![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 STADION S 22 - 1964 STADION S 11 - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
Po cestě hedvábí - 6.díl
Původní cestopis pro Truck Magazín (duben 2007) od Petra Hošťálka.
Ale náš mechanik měl nejspíš stejný nápad. Dokonce už je na dvoře chvíli přede mnou, a odněkud vytahuje hadici s vodou. Dáváme se do toho a za chvíli přichází postupně celý zbytek party a všichni své hýčkají motorky. Naše lejdy taky. Ta, jako každá ženská, se věnuje pochopitelně čistotě vždycky víc, než my. Na její motorce je to vidět taky. Příjemným překvapením pro nás všechny je, že při oficiálním fotografování u pomníku se mezi námi opět objevuje startovní číslo devět! Ten kluk z týmu, co ho hned druhý den cesty srazila protijedoucí dodávka, které já se v poslední chvíli dokázal vyhnout. Je samá podlitina, dost kulhá, ale na tváři má úsměv. Má v noze pět hlubokých šitých ran, kupodivu už docela dobře zavřených. Mezi prostředníkem a čtvrtým prstem měl nohu silně roztrženou, tam má asi osm stehů a celé chodidlo má tmavočervené a naběhlé. Ale i to už se mu hojí. Pár stehů na bradě není skoro ani vidět. Jen jeden zub mu prý chybí. Na to, jaká to byla rána a jak vypadal, když ho nakládali do sanitky, vypadá dobře. Měl velké štěstí... Z toho všudypřítomného prachu jsme neuvěřitelně špinaví. Pokud se dneska zastavuje, první sháňka je vždycky po vodě. Aspoň trochu si na chvíli umýt ruce a opláchnout obličej…
Asi osmdesát kilometrů za Xianem přejíždíme široké koryto řeky, velmi kamenité, ale voda skoro žádná, jen takový potůček. Vlevo mezi kopci je vidět přehradu. Uzavírá úzkou průrvu mezi kopci a je hodně vysoká. Stálo by za to ji vidět. Z dálky to vypadá, že silnice stoupá jako stužka přímo po stěně hráze. Ale z návštěvy téhle přehrady nic nebude, tam nejedeme.
Hned za řečištěm jsou po obou stranách silnice vystavené obrovské kameny. Všechny mají zaoblené tvary, omleté věky vodou, takže pocházejí nejspíš z tohohle řečiště. Některé jsou obrovské jak dům. Až mi to připadá jak menhiry ve Stonehenge. Proč tu jsou? A takhle vystavené u silnice? To je prodejna šutrů! V čínských městech obvykle moc soch nepotkáte. Snad až na všudypřítomného Maa. Číňané místo soch koukají raději na pěkné přírodní balvany. Kupříkladu v každém lepším hotelu je nějaký ve vstupní hale. V Lianyungangu, kde jsem téměř týden bydlel, to byla obří dvoumetrová v polovině rozštípnutá geoda, se spoustou krystalů uvnitř. Tady, na louce u silnice, si takový kámen můžete vyhlédnout a koupit… Ještě, že jsem se nezdržel déle. Silnice najednou končí rozcestím a až opravdu v dálce zahlédnu vpravo mizící siluetu posledního jezdce. Je štěstí, že nejedou rychle. Tady se mi ztratit, tak nevím. Mapu po ruce nemám a že bych se tu domluvil, to není moc šance. Jinak ale pomalá jízda v koloně stojí za – no jak to říct slušně?!! Dneska jedeme mezi třicítkou až padesátkou, občas tak pomalu, že se až motáme. Div, že všichni neusínají za jízdy. Kdyby se jelo pětaosmdesát až devadesát a po každých 45 minutách na deset minut zastavilo, byli by všichni svěží. Snažím se to vysvětlit Čenovo prostřednictvím vedoucímu výpravy už asi po třetí. Ale ten pořád říká, že musíme jet bezpečně! Tudíž pomalu. Tak nevím, jak je možné, že mu nedochází, že takhle je to daleko nebezpečnější... Ale hlavně, tohle přece není svezení na motorce!
Pak je pro dnešek volno a tak mizím podívat se mezi krámky a prodejničky s motorkami a lecčíms ostatním. Nejdřív zastavuji u opravny jízdních kol a skůtrů a nechávám si přeměřit tlak v pneumatikách. Kupodivu drží. Čínští kluci mi sami od sebe hadrem trošku otírají mašinu a já zkouším, jestli tu nemají klíč na utahování drátů v kolech. Mají! Dokonce na moje dráty pasuje a oni jsou ochotni mi ho asi za patnáct korun českých nechat! Tak to beru. Klíč na utahování drátů s sebou v nářadí nemáme a já si myslím, že je kvůli občasné kontrole potřeba.
|