![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 STADION závodní silniční - 1960 AERO - sidecary JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
25.4.2025 J - JAWA 250 - pérák 16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ |
|
STEYR 55Pokračováním malého osobního vozu Steyr 50, lidově nazývaného "Steyr - Baby" byl od roku 1938 dodávaný typ Steyr 55, který se lišil v podstatě pouze silnějším motorem a novými děrovanými disky kol. Vyráběl se až do roku 1940, kdy byla německým nařízením jeho produkce ukončena ve prospěch válečné zbrojní výroby. Originálním řešením byl chladič, přišroubovaný přírubami své spodní vany přímo na bloky válců, takže tvořil s motorem jeden celek. Horní vana chladiče byla oproti předchozímu typu Steyr 50 zvětšena. Chlazení zůstalo termosyfonové, tedy samočinné, bez vodní pumpy. Horká voda stoupala z každého bloku válců širokou svislou rourou do horní komory chladiče a pak protékala voštinami zpátky dolů, přičemž se postupně ochlazovala a ze spodní komory chladiče opět vtékala do bloků. Na přední části motoru byl masivní nálitek, na kterém byl, zhruba v polovině výšky chladiče, pásovou sponou upevněný dynamostarter. S řemenicí na klikovém hřídeli ho spojoval široký klínový řemen. Na zadním konci hřídele dynamostarteru byl dvoulopatkový ventilátor. Za chladičem propojovalo oba bloky válců dlouhé lité sací potrubí obloukového tvaru. Mělo přírubu pro horizontální karburátor Solex, společný pro oba válce a díky umístění za chladičem, v proudu procházejícího ohřátého vzduchu, nebylo nutné nijak řešit jeho předehřívání. Jako celek byl hnací agregát velmi kompaktní.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje STEYR 55: Motor: čtyřtaktní plochý čtyřválec (boxer) SV Vrtání: Ø 64 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 1.158 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,8 Výkon: 25 ks při 3 600 ot./min. Písty: z lehké slitiny Bloky válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Karburátor: horizontální Pallas MP 30 (od r. 1938 Solex 30 BFRH) Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, termosyfonové Chladič: přímo posazený na bloky válců Obsah chladiče: 10 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 5 litrů Olejové čerpadlo: Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem Baterie: 12 V / 40 Ah pod pravým předním sedadlem Dynamo: 12 V / 95 W provedené jako Dynamostarter Spojka: jednolamelová, v olejové lázni Převodovka: 4-rychlostní bez synchronizace, konstrukce Steyr, v bloku s motorem Řazení: přímé, uprostřed vozu Převody: 1.stupeň - 1 : 4,83 2.stupeň - 1 : 2,98 3.stupeň - 1 : 1,73 4.stupeň - 1 : 1 zpátečka - 1 : 6,5 Hnací náprava: zadní, dělená kyvadlová, diferenciál uložený v karoserii na gumě Převod zadní nápravy: 1 : 4,86 Podvozek: samonosná ocelová karoserie s odsunovacím dílem střechy Přední náprava: tvořená dvěma příčnými listovými péry nad sebou Zadní pérování: příčným listovým pérem Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Průměr brzdových bubnů: Ø 220 mm Mazání podvozku: centrální Kola model 1938: děrované ocelové disky s ráfkem 2,75 D x 17", upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 4,50 – 17 Kola model 1939: děrované ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 5,00 - 16 Rozvor: 2 250 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Délka vozu: 3 610 mm (Spezialausführung s nárazníky 3 670 mm) Šířka: 1 520 mm Výška: 1 460 mm Světlost vozu při plném zatížení: 190 mm Nejmenší průměr otáčení: 10,5 m Vlastní váha zavřeného vozu: 815 kg Dovolené zatížení: 320 kg Nejvyšší přípustná váha: 1 135 kg Nejvyšší rychlost: 95 km / hod. Spotřeba benzínu: 7 - 8 litrů na 100 km v závislosti na způsobu jízdy Spotřeba oleje: 1 litr na 500 km Objem nádrže: 29 litrů (v motorovém prostoru) Cena dvoudveřové limousiny: 4.500,- ÖS (rakouských Schillingů) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Přední kola byla zavěšena na dvou příčných listových pérech nad