|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JIKOV - karburátory motocyklové AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
TATRA 57Nejmenší "lidový" osobní automobil Tatra, vyráběný v Kopřivnici v období let 1932-1935. Výrobce: Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů, Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo
Na koncepci vozu Tatra 57 se podíleli ředitel Hans Ledwinka a mladý konstruktér ing. Erich Überlacker.
Šlo o vůz, spadající do kategorie jednoho litru. V první verzi měl motor vrtání Ø 65 mm a zdvih 75 mm, takže jeho obsah byl 994 ccm a výkon na brzdě 17 koní (12,5 kW). Chlazení vzduchem mělo poprvé v historii firmy ventilátor vpředu, před motorem.
Nejmenší, ale kvalitní
Ač šlo o nejmenší z tatrováckých vozů, měl typ Tatra 57 celou řadu pokrokových, i když výrobně drahých, prvků: předehřívání sacího potrubí horkým olejem čtyřrychlostní převodovku, nezávislé zavěšení všech kol, výkyvné zadní polonápravy, motor s ventily v hlavách OHV, bateriové zapalování s odstředivou regulací předstihu
Přední náprava vůbec neměla v té době obvyklou nápravnici. Byla tvořena dvěma příčnými listovými péry, uchycenými nad a pod motorovou skříní, mezi nimiž byly zavěšené otočné čepy předních kol.
První typy měly třecí tlumiče pérování, kvůli nimž byly odlišně provedené patky na bocích hliníkové skříně ventilátoru - viz červená šipka. Na tomto snímku nejsou tlumiče namontované. Předsériové provedení bylo bez stupaček:
Původně byla Tatra 57 navržena již jako "moderní vůz bez stupaček" a v této podobě byla vystavována na Pražském autosalonu. Mnohým návštěvníkům se to líbilo, ale spousta těch konzervativnějších měla výhrady a pocit "že vozu něco chybí".
Kromě toho se při testovacích jízdách ukázalo, že spodní okraj zadních blatníků je znečišťován od odstřikujících předních kol a tak se továrna velmi rychle a v tichosti vrátila k v té době obvyklým stupačkám. Sériová výroba byla zahájena v březnu roku 1932.
Technické údaje prvního provedení 4/17 HP:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (boxer) Typ: 4/17 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 17 ks (12,5 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Bloky válců: dva po dvou, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na předním konci klikového hřídele Karburátor: vertikální Zénith Ø 26 Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem a cívkou Rozdělovač: Bosch VE 4 AS 48 s odstředivou regulací předstihu Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Cívka: Bosch 6V Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Spojka: Jednolamelová, suchá F&S Mecano - K8 Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: bez nápravnice Přední pérování: párem příčných listových per nad sebou Tlumiče pérování: třecí, Bosch Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, plná úpevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,4 Rozvor: 2 560 mm Rozchod: 1 220 mm Délka: 3 400 mm Šířka: 1 450 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha vozu: 780 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou
Palubní deska a ovládání vozu:
(z uživatelské příručky) 1) - spínací skříňka s klíčkem, páčkou přepínače světel a kontrolkou nabíjení 2) - nožní spínač spouštěče 3) - plynový pedál 4) - spojkový pedál 5) - brzdový pedál 6) - rychlostní páka 7) - páka ruční brzdy 8) - tlačítko houkačky uprostřed volantu 9) - přepínač ukazatelů směru 10) - spínač stírače 11) - ovládání benzínového kohoutu 12) - tachometr 13) - kontrolka mazání (zelená)¨ 14) - lampička osvětlení palubní desky 15) - knoflk táhla sytiče Levá pojistková skříňka: a) - parkovací žárovky (pravá a levá) b) - tlumené světlo (pravé a levé) c) - dálkové světlo pravé d) - dálkové světlo levé Pravá pojistková skříňka: e) - houkačka, stírač, kontrolka oleje f) - brzdové světlo, směrovky, lampička osvětlení přístr. desky g) - nožní spínač spouštěče h) - osvětlení zadní číslové tabulky Za provozu byly obě pojistkové skříňky samozřejmě kryté bakelitovými víčky.
