejíž hrázi stojím teď, je opravdu impozantní. Tohle vodní dílo stálo Čínu 300 bilionů RMB, tedy přepočteno na české asi 900 bilionů korun. Na jeho realizaci se podíleli kromě Číňanů i Italové a Němci, a Čína si na to musela vzít úvěr u Světové banky. Dneska její generátory dávají 300.000 kW. A jak mají v síni slávy napsáno, přehrada nejen že zregulovala a využila vody Žluté řeky, ale stala se také zábranou proti splachování úrodné země z krajiny okolo. V přehradě je v současné chvíli dost málo vody. Dokonce i přes to, že už asi pátý den prší. Podle stop na hrázi i na březích bych odhadoval, že chybí tak deset, jedenáct metrů do standardní hladiny. |