JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Testace nového exponátu Jihočeského motocyklového musea


Dne 18. 6. 2012 proběhla testace nového exponátu - motorové dvoukolky
LAURIN & KLEMENT typ T.B. z roku 1901.
Jedná se o originální stroj, který se kdysi zúčastnil natáčení proslulého filmu "Dědeček automobil", natočeného podle románu Adolfa Branalda.
Na dokončení renovačních prací se velkou měrou podílel vynikající českobudějovický automechanik a renovátor, pan Jiří Musil a za to mu patří autorův hluboký dík.
Jiří Musil při dokončovacích pracích - na snímku při montáži výfukové roury.
První pokus o nastartování proběhl v pátek 22. června před Musilovo dílnou. Neúspěšně. Motor nebyl schopen se udržet v otáčkách.
Následující den, v sobotu 23. června ráno, se znovu kompletně rozebíral motor. Bylo zjištěno profouknuté těsnění pod hlavou, zabrušoval se znovu výfukový ventil a po montáži zpět do rámu motor úspěšně a velmi ochotně nastartoval!
Motor má číslo 576 nejen na nálitku na pravé půlce karteru, ale i na ploše příruby pod válcem a z levé strany karteru (vyznačeno červeně). Litinový píst je původní, má tři kroužky s dosud velmi dobře těsnými zámky a na snímku jsou také patrné původní bronzové čepičky nalisované do úpístního čepu. Motor má číslo 576 nejen na nálitku na pravé půlce karteru, ale i na ploše příruby pod válcem a z levé strany karteru (vyznačeno červeně).
Litinový píst je původní, má tři kroužky s dosud velmi dobře těsnými zámky a na snímku jsou také patrné původní bronzové čepičky nalisované do úpístního čepu.
Válec má stále ještě nejen originální vrtání Ø 66 m a je v nepoškozené a stále ještě mimořádně dobré kondici.
Pohled do obrovského kompresního prostoru ve snímací hlavě válce.
Motor má změřenou kompresi pouhých 1 : 3,4 takže ve spojení s automatickým ssacím ventilem se od něj žádný závratný výkon opravdu nedá čekat...
A tohle už jsou první kilometry...
... natočené na parkovišti u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích.
Motor startuje velmi ochotně a reaguje jak na plyn, tak i na předstih. Po najetí asi pěti kilometrů se vytřásla matka a rozebral se tlumič výfuku. Zdá se, že bez tlumiče to jede rychleji a na plyn reaguje značně ochotněji!
Tak ještě pro porovnání: takhle laurinka vypadala, když jsem ji někdy před dvaceti lety získal od jednoho pražského sběratele a dovezl v nálezovém stavu domů, naloženou v kombíku Žiguli...