|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION závodní silniční - 1960 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 Svatební oznámení pro Libora Gýnu SIDECARY - přehled výrobců PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
TATRA 57a
Osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.
Výrobce: Závody Tatra akc. spol., Praha-Smíchov, Kartouzská 3. Továrna v Kopřivnici na Moravě
Továrna tento typ charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu."
1935
Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční i motorické stránce lišil spíš jen drobnostmi, po vzhledové stránce ale zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž do módy nastupujících šikmých a táhlejších linií. Až do roku 1936 firma používala i pro nový typ původní staré označení Tatra 57, přičemž mezi lidem šoférským byl vůz spíše známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška".
Schematické vyobrazení ovládacích prvků z instrukční knížky vozu.
Zajímavé na tom je, že ač byla většina vozů realizována s řízením vpravo, na tomhle vyobrazení je volant vlevo (což za příplatek bylo samozřejmě možné)...
1936
Ještě i v roce 1936 bylo v reklamním letáku stále používáno staré typové označení "Tatra 57". Vůz se nabízel ve třech osobních a dvou užitkových variantách: 1) Limousina bylo zavřené dvoudvéřové provedení 2) Kabriolet byl vůz se stahovací střechou, ale pevnými rámy kolem dveří 3) Roadster dvoumístný otevřený vůz s plachtovou stříškou a nouzovým sedadlem v kufru 4) Dodávkový vůz uzavřený, s nákladovým prostorem odděleným drátěnou stěnou 5) Dodávkový STW s prosklenými boky a vyjímacím zadním sedadlem
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Limousina - základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Kabriolet bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky".
Už tehdy se v reklamě (a v reklamě na automobily obzvlášť) objevovaly známé osobnosti - celebrity. Tady propaguje eleganci a malou spotřebu kabrioletu Tatra 57a členka Národního divadla, paní Míla Kočová-Marešová.
Dvě rezervní kola místo jednoho a ochranný obal z voskovaného plátna (vikslajvantu) byly samozřejmě jen za příplatek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Roadster - dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné. V základním provedení se vůz dodával bez ukazatelů směru, u roadsteru se předpokládalo, že se jezdí bez střechy a tudíž ukazuje jen upažením ruky.
Dobová reklamní kresba (pérovka) roadsteru - vůz má přední nárazník a na př. blatnících kreslené kapkové blinkry (stejné, jako montovala továrna Aero na třicítkách), které se ale u tohoto otevřeného typu dodávaly výhradně jen na přání a za příplatek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Dodávkový vůz - byl určen pro dopravu nákladů do 250 kg. Karoserie s kostrou z bukových žeber byla celoplechová, se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva, kterou bylo možné demontovat.
Užitkový prostor dodávkového vozu byl přístupný zezadu, jednokřídlými dveřmi, zavěšenými na pantech po pravé straně. Dveře byly opatřené okénkem pro výhled dozadu a zvnějšku na nich byla montovaná rezerva. Vůz měl dle tehdejších předpisů pouze jednu sdruženou koncovou/brzdovou lampu, umístěnou na pravé straně (jezdilo se vlevo). Na levé straně vozu byla jen odrazka.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a na přání (za příplatek) i prosklenými boky karoserie.
Prospekt dodávkového provedení v německé verzi.
Toto provedení bylo nabízeno i s vyjímatelným zadním sedadlem (tedy ve čtyřmístné verzi dnes označované jako STW), přičemž za vůz mohl mít prosklené boky, případně i zadní (nakládací) dveře. Na prospektu je vidět, jak prodejce názorně zákazníkovi vyznačil, kolik ho které okno navíc bude stát - ceny byly v tehdejších Kč. Na prospektu je zajímavé, že jak dodávkový vůz, tak i prosklený STW jsou na fotografiích nejen ve zcela identické poloze, ale i se stejnými espézetkami a stejnými stíny na karoserii, takže STW provedení bylo v tomto případě pravděpodobně jen virtuální, se zadními okny jen dotvořenými šikovným grafikem...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Vojenský tourer Majitel a ředitel továrny baron von Ringhoffer vždy cílevědomě usiloval o zakázky pro armádu - stát platil dobře a spolehlivě. Takže takhle vypadalo vojenské provedení, otevřené, jen s lehkou skládací plátěnou střechou a na pneumatikách s hrubým terénním vzorkem. Vůz byl nezvykle vybaven blikacími ukazateli směru "Avion", osazenými na hřbetech předních i zadních blatníků (tovární fotografie).
