|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 SIDECARY - přehled výrobců FAVORIT - sidecary Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
12.9.2024 Motocykly civilní - B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937 S - STADION S 22 Mopedy - STADION S 22 - 1962 (exportní) |
|
LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901
Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.
Výrobce: LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)
Technické údaje:
Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 70 mm Obsah: 240 ccm Výkon: 1¾ ks (1,286 kW) Ventilový rozvod: IOE (sací ventil shora, automatický, výfukový zespodu otevíraný vačkou) Karburátor: odpařovací L&K (sání benzínových par přímo z nádrže) Zapalování: nepůvodní, vysokonapěťovým magnetem Bosch Mazání: ztrátové, skleněnou kapací maznicí Převod na zadní kolo: koženým řemenem, napínaným kladkou Šířka řemenu: 25 mm Rám: trubkový, letovaný do mufen Odpružení předního kola: nemá Odpružení zadního kola: nemá Přední brzda: vnější pásová, ovládaná táhlem od páky na pravé straně řidítek Zadní brzda: není Objem nádrže: Parametry: Délka: 2.040 mm Šířka: 570 mm Výška: 1.140 mm Rozvor: 1.290 mm Váha: 65 kg Spotřeba: asi 3,5 litru na 100 km Max. rychlost: cca 40 km / hod. (dle velikosti řemenice motoru)
Historie:
Dle zakázkové knihy má stroj uvedeno datum výroby 20. listopadu 1901. Následně pak byl vyexpedován dne 3. května 1902 prodejci Willibaldu Breuerovi, Nové Pavlovice (Reichenberg), což byl mimořádně aktivní propagátor motorismu a současně i zástupce motocyklů značky L&K (a později i automobilů téže značky) pro severní Čechy, konkrétně pro oblast kolem Liberce. Číslo motoru: 576 Číslo rámu: nenalezeno
1955 - natáčení filmu Dědeček automobil
v té době byl stroj součástí depozitu Filmového studia Barrandov. Na tomto filmovém políčku je s hercem Radovanem Lukavským, představujícím postavu Václava Klementa, zakladatele firmy Laurin & Klement Mladá Boleslav v okamžiku, kdy se stroj pokouší prodat v Anglii, na nároží jedné z londýnských uliček. To se mu opravdu povedlo, když získal objednávku od obchodníka s automobily Mr. Hewetsona.
1985 - stroj koupil Petr Hošťálek
od jednoho pražského sběratele, který jej měl přímo z barrandovského depozitu. Na prvním snímku transport Žigulíkem Kombi z Prahy do Českých Budějovic, na druhém první marný pokus o oživení a zjištění, že bude nutná celková renovace.
2012
První oživení a svezení vlastní motorickou silou se konalo až v roce 2012, na ploše velkého betonového parkoviště u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích. Byl to famózní zážitek!!!
2015 - Loukotě a řemeny Jičín
Petr Hošťálek s nejstarším strojem Laurin & Klement 1901 v okamžiku zapalování karbidové lampy se sirkou v ruce - a poté při společném večerním fotografování (3. července) pro pamětní list.
2015 - Výstava historických motocyklů
pořádaná v nákupním centru Brno - Královo pole. Na snímku jsou zapůjčené stroje Laurin & Klement 1901 a Indian Scout-Police 1930 ze sbírky Petra Hošťálka.
2015 - Kaiserzeit-Ausfahrt Haag a.d.Amper
každoroční sraz a vyjížďka motocyklů do roku výroby 1918, kterou pořádal 1. a 2. srpna Münchner Veteranen Motorrad Club e.V. Laurin & Klement 1901 s Petrem Hošťálkem jako nejstarší stroj, tedy se startovním číslem 1.
2016 - Veteran Rallye Křivonoska
se jela 9. května 2016 a nejstarším strojem startovního pole byl Laurin & Klement 1901 se startovním číslem 1, řízený Petrem Hošťálkem.
2016 - Saxonia 100, Dresden
Na požádání pořadatele se Petr Hošťálek 3. září 2016 zúčastnil drážďanské akce "Saxonia 100", jejíž součástí kromě výstavy byla i stokilometrová trasa, kterou laurinka vzdor tomu, že byla nejstarším strojem, zdolala naprosto perfektně, prakticky bez nutnosti přišlapování.
2016 - Rotující setrvačníky
Výstava stabilních motorů a jiných starých mechanických aparátů ve skanzenu Solvayovy Lomy - Jihočeské motocyklové museum České Budějovice představilo motocyclettu Laurin & Klement 1901 spolu s motory Abingdon King Dick a Hurikan Special.
2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy strakonického veteránisty Jardy Horejše 24.-25. září 2016. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea, se nejen stala motivem plakátu, ale byla i nejstarším a nejobdivovanějším exponátem...
2017 - Mezi dvěma branami, Telč
Nastartovat řemenovou laurinku z roku 1901 rozšlapáním vyžaduje úsilí i soustředění, zejména je-li to na kočičích hlavách dlažby historického telčského náměstí - viz Petr Hošťálek na tomto záběru ze startu.
2018 - 115 let Harley-Davidson - Praha, Holešovice
Laurin & Klement 1901 zapůjčen na oslavy 115 let existence firmy HD do exposice českých motocyklů.
2024 - Křivonoska
Pro sezónu 2024 byla vyhlášena zvláštní třída pro motocykly značky Harley-Davidson, tak Petr Hošťálek přihlásil svou vlajkovou loď, HD 1200 model U 1940. Řidítka laurinky L&K T.B. 1901 svěřil do rukou přítele Pavla Hocha - ještě předtím (na snímku) ale změnil převod montáží menší řemeničky, aby v kopcích lépe táhla.
Pavel Hoch se na start dostavil dobově a současně i elegantně oblečen. Do první etapy vyrazil čist, s dokonale nažehlenými puky svých pruhovaných nohavic a s tváří natolik zářící úsměvem, že za provozu předepsané rozsvícení světla nebylo v jeho případě vyžadováno.
Černobílé "retro" snímky poslala Stáňa Postlová:
Pavel Hoch s úsměvem dojíždí do diváky přeplněné Třeboně, cíle první etapy, kde nejdřív dolévá nádrž, aby dopřál stroji, zatímco občerstvení sobě odkládá až po něm.
Během konzumace nezbytné zmrzliny probíhá rozprava Pavla Hocha v roli jezdce, s Petrem Hošťálkem v roli šéfa závodního týmu, jakou taktiku Pavel má (a musí!) zvolit do etapy další...
... načež následuje okamžik absolutního soustředění před startem - a pak už jen profesionálně zvládnuté rozšlapání motoru při rozjezdu do druhé etapy!
Sázka na Pavla se vyplatila:
nejen, že representoval tým během celé soutěže svou elegancí, ale i jako trénovaný velocipedista dokázal po vzoru Narcise Podsedníčka, někdejšího jezdce továrny L&K, zdolat veškerá stoupání trati v sedle, aniž by musel se stroje sestoupit a potupně jej do kopců tlačit! Důkazem budiž nejen pohár za účast na nejstarším stroji, ale i zelený věnec a láhev šampaňského za třetí místo v kategorii strojů poháněných řemenem!!! |