![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 ZETOR 25 - traktor Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c DŘEVOPLYN - náhradní paliva JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
PRAGA - nákladní typ RV
Původní článek Petra Hošťálka pro Truck Magazín (červen 2012).
Výrobce: ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S. Praha X - Karlín, Automobilní oddělení
První zkušební exemplář byl postaven v roce 1935 a po úspěšných zkouškách, pořádaných Vojenským výzkumným ústavem pod dohledem zástupců z technického oddělení Ministerstva národní obrany, bylo rozhodnuto!
Pragovka zvítězila nad konkurenčními vozy Škoda i Tatra a tak se v Českomoravské Kolben – Daněk okamžitě rozběhla výroba prvních 49 vozů sériových. Dohromady padesátka vozů, to vypadá relativně málo, ale uvědomíme-li si, že továrna stihla za jediný rok nejen první prototyp realizovat, ale jej i zajet, vyzkoušet, vyhrát armádní konkurs a následně rozjet jeho sériovou výrobu, to tedy klobouk dolů!
Základem rámu byly dva podélné tvarované nosníky, provedené jako skříňové, tedy velmi tuhé. Zvnějšku byly hladké, z vnitřní strany odlehčené kruhovými a oválnými výseky. V přední části byl rám rovný, za motorem mírně se rozšiřující, ale v zadní partii byl zvednutý nad dvojici hnacích náprav. Podélné nosníky byly spojené osmi tvarovanými příčkami a v předku vozu ještě jednou trubkovou výztuhou. Svou konstrukcí zaručoval rám mimořádnou tvarovou stabilitu, takže nástavba, skládající se z krytu motoru, kabiny pro posádku a korby valníku, nebyla při přejezdu nerovností namáhána deformacemi.
Šestiválcový motor „ervéčka“ disponoval výkonem 80 koní, který na čtyřstupňovou převodovku ho přenášela jednolamelová suchá spojka. Agregát byl sešroubován do jednoho celku a do rámu uložen na pružných gumových lůžkách.
Od vývodu převodovky pak běžel jednodílný kardanový hřídel k redukční a rozvodové skříni, uložené na příčce rámu před dvojicí zadních náprav. Jejich diferenciály, vybavené uzávěrkami, byly propojené mezi sebou a nezvyklou konstrukční zvláštností byla mechanická ruční brzda, jejíž brzdový buben s vnitřními čelistmi byl umístěn mezi skříněmi diferenciálů a působil na jejich propojovací hřídel. To znamená, že ruční brzda působila na kola obou zadních náprav. Brzda nožní byla kapalinová, jednookruhová a působila na všechna čtyři kola. Praga RV měla šnekové řízení s volantem vpravo a jak bylo u firmy zvykem, uprostřed volantu byly páčky směrovek a přepínání světel, od kterých procházely hřídelky dutou volantovou tyčí skrz, ke kombinovanému spínači umístěnému pod skříní řízení uvnitř motorového prostoru. V roce 1939, kdy v rámci okupace Československa došlo k nařízené změně silničního provozu na pravostranný, bylo řízení vozů, v té době už vyráběných v německé režii, překonstruováno na levostranné. Pérování zadních náprav zajišťovalo na každé straně jedno společné poloeliptické listové péro. Péro bylo uloženo na rámu otočně, mělo pomocný svazek a svými konci se opíralo o kývající konce kyvadlových polonáprav. Posledních 15 kusů bylo pod označením Praga RVM smontováno ze zásob náhradních dílů už po válce, v roce 1948, pro potřeby nové československé armády.
Technické údaje vojenského valníku Praga RV
Motor: benzínový, čtyřtaktní, výrobek Praga Počet válců: 6 Vrtání: Ø 80 mm Zdvih: 115 mm Obsah: 3.468 ccm Kompresní poměr: 1 : 5,8 Výkon: 68 koní při 3.000 ot./min. Max.kroutící moment: 18,6 kgm Ventilový rozvod: SV Karburátor: Solex 40 RIF Doprava paliva: membránovým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele Objem benzinové nádrže: 142 litrů (z toho 15 litrů rezerva) Chlazení: vodní, nucené s pumpou a termostatem, podporované větrákem Chladič: sekční, s výměnnými vložkami Mazání: tlakové oběžné Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem a cívkou Baterie: 12V / 60 Ah (alternativně 12V / 75 Ah) Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřstupňová se zpátečkou Převody: 1.stupeň – 1: 5,95 2.stupeň – 1: 3,07 3.stupeň – 1: 1,785 4.stupeň – 1: 1 Redukční převodovka: dvoustupňová (silnice-terén) Převody: silnice 1 : 2,785 terén 1 : 4,89 Rozvodovky zadních náprav: 1 : 2,66 Rám: žebřinový, z ocelových U profilů Přední náprava: dělená s nezávisle výkyvnými příčnými rameny Pérování vpředu: torzními tyčemi, doplněné hydraulickými pákovými tlumiči Zadní nápravy: dvě, dělené s výkyvnými polonápravami Pérování vzadu: podélnými listovými péry, společnými pro obě nápravy Horská vzpěra: ukotvená na poslední hnací nápravě vozu Řízení: šnekové, volant vpravo (od roku 1939 volant přemístěn vlevo) Nožní brzda: hydraulická, jednookruhová, na všech 6 kol Ruční brzda: mechanická, účinkující na hřídel mezi oběma diferenciály Kola: 20“ disková, s plochými dělenými ráfky a závěrnými prstenci Pneumatiky: 6,00 – 20, na zadních nápravách ve dvojmontáži (s výjimkou radiovozů) Rozvor: 3.100 + 920 mm Rozchod vpředu: 1.350 mm Rozchod vzadu: 1.500 mm Délka vozu: 5.690 mm Šířka: 2.000 mm Výška: 2.090 (valník přes plachtu) Rozměry valníku: 3.000 x 1.800 mm Světlost: 260 mm Nejmenší průměr otáčení: Ø 14 m Vlastní váha vozu: 3.810 kg Nosnost: 2.000 kg (v terénu 1.500 kg) Maximální rychlost: 57 km/hod. Spotřeba na silnici: 30-35 l / 100 km Akční radius: 390 km (na silnici) S šestikolovou Pragou RV jsem se dlouho znal jen od vidění. Už jako kluka mě ale fascinovala tím, jak byla kompaktně stavěná, taková jako sražená dohromady. Nic vystrčeného před přední kola, žádná mezera mezi kabinou a extrémně vysokými postranicemi valníku a vzadu korba uťatá hned za zakončením společných zadních blatníků. Skříně pro rezervy zcela vyplňovaly prostor pod ložnou plochou za kabinou vozu, na tom autě byl dokonale zaplněný každý kousek prostoru. V libereckých kasárnách jsem věděl o dvou kusech a občas je potkával na ulici. Jezdily s podobně zpívajícími motory, jako ereny, jen podstatně pomaleji. Po osmašedesátém roce, kdy jsem se podruhé oženil a jezdil za svou novou ženou do Jičína, vídal jsem dlouhou dobu stát skříňový vůz Praga RV v Sedmihorkách u Turnova. Byl tam dlouho, na pohled v dost dobrém stavu, pak náhle zmizel. Stalo se to někdy v době, kdy jsem o něm řekl kamarádovi a velkému sběrateli pragovek, Emilu Příhodovi, jenže ten už přišel pozdě, ervéčko zmizelo neznámo kam. Až třetí den, když se mi podařilo lámanou němčinou slíbit, že se mu u nás pokusím sehnat originální teploměr a páčku přepínače blinkrů, které mu na palubní desce chyběly, dal se obměkčit a vzal mě na projížďku z Bayeux do Sain Mér Eglisé. A na zpáteční cestě mi dokonce půjčil volant do ruky! No, překvapení to žádné v podstatě nebylo. Přesně tak jsem si svezení s tímto vozem představoval už od klukovských let - motor šel krásně, měkce a zpíval jako erena, ale auto bylo pomalé, se svými šesti koly trochu jako těžkopádné. Léta, která tenhle neuvěřitelně dochovaný zázrak měl za sebou, se jen trochu jevila ve vůli řízení. Když jsme dojeli zpátky do kempu a já s pietou něžně zabouchnul dvířka kabiny, nabídl jsem majiteli na oplátku svezení na Harleyi, ale s úsměvem mi poděkoval, že ne. Doufám, že mi porozumněl, když jsem se mu snažil říct, že mi splnil jeden z klukovských snů. A taky doufám, že dostal slíbený teploměr, který jsem pro něj sháněl skoro dva roky. Už se totiž nikdy neozval…
Použité materiály:
Archiv Jihočeského motocyklového musea Publikace 90 let výroby automobilů Praga (E.O.Příhoda) Materiály ze soukromé sbírky J. Šátavy Původní příručky a katalogy k vozům Praga RV a RVR Předválečný časopis "Auto" Lístkovnice časopisu "Svět Motorů" |