Ukázka jednoho z vozů Tatra 57a, dodaných Československé armádě
(fotografie z dobového tisku). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
Policejní tourer alias "přepadový vůz" byl otevřený vůz bez bočních oken a jen s jednoduchou plátěnou střechou. Provedením se podobal vozům pro armádu, lišil se ale chromovanými doplňky, civilním lakováním a především menší výbavou (armáda požadovala spoustu nářadí, náhradních dílů a dalších doplňků). V tomto případě také tím, že neměl přední nárazník. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Tatra 57a:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (flat four) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.155 ccm Kompresní stupeň: 4,95 : 1 Výkon: 20 ks (14,7 kW) při 3.500 ot./min. Písty: z lehké slitiny, rozříznuté, se třemi kompresními a jedním stíracím kroužkem Válce: z kvalitní litiny s obsahem niklu, lité po dvojicích, vcelku s hlavami Karter motoru: odlitý z hliníku Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná z bílé kompozice Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla) Vačkový hřídel: v karteru, běžící v oleji Pohon vačkového hřídele: párem šroubových (větší z nehlučného materiálu) Ventilová vůle sacího ventilu za studena: 0,15 mm Ventilová vůle výfukového ventilu za studena: 0,20 mm Úhel dosedacích ploch ventilů: 30° Časování ventilů: SO 8-10° po HÚ SZ 50° po DÚ VO 54° před DÚ VZ 24° po HÚ Karburátor: Zenith T, nebo Amal 26 VD Doprava paliva: samospádem Chlazení: vzduchem, ventilátorem na klikovém hřídeli Mazání: tlakové, oběžné, se zásobou oleje v karteru Olejová náplň v motoru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: vpředu, na přírubě komory spojky Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem, buď Scintilla nebo Bosch Pořadí zapalování: 1 – 2 – 3 – 4 Rozdělovač: s odstředivou regulací Základní předstih: 6° před HÚ (pro benzín okt.čísla 72) Předstih pro benzín okt.čísla 82: cca 7°- 8° Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V/90 W Starter: 6V s nožním zasouváním Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Olejová náplň v převodovce: 1,25 litru (možno PP 90) Hnací náprava: zadní, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem Převod zadní nápravy: dvěma kuželovými soukolími Gleason1 Převod zadní nápravy: 1 : 4,727 Olejová náplň v rozvodovce: 1,5 litru (možno PP 90) Diferenciál: čelní, uvnitř páteřové roury Přední osa: dělená, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče pérování vpředu: kapalinové pákové Řízení: hřebenové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická, lanová, působící na brzdové bubny všech kol Ruční brzda: mechanická, lanová, působící na zadní kola Kola: 16" palcové ocelové disky Ráfky: prohloubené 4,00 x 16" Pneumatiky: 5,25 – 16 Huštění vpředu: 1,2 atp Huštění vzadu: 1,4 atp Rozvor: 2.550 mm Rozchod vpředu: 1.200 mm Rozchod vzadu: 1.200 mm Sbíhavost předních kol: 3 – 4 mm Max. délka vozu: 3.500 mm Max. šířka vozu: 1 500 mm Max. výška vozu: 1 500 mm Světlost: 210 mm Pohotovostní váha vozu: 870 kg Nejvyšší rychlost: 90 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 – 9,5 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Palivová nádrž: 35 litrů, v přídi vozu pod kapotou -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
Teprve od roku 1937 začala továrna používat upravené typové označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 Roadster - byl v modelové řadě roku 1938 nabízen na nových hvězdicových discích a s dvoudílným chromovaným předním nárazníkem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1939 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a prosklenými boky karoserie také dostala hvězdicové disky kol, především ale byla překonstruovaná v duchu protektorátních německých předpisů pro pravostranný provoz. To znamenalo volant na levé straně, obráceně zavěšené a tudíž na druhou stranu otevírané zadní nakládací dveře a na předních sloupcích karoserie místo někdejších blikacích ukazatelů Scintilla nyní vyklápěcí raménkové směrovky.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka
byl vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, perfektně zakomponovanou do původní "áčkové" kapoty, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru přičemž rezerva byla přemístěna dovnitř. Zda k předělávce došlo např. v důsledku havárie, nebo to byla pouze chtěná modernizace, není známo. Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, přes přítele Oldy Ulricha, výměnou za limuzínku Aero 662.
Hošťálkova Tatra 57a po lehké repasi, odstranění nepůvodních blinkrů z blatníků a přestříkání na tmavou hnědočervenou barvu, což realizovali nevlastní syn Daniel Heřman spolu s kamarádem "Brďou" Kamilem Novákem a následně s ní úspěšně absolvovali českobudějovickou Veteran Rallye Křivonoska.
Fotografováno v Českých Budějovicích na nábřeží Vltavy. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2011
Tatra 57a roadster byla vždy velmi atraktivním kouskem, přičemž kombinace tmavomodrý lak a tmavočervené kožené čalounění byla u tohoto typu velmi oblíbená a častá. Tady na snímku z parkoviště účastníků jičínské veteránské akce "Loukotě a řemeny 2011". ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1979
Roadster Tatra 57a Petra Mráze z VCC České Budějovice, tady na Veteran Rallye Šumava v Českém Krumlově v roce 1979 (tehdy v původní tmavomodré metalíze s tmavě červeným čalouněním). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |