|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 25 - traktor AERO - sidecary
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
ŠKODA Popular SVČtyřmístný osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1935 - 1938. Výrobce: ASAP, Mladá Boleslav
Popular byl až do roku 1938 nejmenším sériově vyráběným typem mladoboleslavské automobilky.
V základním dvoudvéřovém provedení byla jeho cena v roce 1935 19.900,- Kč.
Technické údaje:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 22 koní při 3.000 ot./min. (16,2 kW) Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná Ojniční ložiska: kluzná Pohon vačkového hřídele: Karburátor: horizontální, buď Zenith 26 VEH nebo Solex 26 BFRH Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem Objem chadící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla a cívkou Baterie: 6 V Dynamo: Scintilla 6 V / 80 W Spojka: jednolamelová, suchá Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu) Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, se synchronizací 2. a 3.stupně Převody: 1 - 1 : 3,38 2 - 1 : 1,76 3 - 1 : 1 Z - 1 : 4,51 Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu Hnací náprava: zadní - kyvadlová Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71 Diferenciál: montován pouze za příplatek Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený Přední osa: dělená, odpružená dole příčným listovým pérem Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí Řízení: hřebenové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 130 x 40 nebo 5,00 - 16 Rozvor: 2.300 mm (od roku 1935 rozvor 2.430) Rozchod vpředu: 1.050 mm Rozchod vzadu: 1.120 mm Délka vozu: 3.770 mm Šířka: 1.360 mm Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz) Váha podvozku: 450 kg Vlastní váha otevřeného vozu: kg Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg (v karoserii tudor) Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejvyšší rychlost: 85 km/hod. Nejnižší rychlost: 6-8 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: litrů, vpředu pod kapotou
Již v roce 1935 měl Popular pružně uložený motor - vpředu i vzadu na dvojici gumových silentbloků.
Na tomto názorné vyobrazení z prospektu je zároveň vidět i excentrické dynamo, uložené na hlavě válců. Řemen se napínal jeho natáčením a dvojice zkřížených lopatek ventilátoru byla přišroubovaná přímo k jeho řemenici.
V roce 1935 zavedl Autoklub Republiky Československé novinku: Pojízdné stanice technické kontroly, jejichž náplní měly být předem avizované návštěvy členů klubu, při nichž byl zjištěn stav jejich vozidel, provedeno drobné seřízení a bylo-li třeba, doporučena oprava. Dvě pojízdné stanice byly na podvozcích Tatra, dvě realizovala holešovická firma Karosa na podvozcích vozů Škoda Popular (na těchto obrázcích z dobového tisku).
Luxusní polokabriolet model 1936 s příplatkovým nárazníkem a disky Michelin, obutými do pneumatik milimetrového rozměru 130 x 40 Baťa Ballon.
Snímek byl po odretušování držáku zadní lampy a číslové tabulky použit do prospektu pro rok 1937.
V prakticky stejném provedení polokabrioletu, jen vybaveném vyklápěcím čelním sklem a důkladnou zahrádkou, jel v roce 1936 cestovatel F. A. Elstner (vpravo) dálkovou propagační cestu Amerikou.
Krémově bíle nastříkané výstavní chassis Popularu SV model 1937, se specielními nástavci vpředu (v otvoru roztáčecí kliky) a vzadu (přišroubované k víku rozvodovky), aby se na autosalonu mohlo před diváky otáčet kolem osy svého páteřového rámu.
Standardní provedení dvoudveřového Popularu model 1937 se dodávalo bez nárazníků a poznávací značka se nachávala namalovat na předem nastříkané černé pole přímo na přední blatník. Vůz měl šestnáctipalcové hvězdicové disky, upevněné čtyřmi maticemi a obouval se do pneumatik 4,75 - 16 Baťa Superb.
Vozy dodávané na náš trh měly uprostřed masky chromované okřídlené logo s plechovým nápisem Popular, vozy určené pro export měly stejnou osdobu, ale s nápisem Škoda. Tovární snímky (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Luxusní exportní polokabriolet model 1937 s příplatkovým nárazníkem, dvěma přidanými dekoračními lištami na masce a hvězdicovými disky s pneumatikami 5,00 - 16.
Popular v provedení dvousedadlový roadster s nouzovým sedadlem v kufru byl snad nejelegantnějším ze všech předválečných vozů Škoda.
Na fotografiích je modelové propvedení roku 1937 - nahoře na výřezu z továrního snímku nového vozu, dole jako pečlivě renovovaný veterán (jen s nepůvodními poklicemi), fotografovaný začátkem osmdesátých let na tradičním místě, kde v Mladé Boleslavi fotografovala nové vozy továrna. Více o provedení roadster zde:
Interiér Popularu byl jednoduchý až minimalistický:
Uprostřed palubní desky byl velký přehledný tachometr s vestavěnými hodinami, vlevo chromované táhlo sytiče, vpravo spínací skříňka (Scintilla) s kontrolkou nabíjení a nad tím přepínač směrovek. Tovární foto z prospektu 1937.
Zavřené vozy měly kvalitní látkové čalounění a látkové koberce. Přední sedadla byla podélně posuvná a měla sklopná opěradla kvůli přístupu k zadnímu sedadlu.
Řadicí páka a páka ruční brzdy byly uprostřed vozu.
Popular SV za protektorátu - osobní vůz vedoucího pracovníka rakovnické továrny na jízdní kola Stadion, pana Ludvíka Matějky (po roce 1945 ředitele Velo-Stadion Rakovník).
Standardní provedení Popularu se prodávalo bez předního nárazníku, s policejním číslem (poznávací značkou) malovanou přímo na plochu předního blatníku.
Nárazník s držákem pro tabulku čísla byl pouze na přání a za příplatek.
Luxusní kabriolet Popular SV model 1937 v kresbě Petra Hošťálka, autora těchto stránek.
Kresba je ze seriálu o historii značky, který autor kreslil a psal v letech 1968-1970 pro škodovácký tovární časopis "Ventil".
Šedesátá léta:
Popular pana Hanžla z Českých Budějovic, dovybavený žlutou mlhovkou a blinkry v blatnících, v běžném, v tomto případě zimním, provozu. |