![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JIKOV - karburátory motocyklové ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
26.7.2024 B - BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecarem 25.7.2024 Ostatní - Svaz závodníků RČS - odznak klopový Ostatní - Škoda Popular OHV 1939 - Chladičová figura |
|
TATRA 57Výrobce: Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů, Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo Šlo o vůz, spadající do kategorie jednoho litru. V první verzi měl motor vrtání Ø 65 mm a zdvih 75 mm, takže jeho obsah byl 994 ccm a výkon na brzdě 17 koní (12,5 kW). Chlazení vzduchem mělo poprvé v historii firmy ventilátor vpředu, před motorem.
Nejmenší, ale kvalitní
Ač šlo o nejmenší z tatrováckých vozů, měl typ Tatra 57 celou řadu pokrokových, i když výrobně drahých, prvků: předehřívání sacího potrubí horkým olejem čtyřrychlostní převodovku, nezávislé zavěšení všech kol, výkyvné zadní polonápravy, motor s ventily v hlavách OHV, bateriové zapalování s odstředivou regulací předstihu První typy měly třecí tlumiče pérování, kvůli nimž byly odlišně provedené patky na bocích hliníkové skříně ventilátoru - viz červená šipka. Na tomto snímku nejsou tlumiče namontované. Předsériové provedení bylo bez stupaček:
Původně byla Tatra 57 navržena již jako "moderní vůz bez stupaček" a v této podobě byla vystavována na Pražském autosalonu. Mnohým návštěvníkům se to líbilo, ale spousta těch konzervativnějších měla výhrady a pocit "že vozu něco chybí".
Kromě toho se při testovacích jízdách ukázalo, že spodní okraj zadních blatníků je znečišťován od odstřikujících předních kol a tak se továrna velmi rychle a v tichosti vrátila k v té době obvyklým stupačkám. Sériová výroba byla zahájena v březnu roku 1932.
Technické údaje prvního provedení 4/17 HP:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (boxer) Typ: 4/17 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 17 ks (12,5 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Bloky válců: dva po dvou, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na předním konci klikového hřídele Karburátor: vertikální Zénith Ø 26 Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem a cívkou Rozdělovač: Bosch VE 4 AS 48 s odstředivou regulací předstihu Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Cívka: Bosch 6V Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Spojka: Jednolamelová, suchá F&S Mecano - K8 Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: bez nápravnice Přední pérování: párem příčných listových per nad sebou Tlumiče pérování: třecí, Bosch Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, plná úpevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,4 Rozvor: 2 560 mm Rozchod: 1 220 mm Délka: 3 400 mm Šířka: 1 450 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha vozu: 780 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou (z uživatelské příručky) 1) - spínací skříňka s klíčkem, páčkou přepínače světel a kontrolkou nabíjení 2) - nožní spínač spouštěče 3) - plynový pedál 4) - spojkový pedál 5) - brzdový pedál 6) - rychlostní páka 7) - páka ruční brzdy 8) - tlačítko houkačky uprostřed volantu 9) - přepínač ukazatelů směru 10) - spínač stírače 11) - ovládání benzínového kohoutu 12) - tachometr 13) - kontrolka mazání (zelená)¨ 14) - lampička osvětlení palubní desky 15) - knoflk táhla sytiče Levá pojistková skříňka: a) - parkovací žárovky (pravá a levá) b) - tlumené světlo (pravé a levé) c) - dálkové světlo pravé d) - dálkové světlo levé Pravá pojistková skříňka: e) - houkačka, stírač, kontrolka oleje f) - brzdové světlo, směrovky, lampička osvětlení přístr. desky g) - nožní spínač spouštěče h) - osvětlení zadní číslové tabulky Za provozu byly obě pojistkové skříňky samozřejmě kryté bakelitovými víčky.
Páteřová roura, tvořící rám vozu, končila vzadu skříní diferenciálu, z níž na obě strany trčely výkyvné polonápravy. Proti unikání oleje z diferenciálu byly utěsněné manžetami sešitými ze speciálně zpracované nepropustné kůže. Při jejich výměně bylo nutné spojovací šev montovat nahoru.
