|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1962 (exportní) FAVORIT - sidecary 2010 - Renovace motoru A.K.D. PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 |
|
ŠKODA Popular OHV
Škoda Popular s novým motorem OHV v karoserii modelové řady 1938 dostal novou oválnou masku se širokou svislou chromovanou lištou a jemným vodorovným žebrováním. Nová byla i linie blatníků, vpředu s integrovanými reflektory.
Na továrním snímku je čtyřdvéřové exportní provedení s vyklápěcím předním oknem a obuté do bělobokých pneumatik Baťa Superb 5,00 - 16.
Motory Popularu OHV byly osazeny kompletní elektrikou (starter, dynamo, rozdělovač i cívka) od švýcarské firmy Scintilla
Technické údaje:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec OHV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 27 koní při 3.000 ot./min. (19,9 kW) Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny, se zalisovanými suchými vložkami Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná Ojniční ložiska: kluzná Pohon vačkového hřídele: Karburátor: horizontální, buď Zenith 26 VEH nebo Solex 26 BFRH Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, nucené čerpadlem a podporované ventilátorem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla a cívkou Baterie: 6 V Dynamo: Scintilla 6 V / 90 W Spojka: jednolamelová, suchá Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu) Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, se synchronizací 2. a 3.stupně Převody: 1 - 1 : 3,38 2 - 1 : 1,76 3 - 1 : 1 Z - 1 : 4,51 Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu Hnací náprava: zadní - kyvadlová Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71 Diferenciál: montován pouze za příplatek Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený Přední osa: dělená, odpružená dole příčným listovým pérem Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí Řízení: hřebenové, volant vpravo, od roku 1937 na přání i vlevo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 5,00 - 16 Rozvor: 2.440 mm Rozchod vpředu: 1.050 mm Rozchod vzadu: 1.140 mm Délka vozu: 3.770 mm - s nárazníky 4.020 mm Šířka: 1.480 mm Výška: 1.520 mm (zavřený dvoudvéřový vůz) Světlost: 180 mm Váha podvozku: 470 kg Vlastní váha otevřeného vozu: kg Vlastní váha zavřeného vozu: 800 kg (v karoserii tudor) Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejvyšší rychlost: 100 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 8 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: 30 litrů, vpředu pod kapotou Dojezd: 350 km
Menší množství nových motorů OHV bylo namontováno ještě do staré karoserie spodového typu modelové řady 1937.
Technické údaje těchto vozů se lišily především co do rozměrů karoserie: Celková délka: 3.770 mm Celková šířka: 1.360 mm Výška: 1.500 mm Rozvor: 2.430 mm Rozchod vpředu: 1.050 mm Rozchod vzadu: 1.140 mm
Další provedení "exportního" sedanu s levostranným řízením a vyklápěcím předním oknem - tentokrát s typickým škodováckým převisem čela střechy, pod nímž byl vstup náporového větrání.
Na snímku zezadu je vidět sdružená koncová-brzdová lampa vprostřed víka kufru, která měla dvě červená sklíčka po stranách a obdélníkové oranžové (brzdové) sklíčko uprostřed. Na zadních blatnících nebylo v originálu osvětlení žádné. Spodní část víka kufru zdobil zlato-modrý obtisk křidélka s nápisem Škoda.
Dodávkové provedení OHV Popularu na výřezu z tovární reklamní fotografie 63-2528.
Fotografie byla pořízena začátkem března 1938 v Mladé Boleslavi před řeznictvím a jídelnou Fr. Poupa v Železné ulici (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích).
Popular OHV se samozřejmě dělal i ve sportovní dvousedadlové verzi jako roadster s vyklápěcím nouzovým sedadlem v kufru.
Na továrním snímku 63-2648 je s levostranným řízením a obutý do bělobokých pneumatik Baťa - Superb 5,00 - 16. |