JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Z 5 Expres


Čtyřválcový dvoutaktní automobil vyšší střední třídy s předním náhonem, vyráběný v letech 1935-1936.

Výrobce:
ČESKOSLOVENSKÁ ZBROJOVKA A.S. BRNO


Vůz byl představen veřejnosti deset let po zahájení výroby automobilů v brněnské Zbrojovce a protože po něm už firma v dalším vývoji a výrobě automobilů (kromě pokusu o vojenský speciál T2) nepokračovala, lze říci, že byl posledním a vrcholným typem značky.
Technické údaje Z 5 Expres"

Motor: dvoutaktní řadový čtyřválec v bloku s převodovkou a rozvodovkou
Počet válců: 4
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah válců: 1.470 ccm
Výkon: 40 ks (cca 30 kW) při 3.200 ot./min.

Nožní brzda: kapalinová jednookruhová, působící na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, působící pouze na zadní kola

Kola: 16", disková plná, u pozdějších vozů hvězdicová
Pneumatiky: 5,25 - 16

Rozchod vpředu: 1.150 mm
Rozchod vzadu: 1.190 mm
Rozvor: 2.875 mm

Délka chassis: 4.070 mm
Délka: 4.310 mm (v prospektu 1936 udáváno 4.400 mm)
Šířka: 1.450 mm
Výška: 1.530 mm

Váha vozu: 1.040 kg
Celková hmotnost: 1.550 kg
Užitečné zatížení: 420 kg
Obsah benzínové nádrže: 45 litrů

Maximální rychlost: 125 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 12,5 litru (v německém prospektu 12, v jiném českém 11-13 litrů)
Rám vozu tvořily dva rovnoběžné skříňové nosníky obdélníkového průřezu (Jäckl), spojené masivními výztuhami. Vzadu v partii před zadní nápravou byla mezi ně vsazena vana pro akumulátorovou baterii. Karoserie vozu byla smíšené konstrukce, s dřevěnou kostrou, pobíjenou předlisovanými plechovými panely.
Zástupce brněnské Čsl. Zbrojovky "Z"
v Českých Budějovicích byl pan Josef Weiss na tehdejší Třídě legií č.18, dnes Rudolfovské tř. 31/18.
Původně prodával a opravoval jízdní kola Premier a Göricke, prováděl opravy motocyklů Indian a Premier a k tomu se stal i zástupcem firmy "Z" Brno pro Jižní Čechy.
Na tehdejší dobu velký objekt s průjezdem z hlavní ulice do dvora, v němž byla kromě dílen i řada velmi moderních garáží se stahovacími roletami, je zachován dodnes.
Ukázka inzerátů Weissovy firmy (výstřižky z dobového jihočeského tisku).
1936
Reklama z časopisu Ozvěny domova i světa číslo 42. ze dne 14.října 1936.
1936
Reklamní fotografie vozu Z5 Expres, použitá jako ilustrace k povídce, uveřejněné v časopisu Ozvěny domova i světa číslo 42. ze dne 14.října 1936.
1937
Původně černobílá, grafikem ručně kolorovaná, fotografie limousiny Z-5 Expres, uveřejněná na reklamní stránce uvnitř časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42, ze dne 20. října 1937.


Text nad fotografií zněl:

"Je tak málo dnů plných sluneční pohody a bezstarostnosti a ty ještě ztrácíte, nemáte-li svůj vůz. Jste-li však majitelem auta Z-5 EXPRES, musíte býti tím nejšťastnějším člověkem i pod zamračeným nebem. Z-5 EXPRES je vůz jedinečného výkonu, má elegantní a pohodlnou karoserii, je úsporný a spolehlivý.
Prohlédněte si jej na Mezinárodní výstavě automobilů v Praze, nebo v továrních prodejnách."
Vrcholem technické dokonalosti vozů "Z" je typ "Z-5", který se právem nazývá "expresem našich silnic". Je velký a pohodlný, má čtyřválcový dvoutaktní 1,5 litrový motor a výkon 40 koní. Má dva karburátory, které jsou vybaveny dokonalým tlumičem sání. Přední i zadní výkyvné poloosy jsou odpružené příčnými listovými péry s hydraulickými tlumiči nárazů. Brzdy, účinkující na všechna čtyři kola, mají hydraulické ovládání. Rám je tvořen dvěma rourami obdélníkového průřezu, které jsou propojené silnými příčnými výztuhami. Jeho konstrukce zajišťuje odolnost a nehlučnost karoserie. Nový typ se vyznačuje radikálním bojem proti hluku a vibracím. Poznáváme to z motoru, který je uložen na gumě, z dokonalého tlumiče sání, dvojitého tlumiče výfuku a četných isolačních vložek, sloužících k odhlučnění karoserie. Nechybí také osvědčené centrální mazání podvozku. Karoserie je velmi prostorná a pohodlná. Ventilační štěrbiny zajišťují větrání i při zavřených oknech, aniž by vznikal průvan. Prostor pro zavazadla má bohaté rozměry. Výkon odpovídá tradici vozů "Z". Tento vůz na rovině dosahuje 110 km a má značnou stoupavost a akceleraci. Spotřeba obnáší cca 12 litrů na 100 km. Je to vůz pro rozmazlené a znalé řidiče. Je ekvivalentní 6- nebo 8-válcovým vozům.
1936
Fotografie ze Soutěže elegance 1936 v Lázních Luhačovice.
S kabrioletem Z 5 Expres pan Karel Vlašín, tovární jezdec Zbrojovky.

Foto: archiv Jirky Kohlíčka
Barevný reklamní leták, tištěný na kartonu, rozměr 224 x 90 mm.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Černobílé "pérové" reklamy na vůz Z-5 Expres z dobového tisku.