Čtyři závrtné šrouby, na fotografii označené šipkami, sloužily k upevnění napříč uloženého válcového výfukového tlumiče. Vůz měl čelisťové bubnové brzdy na všech čtyřech kolech s vtipně řešeným samočinným vyrovnáváním brzdného účinku. U nožní brzdy se tak dělo vahadlem s dvěma otočnými kladkami a u ruční (parkovací) brzdy vyrovnáváním tahu lanka průchodem skrz krátký oblouček trubky na spodním konci páky ruční brzdy. Na tom si tatrováci zkrátka dali záležet...
Technické údaje provedení 4/18 HP:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (boxer) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 18 ks (13,2 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Bloky válců: dva po dvou, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na předním konci klikového hřídele Karburátor: vertikální (zespodu zavěšený) AMAL Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem a cívkou Rozdělovač: Bosch VE 4 AS 48 s odstředivou regulací předstihu Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Cívka: Bosch 6V Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Spojka: Jednolamelová, suchá F&S Mecano - K8 Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: bez nápravnice Přední pérování: párem listových per nad sebou Tlumiče pérování: hydraulické, pákové "Komet - Monodraulic" Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Mazání podvozku: ruční "píchací" maznicí systému Metrolub Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, plná upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,5 nebo 4,40 - 18" Rozvor: 2 550 mm Rozchod vpředu: 1 220 mm Sbíhavost přední nápravy: 3-4 mm Rozchod vzadu: 1 220 mm Délka: 3 500 mm Šířka: 1 500 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha limousiny: 780 kg Pohotovostní váha kabrioletu: 820 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou
Identifikace vozu:
Výrobní číslo vozu: na typovém štítku uvnitř karoserie (vlevo dole na příčné stěně) Číslo motoru: je vyraženo na motorové skříni za horním listovým pérem Číslo karoserie: je vyraženo na pantu pod kapotou motoru
Vůz se ukázal jako velmi úspěšný, o čemž svědčí, že za pouhé tři měsíce, 16. června 1932, již výrobce mohl ohlásit tisící vyrobený kus - viz tovární foto!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57 kabriolet před benzinovou pumpou Aero-Service "u Pártlů" v těsně poválečných letech (už s ručičkovými směrovkami) v Českých Budějovicích a tentýž vůz před firemními Pártlů garážemi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Čtyři dobové fotografie téže limousiny Tatra 57 s prvorepublikovou ou číslovou tabulkou z Moravy.
(z archivu Fedora Znachora) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vůz byl vybaven příplatkovým celochromovaným hledáčkem na straně řidiče. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je až překvapivé, kolik příslušníků šlechty a nejrůznějších zámeckých pánů používalo vozy Tatra a to kupodivu i ty nejlevnější typy. Třebas jako služební, pro správce panství a pod.
Nabízí se otázka, zda na to neměl vliv baron Hanuš Ringhoffer, jinak majitel a ředitel firmy Tatra? Na snímku je fotografování nově pořízeného polokabrioletu Tatra 57 na nádvoří zámku Brtnice. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Předčíslí OC poznávací značky OC-07-84 znamenalo koncem padesátých let Mladou Boleslav. Snímek je z Herclíkova příjezdu na návštěvu rodiny jeho přítele, houslisty Karla Hošťálka z Liberce, před jejich chatou na Bedřichově v Jizerských horách. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57 polokabriolet rodiny Renertových v poválečných letech, konkrétně asi v roce 1953.
Na snímku je paní Marie Renertová s dcerkou Věrou - ta se v dospělosti provdala za Tomáše Mozera, z jehož archivu tyto dvě fotografie rodinné "žehličky" pocházejí. Jelikož Renertovi jezdili v té době na výlety skoro každou neděli, všude možně po kraji, i "do Slaného pro sladké", jak se v rodině říkalo, přesně už dnes nelze místo tohohle zastavení dohledat. Ale maminka malé Věry milovala stromovou alej do Budyně nad Ohří, takže ta fotka je nejspíš někde odtamtud... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Z otevřené střechy se pokouší fotografovat Martin Kordina, tehdejší předseda VCC České Budějovice. Jako většina majitelů "žehliček" jezdil i Petr Šlechta za socialistického nedostatku pneumatik na novějších discích kol, obutých do šestnáctipalcových gum 5,25 - 16. foto (už v barvě) Jana Heřmanová. Petr Šlechta se se svým vozem nejen účastnil srazů historických vozidel, ale především jej používal jako normální vozidlo do běžného provozu a dokonce za ním i tahal společně s Petrem Hošťálkem postavené historické letadélko "Nebeská blecha" HM-14. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |