|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ZETOR 25 - traktor 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
JAWETTA typ 551/02 "Sport"
Sportovní verze mopedu s lisovaným samonosným rámem.
Výrobce: Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Technické údaje Jawetta Sport:
Motor: Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou Vrtání: Ø 38 mm Zdvih: 44 mm Obsah: 49,8 ccm Kompresní poměr: 1 : 7,5 Maximální výkon: 1,8 ks při 4.250 ot./min. (2,4 ks při 5.600 ot./min. dle Motokovu) Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 5.500 ot./min. Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20 Karburátor: Jikov 2913 N - 11 (Jikov 2912 H - dle specifikace Motokovu) Průměr difuzoru: Ø 13 mm Hlavní tryska: Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů 12 : 57) Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek 1. rychlost - 1 : 27,90 2. rychlost - 1 : 13,88 Sekundární převod: válečkovým řetězem Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35) Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Rozměr drátů: Ø x mm Ráfky: ocelové Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23") Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Objem nádrže: 6,5 l (z toho cca 1 litr rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 80 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené) Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2 Parametry: Největší délka: 1.850 mm Šířka (přes řidítka): 590 mm Výška: 1.010 - 1.035 mm (dle nastavení výšky řidítek) Rozvor: 1.210 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 856 mm Úhel sklonu přední vidlice: 45° Stopa (závlek kola): 45 mm Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg (Sport Special dvouvýfuková 48 kg) Váha s palivem: 50,5 kg Dovolené zatížení: 100 kg Celková přípustná váha: 150,5 kg Max. zatížení přední osy: 52,5 kg Max. zatížení zadní osy: 98 kg Spotřeba: l / 100 km Max. rychlost: 50 km/hod. (50 - 55 km/hod. dle specifikace Motokovu) Cena: 2.330,- Kčs
Nejvýraznější odlišností Jawetty Sport od typu Standart byla objemná nádrž na 6,5 litru paliva motocyklového typu, umístěná vodorovně mezi koleny jezdce. Součástí jejího upevnění byla dvojice zinkalových odlitků, podepírající ji zespod.
Druhým výrazným prvkem Jawetty Sport byla plochá řidítka, překrytá panelem s efektním štítkem z plexiskla.
Panel byl plechový výlisek s vymačknutým emblémem Jawa. V průběhu výroby se ale objevilo i provedení z vrstveného sklolaminátu a ke konci se používal dokonce jen plastový výlisek z krémově bílého novoduru, na kterém už žádný emblém nebyl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jawetta "Sport Special" - varianty určené pro vývoz: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Jednovýfuk"
Jawetta Sport Special v takovémto luxusním provedení u nás v prodeji běžně nebyla. Fotografe je z prospektu Motokovu a na ní vyobrazený moped je v úpravě pro export do zahraničí. Kromě dvoubarevného lakování, kde rozhraní barev oddělovala zlatá linka, měl moped atypicky vyvedený výfuk do levé strany a osazený doutníkovým tlumičem z mopedu Stadion S 22. Dalším doplňkem byl kolenní kryt a velká koncová lampa z tmavočerveného plastu, ve které mohla být (pokud si to zahraniční odběratel přál) kromě koncové i brzdová žárovka.
Spínač brzdového světla
jak byl realizován u exportních strojů, pokud to zahraniční odběratel vyžadoval. V karteru byl vyvrtán otvor, kam se vkládala izolační průchodka, kterou procházel šroubek držící pružný kontakt z fosfor-bronzového plíšku. Brzdová páka na drážkách hřídele šlapadel měla zalisovaný kolík, který se při sešlápnutí pedálů dozadu kontaktu dotknul a tím uzemnil kablík od žárovky brzdového světla.
Jawetta De Luxe
V roce 1960 referoval o exportních typech Jawetty časopis Czechoslovak Motor-Revue, přičemž text článku doprovázela tato černobílá kresba výtvarníka Jana Nejedlého, doplněná o vysoký plexištít výrobce "Okula". Vyobrazený typ "De Luxe" byl zajímavou kombinací, poskládanou z dílů Standart i Sport (nádrž mezi koleny, ale vysoká řidítka a sedlo z typu Standart, to doplněno o kolenní kryt, ale současně s jedním doutníkovým tlumičem na boku, druhým nosičem a velkou sdruženou koncovou/brzdovou lampou.
Detail ochranného plexištítu, jehož výrobcem byla firma "Okula".
U mopedů Jawetta pro náš domácí trh nikdy nebyl v základní výbavě a nikdy se příliš neujal. Důvody pro to byly dva: jednak jeho pořizovací cena byla zájemce, kteří si kupovali mopedy jako nejlevnější vozidlo na trhu značně vysoká, jednak jeho montáž na padesátikubíkový moped o výkonu 1,5 koně značně degradovala i tak dost nízkou dynamiku jízdy. Plexištít šel použít i na moped Stadion S 22 a motocykly Pionýr 550 a 555.
V roce 1961 byl na stránkách vícejazyčného časopisu Motor-Revue představen tento typ Jawetta Sport, doplněný kolenními kryty a šikmým nosičem na zadním blatníku. Pro export byl nabízen ve dvoubarevném lakování a na snímku se dvěma doutníkovými tlumiči výfuku, použitými z mopedu Stadion S 22.
Jawetta Sport v exportním provedení měla řadu specifických odlišností:
standardní vysoká řidítka doutníkový tlumič výfuku ze Stadionu S 22, montovaný po levé straně dvoubarevné lakování, dělené zlatou linkou, kolenní kryty, v horní části s šikmým zlatým obtiskem "Jawetta" chromovaný kryt řetězu s barevně lakovaným prolisem druhý nosič na svažující se části zadního blatníku sdruženou zadní svítilnu, upravenou i pro možnou montáž brzdového světla na přání velké plexisklo od firmy Okula Nýrsko
Exponát Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, který je dochován ve vzácně původním stavu, bez jakýchkoliv renovačních zásahů.
Pozoruhodné je u něho chromování obvodové partie krytu řetězu, oddělené od lakované střední části zlatou linkou.
Dobová propagační fotografie, pořízená před Červeným Hrádkem.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získaná od Viktora Kreibicha. |