Páteřová roura, tvořící rám vozu, končila vzadu skříní diferenciálu, z níž na obě strany trčely výkyvné polonápravy. Proti unikání oleje z diferenciálu byly utěsněné manžetami sešitými ze speciálně zpracované nepropustné kůže. Při jejich výměně bylo nutné spojovací šev montovat nahoru.
Čtyři závrtné šrouby, na fotografii označené šipkami, sloužily k upevnění napříč uloženého válcového výfukového tlumiče.
Mechanické brzdy
Vůz měl čelisťové bubnové brzdy na všech čtyřech kolech s vtipně řešeným samočinným vyrovnáváním brzdného účinku. U nožní brzdy se tak dělo vahadlem s dvěma otočnými kladkami a u ruční (parkovací) brzdy vyrovnáváním tahu lanka průchodem skrz krátký oblouček trubky na spodním konci páky ruční brzdy. Na tom si tatrováci zkrátka dali záležet...
Technické údaje provedení 4/18 HP:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (boxer) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 18 ks (13,2 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Bloky válců: dva po dvou, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na předním konci klikového hřídele Karburátor: vertikální (zespodu zavěšený) AMAL Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem a cívkou Rozdělovač: Bosch VE 4 AS 48 s odstředivou regulací předstihu Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Cívka: Bosch 6V Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Spojka: Jednolamelová, suchá F&S Mecano - K8 Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: bez nápravnice Přední pérování: párem listových per nad sebou Tlumiče pérování: hydraulické, pákové "Komet - Monodraulic" Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Mazání podvozku: ruční "píchací" maznicí systému Metrolub Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, plná upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,5 nebo 4,40 - 18" Rozvor: 2 550 mm Rozchod vpředu: 1 220 mm Sbíhavost přední nápravy: 3-4 mm Rozchod vzadu: 1 220 mm Délka: 3 500 mm Šířka: 1 500 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha limousiny: 780 kg Pohotovostní váha kabrioletu: 820 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou
Identifikace vozu:
Výrobní číslo vozu: na typovém štítku uvnitř karoserie (vlevo dole na příčné stěně) Číslo motoru: je vyraženo na motorové skříni za horním listovým pérem Číslo karoserie: je vyraženo na pantu pod kapotou motoru
Vůz se ukázal jako velmi úspěšný, o čemž svědčí, že za pouhé tři měsíce, 16. června 1932, již výrobce mohl ohlásit tisící vyrobený kus - viz tovární foto!
Dobová reklama na limousinu Tatra 57 v "zimním duchu" je z ledna roku 1934 - a pohled do jejího útulného, "štruksovou" látkou čalouněného, interiéru.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57 kabriolet před benzinovou pumpou Aero-Service "u Pártlů" v těsně poválečných letech (už s ručičkovými směrovkami) v Českých Budějovicích a tentýž vůz před firemními Pártlů garážemi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Čtyři dobové fotografie téže limousiny Tatra 57 s prvorepublikovou ou číslovou tabulkou z Moravy.
(z archivu Fedora Znachora) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dobová momentka zachycující dvojici prakticky oděné dámy s limousinou Tatra 57 a sportovně oblečeného pána v baretu s motocyklem Jawa 175.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dobová fotografie polokabrioletu se staženou střechou, stojícího před západočeským autoklubem.
Vůz byl vybaven příplatkovým celochromovaným hledáčkem na straně řidiče. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Včelná u Českých Budějovic v době první republiky - Tatra 57 polokabriolet na první fotografii v ulici k nádraží, na druhé tentýž vůz před koloniálním obchodem s benzínovou pumpou místní obchodnice paní Babkové u státní silnice do rakouského Lince.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je až překvapivé, kolik příslušníků šlechty a nejrůznějších zámeckých pánů používalo vozy Tatra a to kupodivu i ty nejlevnější typy. Třebas jako služební, pro správce panství a pod.
