|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 Svatební oznámení pro Libora Gýnu PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
Z 5 Expres
Čtyřválcový dvoutaktní automobil vyšší střední třídy s předním náhonem, vyráběný v letech 1935-1936.
Výrobce: ČESKOSLOVENSKÁ ZBROJOVKA A.S. BRNO Vůz byl představen veřejnosti deset let po zahájení výroby automobilů v brněnské Zbrojovce a protože po něm už firma v dalším vývoji a výrobě automobilů (kromě pokusu o vojenský speciál T2) nepokračovala, lze říci, že byl posledním a vrcholným typem značky.
Technické údaje Z 5 Expres"
Motor: dvoutaktní řadový čtyřválec v bloku s převodovkou a rozvodovkou Počet válců: 4 Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 90 mm Obsah válců: 1.470 ccm Výkon: 40 ks (cca 30 kW) při 3.200 ot./min. Nožní brzda: kapalinová jednookruhová, působící na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, působící pouze na zadní kola Kola: 16", disková plná, u pozdějších vozů hvězdicová Pneumatiky: 5,25 - 16 Rozchod vpředu: 1.150 mm Rozchod vzadu: 1.190 mm Rozvor: 2.875 mm Délka chassis: 4.070 mm Délka: 4.310 mm (v prospektu 1936 udáváno 4.400 mm) Šířka: 1.450 mm Výška: 1.530 mm Váha vozu: 1.040 kg Celková hmotnost: 1.550 kg Užitečné zatížení: 420 kg Obsah benzínové nádrže: 45 litrů Maximální rychlost: 125 km/hod. Spotřeba na 100 km: 12,5 litru (v německém prospektu 12, v jiném českém 11-13 litrů)
Rám vozu tvořily dva rovnoběžné skříňové nosníky obdélníkového průřezu (Jäckl), spojené masivními výztuhami. Vzadu v partii před zadní nápravou byla mezi ně vsazena vana pro akumulátorovou baterii. Karoserie vozu byla smíšené konstrukce, s dřevěnou kostrou, pobíjenou předlisovanými plechovými panely.
Zástupce brněnské Čsl. Zbrojovky "Z"
v Českých Budějovicích byl pan Josef Weiss na tehdejší Třídě legií č.18, dnes Rudolfovské tř. 31/18. Původně prodával a opravoval jízdní kola Premier a Göricke, prováděl opravy motocyklů Indian a Premier a k tomu se stal i zástupcem firmy "Z" Brno pro Jižní Čechy. Na tehdejší dobu velký objekt s průjezdem z hlavní ulice do dvora, v němž byla kromě dílen i řada velmi moderních garáží se stahovacími roletami, je zachován dodnes.
1936
Reklamní fotografie vozu Z5 Expres, použitá jako ilustrace k povídce, uveřejněné v časopisu Ozvěny domova i světa číslo 42. ze dne 14.října 1936.
1937
Původně černobílá, grafikem ručně kolorovaná, fotografie limousiny Z-5 Expres, uveřejněná na reklamní stránce uvnitř časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42, ze dne 20. října 1937. Text nad fotografií zněl: "Je tak málo dnů plných sluneční pohody a bezstarostnosti a ty ještě ztrácíte, nemáte-li svůj vůz. Jste-li však majitelem auta Z-5 EXPRES, musíte býti tím nejšťastnějším člověkem i pod zamračeným nebem. Z-5 EXPRES je vůz jedinečného výkonu, má elegantní a pohodlnou karoserii, je úsporný a spolehlivý. Prohlédněte si jej na Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, nebo v továrních prodejnách."
Vrcholem technické dokonalosti vozů "Z" je typ "Z-5", který se právem nazývá "expresem našich silnic". Je velký a pohodlný, má čtyřválcový dvoutaktní 1,5 litrový motor a výkon 40 koní. Má dva karburátory, které jsou vybaveny dokonalým tlumičem sání. Přední i zadní výkyvné poloosy jsou odpružené příčnými listovými péry s hydraulickými tlumiči nárazů. Brzdy, účinkující na všechna čtyři kola, mají hydraulické ovládání. Rám je tvořen dvěma rourami obdélníkového průřezu, které jsou propojené silnými příčnými výztuhami. Jeho konstrukce zajišťuje odolnost a nehlučnost karoserie. Nový typ se vyznačuje radikálním bojem proti hluku a vibracím. Poznáváme to z motoru, který je uložen na gumě, z dokonalého tlumiče sání, dvojitého tlumiče výfuku a četných isolačních vložek, sloužících k odhlučnění karoserie. Nechybí také osvědčené centrální mazání podvozku. Karoserie je velmi prostorná a pohodlná. Ventilační štěrbiny zajišťují větrání i při zavřených oknech, aniž by vznikal průvan. Prostor pro zavazadla má bohaté rozměry. Výkon odpovídá tradici vozů "Z". Tento vůz na rovině dosahuje 110 km a má značnou stoupavost a akceleraci. Spotřeba obnáší cca 12 litrů na 100 km. Je to vůz pro rozmazlené a znalé řidiče. Je ekvivalentní 6- nebo 8-válcovým vozům.
1936
Fotografie ze Soutěže elegance 1936 v Lázních Luhačovice. S kabrioletem Z 5 Expres pan Karel Vlašín, tovární jezdec Zbrojovky. Foto: archiv Jirky Kohlíčka
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Černobílé "pérové" reklamy na vůz Z-5 Expres z dobového tisku. |