sebou. Volantový hřídel byl krátký, hřebenové řízení bylo daleko za motorem, nad koleny řidiče a samostatné spojovací tyče ke každému přednímu kolu byly ovládané přes dvouramennou páku, uloženou ve skeletu karoserie. Lisovaná ramena, zachycující suvné síly zadních kol, byla ukotvena až v nejzazších rozích karoserie a směřovala od zádi vozu k uložení kol směrem dopředu. Byla tedy namáhaná na tah. Text: Spínací skříňka, sytič a páčka přepínače směrovek (s kontrolkou) jsou uspořádány pohodlně na dosah (uprostřed), právě tak, jako pomocné a měřící přístroje, které dělají jízdu s vozem Steyr tak bezpečnou a citlivou. V levé polovině přístrojové desky je v roku vidět elektrickou zásuvku Bosch, do níž je zastrčen zapalovač na cigarety, vprostřed pod přístroji je maličká kontrolka dálkových světel a vpravo je vytahovací popelník válcovitého tvaru. V pravé polovině je rozměrná odkládací skříňka se zamykatelným víkem. Text: Všechna sedadla jsou uspořádána mezi oběma nápravami; to je to nejlepší odpérování, jakého může nějaký vůz dosáhnout. Sedadla z ocelových trubek se pohodlně přizpůsobují tělu, přičemž mu skýtají plnou volnost pohybu, takže ani nejdelší jízda neunavuje. Pro zavazadla se předpokládá bohatě místa. Přední sedadla jsou lehce přestavitelná a vybavená držadly opěradel; potah je z koženky, na přání látkový. Čalounění vnitřku je až do výše oken ze stejného materiálu a ve stejné barvě, jako sedadla. Hravě lehce posuvná Steyr-střecha dělá řidiče nezávislým na počasí. Čelní sklo sestává z bezpečnostní tabule, která nese dvojitý, elektricky poháněný, stírač. Na palubní desce mají oba přístroje rozptýlené osvětlení. Vlevo je tachometr a tlakoměr oleje, vpravo teploměr, benzinoměr a hodiny. Uprostřed palubní desky: přepínač světel s kontrolkou dobíjení. Pohodlně v dosahu je spínací skříňka zapalování, sytič a páčka vypínače stíračů s kontrolkou. Elektrická houkačka (ovládání vprostřed volantu), kontrolka dálkových světel, vlevo elektrická zásuvka, vpravo od volantu popelník, schránka na drobnosti v palubní desce, knoflíky vypínačů vnitřního osvětlení a osvětlení přístrojů. Tlakové centrální mazání, Steyr-Vigot hever, kompletní nářadí v obalu a rezervní kolo doplňují přehled pomůcek, patřících k modernímu vozu, které dělají jízdu pohodlnou a příjemnou. V článku se říká, že změny oproti původnímu typu Steyr 50, který byl podrobně popsán v březnovém čísle, se omezují v podstatě na mírné převrtání motoru; při vrtání 64 mm ( 59 mm u typu 50) se zvyšuje obsah na 1 158 ccm. Výkon, který původně obnášel 22 koní, tak stoupl na 25,5 koně. vše ostatní zůstalo nezměněno. Dúležité je, že vůz tím získal na elasticitě. Zatímco původní Steyr 50 z rychlosti cca 25 km na přímý záběr zrychloval jen s námahou, nový Steyr 55 v tomto ohledu nabízí mnohem víc. Nutnost podřazování na trojku za účelem uspokojivého zrychlení tak odpadá. Za předními blatníky jsou sice v bocích karoserie vidět původní ručičkové směrovky, ale majitel vozu už v duchu nových předpisů doplnil vůz na zadních blatnících nejen o koncová světla), ale i o blinkry (původně před válkou měl vůz pouze sdružené koncové-brzdové světlo uprostřed zádi). Všimněte si, na jinak kvalitně restaurovaném voze, dvou velmi častých restaurátorských chyb: ve srovnání s předchozím továrním snímkem má nově restaurovaný vůz směrovky zvýrazněné černým nástřikem, zatímco v originále byly vždy v barvě okolní karoserie, aby byly co nejnenápadnější. Je doslova do očí bijící, jak takto zvýrazněné směrovky ruší optický dojem z dokonalého tvaru karoserie. Špatně nastříkané jsou i disky kol, celé v krémové barvě. Originální lakování mělo krémově bílé jen středy disků, ráfky byly černé...
Fotografie vozu Steyr 55, který je v exposici Lane Motor Musea v americkém Nashvillu.
Vůz je v restaurovaném stavu, na předních blatnících ale má přidané nepůvodní obrysové lampičky americké provenience. Co se týká přidaných zadních bočních okének, některé prameny tvrdí, že se dělala za příplatek... |