Nabízí se otázka, zda na to neměl vliv baron Hanuš Ringhoffer, jinak majitel a ředitel firmy Tatra? Na snímku je fotografování nově pořízeného polokabrioletu Tatra 57 na nádvoří zámku Brtnice. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatrovka proslulého mladoboleslavského houslaře Josefa Bohuslava Herclíka v roce 1956 na výletě do Bedřichova v Jizerských horách. Tento polokabriolet měl béžově pískovou barvu, reflektory Bosch a blikací ukazatele směru Scintilla. Houslař Herclík byl jeho prvním majitelem. Vůz si vyhlédl a objednal v Praze na autosalonu a vždy vyprávěl, že když mu jej pak firma dodala, byl zklamán, protože vůz už měl stupačky, na rozdíl od vozu na autosalonu vystavovaného, který se mu líbil právě proto, že stupačky neměl.
Předčíslí OC poznávací značky OC-07-84 znamenalo koncem padesátých let Mladou Boleslav.
Houslař J. B. Herclík bydlel v Mladé Boleslavi. Do škodovky tudíž nebylo daleko, navíc v ní pracoval jeho syn, tak není divu, že v poválečných letech, kdy byl zoufalý nedostatek pneumatik originálního rozměru 26 x 4,4", se na jeho Tatrovce objevily hvězdicové disky z Tudora s pneumatikami 5,25 - 16.
Snímek je z Herclíkova příjezdu na návštěvu rodiny jeho přítele, houslisty Karla Hošťálka z Liberce, před jejich chatou na Bedřichově v Jizerských horách. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57 polokabriolet rodiny Renertových v poválečných letech, konkrétně asi v roce 1953.
Na snímku je paní Marie Renertová s dcerkou Věrou - ta se v dospělosti provdala za Tomáše Mozera, z jehož archivu tyto dvě fotografie rodinné "žehličky" pocházejí. Jelikož Renertovi jezdili v té době na výlety skoro každou neděli, všude možně po kraji, i "do Slaného pro sladké", jak se v rodině říkalo, přesně už dnes nelze místo tohohle zastavení dohledat. Ale maminka malé Věry milovala stromovou alej do Budyně nad Ohří, takže ta fotka je nejspíš někde odtamtud... ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polokabriolet Tatra 57 českobudějovického aviatika, veteránisty, ale především dobrého kamaráda Petra Šlechty - tady ještě za hlubokého socialismu - zachycen v průvodu historických vozidel na Lidické třídě v Českých Budějovicích (28. září 1984).
Z otevřené střechy se pokouší fotografovat Martin Kordina, tehdejší předseda VCC České Budějovice.
Polokabriolet Tatra 57 na Veteran Rallye Křivonoska 1979 - Petr Šlechta při jízdě zručnosti zastavuje odvráceným kolem přesně na značce, zatímco Martin Kordina pozorně sleduje a zapisuje dosažený čas...
Jako většina majitelů "žehliček" jezdil i Petr Šlechta za socialistického nedostatku pneumatik na novějších discích kol, obutých do šestnáctipalcových gum 5,25 - 16.
Petr Šlechta se svou Tatrou 57 o celou řadu let později - tentokrát na "Veteran Rallye Křivonoska 2005", ale stále ještě na nepůvodních šestnáctipalcových pneumatikách 5,25 - 16.
foto (už v barvě) Jana Heřmanová.
Pohled pod kapotu Šlechtova vozu - tady už přezutého na původní osmnáctipalcové disky kol a retro-pneu 4,50-18 Kudrnáč "Everit".
Petr Šlechta se se svým vozem nejen účastnil srazů historických vozidel, ale především jej používal jako normální vozidlo do běžného provozu a dokonce za ním i tahal společně s Petrem Hošťálkem postavené historické letadélko "Nebeská blecha" HM-14.
Autor článku Petr Hošťálek s Tatrou 57 svého přítele, aviatika Petra Šlechty.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |