![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: Svatební oznámení pro Libora Gýnu JAWA 500 OHC model 15 - 1953 SIDECARY - přehled výrobců 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
Po cestě hedvábí - 7.díl
Původní cestopis pro Truck Magazín (květen 2007) od Petra Hošťálka.
K narozeninám patří dárky. A tak dostávám čínský vějíř, křesťanský křížek na šňůrce k pověšení na krk a pak ještě něco: černou keramickou hruštičku, do které jsou nějaké dírky. Čen se mě s poťouchlým úsměvem ptá, jestli vůbec vím, co to je? A všichni kolem zvědavě čekají, jak se z toho vyvléknu!
Tak nějak samozřejmě mi to padne do rukou. Držím hruštičku v obou dlaních a prsty samy najdou svoje dírky. No jasně! To musí být obdoba okaríny! Nahoře na vršku hruštičky zbývá jeden otvor, tím se do toho určitě fouká… Říkám, že to je hudební nástroj a hned to dotvrzuji fouknutím přes horní dírku. Z černé hruštičky zazní tón a když párkrát pohnu jedním z prstů, ozve se i zatrylkování. Klukům čínským tvrdnou rysy, tohle nečekali. Bodejť jim budu vypravovat, že jsem z muzikantské rodiny a že už jsem pár všelijakých hudebních nástrojů viděl! Děda hrával tubu ve vídeňské kapele a táta housle a kytaru v liberecké opeře, než v osmašedesátém emigroval a stal se prvním houslistou v salzburském Mozarteu…
Když se vracíme zpátky do hotelu, vezou mě oklikou přes město, vyhlídkovou jízdu, abych ze zdejších krás něco viděl. A musím říci, že tak bohatě a nádherně nasvětlené město jsem zatím ještě nikdy a nikde nezažil…
Vůbec nejnižším bodem je pak zdejší solné jezero Eding Lake. Ujguři, kteří jsou jednou z tady žijících menšin, mu pro jeho šedostříbřitou barvu říkají Měsíční jezero. V Turfanu je horko. Místní teplotní rekord je tuším 49°Celsia, takže jsme na tom docela dobře, protože v téhle chvíli tu máme pouhých 37° ve stínu. V městě samotném je řada ulic, které vypadají jako lázeňské promenády. Jsou zastíněné plaňkovým loubím a všude nad hlavou člověku visí hrozny, stačí vztáhnout ruku a utrhnout.
Také večerní posezení v obřím zahradním restaurantu je pod loubím plným hroznů. Pozvala nás na něj oficiálně první dáma a vládkyně tohohle města. Je to vysoce postavená komunistka. Na večeři přišla nenápadně a velmi neformálně oblečená a k její cti je nutno říci, že o politice nepadlo za celý večer ani slovo. Za to nám velmi zajímavě vyprávěla o historii města i o tom, že tahle restaurace tu je celou dobu, odkdy hedvábná stezka existovala. Na cizince jsou tu zvyklí. Dnes jsme tu hosty stejně, jako bývali arabští či turečtí obchodníci, táhnoucí pouští Gobi s velbloudími karavanami. Karavanami, naloženými tím hedvábím, po kterém hedvábná stezka dostala své jméno…
Chechtám se tomu jako blázen. Celý život lezu do kdejaké vody, navíc jsem o nějaký ten rok starší než on, ale že by mě měla bolet v zimě kolena? O tom teda doteď nic nevím! Pak se dovídám pravý důvod našeho zpoždění. Naše expedice nijak nepospíchá, protože dosud nemá vyřízené doklady pro vycestování za hranice! Odstartovali nás na cestu od Pacifiku k Atlantiku, aniž by jediný z čínských účastníků měl v kapse pas… Čen mi večer na hotelu vysvětluje, že oni všichni museli své pasy předat Lianyungangské sportovní organizaci a ta je prý odeslala do Pekingu k vyřízení potřebných víz. Ale to se až doteď nepodařilo a tak se bude čekat! Čínské vízum mám za tři dny hotové. Měl jsem platit pokutu v dost značné výši. Našich asi dvanáct tisíc korun. To proto, že ve chvíli, kdy jsme společně s Čenem a vedoucím naší výpravy na cizineckou policii do Bo La dorazili, bylo mé původní vízum už tři dny propadlé. Taková pokuta je přeci jen dost značný nečekaný zásah do mých financí. Ale neuvěřitelnou shodou okolností právě tady, v Bo La, je provdaná Čenova švagrová za druhého radního. A druhý radní se samozřejmě s náčelníkem cizinecké policie zná. Takže díky protekci to naštěstí jde najednou i bez pokuty. Teď bych jenom potřeboval, aby měl Čen další stejně dobře provdané švagrové i v Kazachstánu, v Rusku a Bělorusku. Do všech těchto zemí mi totiž propadla víza také…
Většina jezdců v té chvíli balí a odjíždí vlakem domů. Se mnou zůstává v Alashankou nakonec jen Čen a náš mechanik Wu. Vedoucí výpravy odjíždí zpět do Urumqi, aby odtamtud vyrazil letadlem do Pekingu. Chce se pokusit situaci ještě zachránit a rozhodnutí o ukončení expedice zvrátit.
Mě volají z továrny extra. Rusky mluvící slečna Liana Wang se mě ptá, co teď hodlám dělat? Jestli se mi chce pokračovat? Jaképak chce?!! Říkám jí do telefonu, že já přece pokračovat musím! Přece jsem slíbil, že s jejich motocyklem Hedvábnou stezku projedu a k Atlantiku dorazím. Tak nehodlám udělat ostudu ani sobě, ani té motorce. Zvlášť, když až do téhle chvíle neměla jednu jedinou závadu!!!
Vlastně mi to přichází docela vhod. S Číňany byly naše denní průměry hodně nízké. Obvykle tak do dvě stě padesáti, nejvýš tři sta kilometrů. A to není nic pro mne. Takže se docela těším, jestli se mi ovšem podaří dostat se v pořádku přes hranice, jak za to vezmu. Máme za sebou šest a půl tisíce kilometrů Čínou. Teď je přede mnou nějakých dobrých deset tisíc kilometrů Kazachstánem, Ruskem a západní Evropou, než dorazím do Holandska k moři. A pak ještě do Průhonic, kde v zastoupení Yuki napjatě čekají, jestli se podaří mně i mé motorce yuki v pořádku dojet.
Až teď se dovídám, že ani přechod hranic nebude jednoduchý! A také to, že jsem celou Čínou vlastně jel tak napůl načerno. V Číně se prostě cizinec s vlastním motocyklem a evropským řidičákem pohybovat nesmí. Dokonce ani, když je to v zájmu takové fabriky, jako je největší motorárna v Asii. Takže v dokladech motorky nejsem zapsán já. Mám tam uvedenou Lianyungangskou sportovní organizaci. Úplně poslední den před odjezdem mě, Čena i našeho mechanika Wu zatýká místní policajt. Po asi hodinovém čekání se dovídáme, že jsme se nezaregistrovali! Každý cizinec, který do pohraničního městečka Alashankou přijede, je povinen se zaregistrovat. Kde? No na místní poště! |