JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA typ 551/02 "Sport"


Jawetta Sport - tovární fotografie předsériového, ale už prakticky definitivního, provedení. Sportovní verze mopedu s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Technické údaje Jawetta Sport:

Motor:
Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Kompresní poměr: 1 : 7,5
Maximální výkon: 1,8 ks při 4.250 ot./min. (2,4 ks při 5.600 ot./min. dle Motokovu)
Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 5.500 ot./min.
Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou
Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem
Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2913 N - 11 (Jikov 2912 H - dle specifikace Motokovu)
Průměr difuzoru: Ø 13 mm
Hlavní tryska:
Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W
Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm
Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů 12 : 57)
Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek
1. rychlost - 1 : 27,90
2. rychlost - 1 : 13,88
Sekundární převod: válečkovým řetězem
Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35)

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)
Rozměr drátů: Ø x mm

Ráfky: ocelové
Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23")
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 6,5 l (z toho cca 1 litr rezerva)
Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 80 mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené)
Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2

Parametry:
Největší délka: 1.850 mm
Šířka (přes řidítka): 590 mm
Výška: 1.010 - 1.035 mm (dle nastavení výšky řidítek)
Rozvor: 1.210 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 856 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 45°
Stopa (závlek kola): 45 mm

Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg (Sport Special dvouvýfuková 48 kg)
Váha s palivem: 50,5 kg
Dovolené zatížení: 100 kg
Celková přípustná váha: 150,5 kg
Max. zatížení přední osy: 52,5 kg
Max. zatížení zadní osy: 98 kg

Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost: 50 km/hod. (50 - 55 km/hod. dle specifikace Motokovu)
Nejvýraznější odlišností Jawetty Sport od typu Standart byla objemná nádrž motocyklového typu mezi koleny. Součástí jejího upevnění byla dvojice zinkalových odlitků vespod.
Druhým výrazným prvkem Jawetty Sport byla plochá řidítka, překrytá panelem s efektním štítkem z plexiskla.
Panel byl plechový výlisek s vymačknutým emblémem Jawa. V průběhu výroby se ale objevilo i provedení z vrstveného sklolaminátu a ke konci se používal dokonce jen plastový výlisek z krémově bílého novoduru, na kterém už žádný emblém nebyl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jawetta "Sport Special" - varianty určené pro vývoz:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jawetta 551 Sport - exportní provedení s doutníkovým výfukem (S 22) po levé straně. "Jednovýfuk"

Jawetta Sport Special
v takovémto luxusním provedení u nás v prodeji běžně nebyla. Fotografe je z prospektu Motokovu a na ní vyobrazený moped je v úpravě pro export do zahraničí.
Kromě dvoubarevného lakování, kde rozhraní barev oddělovala zlatá linka, měl moped atypicky vyvedený výfuk do levé strany, s doutníkovým tlumičem z mopedu Stadion S 22.
Dalším doplňkem byl kolenní kryt a velká koncová lampa z tmavočerveného plastu, ve které mohla být (pokud si to zahraniční odběratel přál) kromě koncové i brzdová žárovka.
Detail kontaktu spínání brzdového světla. Spínač brzdového světla
jak byl realizován u exportních strojů, pokud to zahraniční odběratel vyžadoval.

V karteru byl vyvrtán otvor, kam se vkládala izolační průchodka, kterou procházel šroubek držící pružný kontakt z fosfor-bronzového plíšku. Brzdová páka na drážkách hřídele šlapadel měla zalisovaný kolík, který se při sešlápnutí pedálů dozadu kontaktu dotknul a tím uzemnil kablík od žárovky brzdového světla.
Exportní Jawetta v provedení De Luxe 1960 (kresba Nejedlý). Jawetta De Luxe
V roce 1960 referoval o exportních typech Jawetty časopis Czechoslovak Motor-Revue, přičemž text článku doprovázela tato černobílá kresba výtvarníka Jana Nejedlého, doplněná o vysoký plexištít výrobce "Okula".
Vyobrazený typ "De Luxe" byl zajímavou kombinací, poskládanou z dílů Standart i Sport (nádrž mezi koleny, ale vysoká řidítka a sedlo z typu Standart, to doplněno o kolenní kryt, ale současně s jedním doutníkovým tlumičem na boku, druhým nosičem a velkou sdruženou koncovou/brzdovou lampou.
Detail ochranného plexištítu, jehož výrobcem byla firma "Okula".
U mopedů Jawetta pro náš domácí trh nikdy nebyl v základní výbavě a nikdy se příliš neujal.
Důvody pro to byly dva: jednak jeho pořizovací cena byla zájemce, kteří si kupovali mopedy jako nejlevnější vozidlo na trhu značně vysoká, jednak jeho montáž na padesátikubíkový moped o výkonu 1,5 koně značně degradovala i tak dost nízkou dynamiku jízdy.
Plexištít šel použít i na moped Stadion S 22 a motocykly Pionýr 550 a 555.
Tvar nápisu Jawetta, který na exportních provedeních zdobil (ve formě zlatýého vodového obtisku) kolenní kryty.
Jawetta 551 Sport - exportní provedení se dvěma doutníkovými výfuky z mopedu Stadion S 22. V roce 1961 byl na stránkách vícejazyčného časopisu Motor-Revue představen tento typ Jawetta Sport, doplněný kolenními kryty a šikmým nosičem na zadním blatníku. Pro export byl nabízen ve dvoubarevném lakování a na snímku se dvěma doutníkovými tlumiči výfuku, použitými z mopedu Stadion S 22.
Jawetta Sport - exportní provedení s doutníkovým výfukem po levé straně (foto Hošťálek) Součástí exportní výbavy bylo velké konc. světlo a přidaný nosič (foto Hošťálek)
Jawetta Sport v exportním provedení měla řadu specifických odlišností:

standardní vysoká řidítka
doutníkový tlumič výfuku ze Stadionu S 22, montovaný po levé straně
dvoubarevné lakování, dělené zlatou linkou,
kolenní kryty, v horní části s šikmým zlatým obtiskem "Jawetta"
chromovaný kryt řetězu s barevně lakovaným prolisem
druhý nosič na svažující se části zadního blatníku
sdruženou zadní svítilnu, upravenou i pro možnou montáž brzdového světla
na přání velké plexisklo od firmy Okula Nýrsko
Exponát Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, který je dochován ve vzácně původním stavu, bez jakýchkoliv renovačních zásahů.
Pozoruhodné je u něho chromování obvodové partie krytu řetězu, oddělené od lakované střední části zlatou linkou.
Dobová propagační fotografie, pořízená před Červeným Hrádkem.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získaná od Viktora Kreibicha.
KOMENTÁŘE:

22.6.2015 Matěj:
A co ta jawetta co měla dvou výfuk? Ta byla také exportní? Děkuji za odpověď
 
31.12.2019 Fanda:
Ano, byla exportní. Co jsem se dočetl byla spíš na výstavy a veletrhy, funkční využití 2 výfuků moc neměla
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text