![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 JIKOV - karburátory motocyklové Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
14.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích |
|
Z 4 "Silná čtyřka"
Dvouválcový dvoutaktní automobil, vyráběný v letech 1933-1936.
Jeho konstrukce představovala celou řadu moderních prvků: centrální rám, nezávislé zavěšení a pérování všech čtyř kol a jako první u nás přední náhon provedený tak, že motor, převodovka i rozvodovka tvořily společný hnací agregát. V podstatě šlo o nejúspěšnější typ brněnské Zbrojovky, vyrobený v počtu 2.6810 exemplářů. Výrobce: ČESKOSLOVENSKÁ ZBROJOVKA A.S. BRNO později jen ZBROJOVKA BRNO a.s.
Technické údaje:
Motor: dvoutaktní řadový Počet válců: 2 Vrtání: Ø 81,5 mm Zdvih: 94 mm Obsah: 980 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 25 koní při 3 200 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: Karburátor: Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní Obsah chladiče: Mazání: směsí paliva s olejem Zapalování: bateriové Baterie: 6 V / 45 Ah Dynamo: 6 V / 90 W Rám: centrální čtyřhranný nosník, vpředu rozvidlený pro motor Přední náprava: hnací, dělená Pérování vpředu: příčným listovým pérem Zadní náprava: dělená, výkyvné polonápravy Pérování vzadu: příčným listovým pérem Mazání podvozku: centrální pumpou - pedálem z místa řidiče Kola: 18" disková, upevněná 4-maticemi Disky: plné, plechové s prohloubeným ráfkem Pneumatiky: 4,50 - 18" Rozvor: 2 700 mm Rozchod: 1 120 mm Vlastní váha vozu: 850 kg Délka: 3 930 mm Šířka: 1 380 mm Výška: 1 460 mm Obsah nádrže: 28 litrů Spotřeba: 8,5 litru / 100 km Spotřeba oleje: 0,35 litru / 100 km Max. rychlost: až 100 km/hod. Agregát byl montován rozvodovkou dopředu, takže motor byl za přední nápravou, jak bylo před válkou u předních náhonů zvykem - u poválečného trendu vozů s předním náhonem se motor postupně stěhoval před nápravu, aby ji příznivěji zatěžoval. Vozy z první série byly značně hranaté, v roce 1933 se dá říci již skoro zastaralého tvaru. Továrna nabízela pouze dva typy: čtyřsedadlový "Aerable", což byl vyobrazený dvoudvéřový polokabriolet, u nějž po otevření střechy zůstávaly pevné rámy kolem oken. Pokud si zákazník přál karoserii jinou než stadardní Aerable či Roadster, nechávala se zhotovit u některé ze spolupracujících karosářských firem (např. Slabý Brno). Původně kolař, prodávající a opravující bicykly Premier a Göricke, se následně specializoval i na motocykly Premier a Indian a následně povýšil, získal zastoupení a začal prodávat auta (a samozřejmě i jízdní kola) značky "Z". Na této dobové pohlednici je před Weissovo zastoupením vidět vůz Z4 z první série 1933. Vozy druhé série dostaly karoserie již mírně zaoblených tvarů a výrobní program byl rozšířen o vůz s uzavřenou dvoudvéřovou karoserií.
Zbrojovka Brno v prospektech svých vozů velmi často uváděla, že kromě standardně nabízených provedení je schopna na přání nabídnout i jakékoliv karoserie zakázkové. Jedním z těch, kdo s takovým zakázkovým vozem jezdil, byl populární herec Vlasta Burian, jehož záběry s elegantním roadsterem Z 4 se často objevovaly v dobovém tisku.
← Tady je figurka v detailu: havarovaný vůz Z 4 před českobudějovickou autodílnou "Aero Service". Její majitel, pan Pártl, opravoval kromě aerovek i nejrůznější vozy cizí. Po několika nepříjemných zkušenostech se zákazníky, si ale už tehdy všechny vozy před přijetím do opravy osobně fotografoval. Mareš ji pečlivě ošetřoval a v řadě detailů vylepšil, například pružným uložením hnacího agregátu do gumy, nebo chromovaným předním nárazníkem, jak později vzpomínal jeho syn Marcel, technik z Vývoje Motoru-Jikov.
Kresby s motivem vozů "Z 4" pro kalendář 2013, vydaný Stanicí technické kontroly v Praze - Motole.
Autor: Petr Hošťálek |