![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 22 - 1964 DŘEVOPLYN - náhradní paliva TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
PLÁNEK Special - závodní motocykl z roku 1955Inspirací pro tento motocykl byl závodní stroj "Petrák speciál", postavený v roce 1949 pro českobudějovického jezdce Zdeňka Petráka. Plánkův stroj měl upravený rám z motocyklu Jawa 250 pérák se zadním kluzákovým pérováním. Motory byly typu ČZ 125 c, s upravenými kanály a sníženými hlavami pro dosažení vyššího výkonu. Jiří Plánek měl tehdy startovní číslo 23, vlevo od něj, se startovním číslem 24 byl známý strakonický jezdec Žipek se čtyřtaktním strojem ČZ - Walter 250 OHC. Start nebyl úspěšný, motorka odpadla v prvním kole pro technickou závadu. Plánek si to ovšem vynahradil ve třídě do 175 ccm, kde zvítězil s jednoválcovou čízou, která měla motor po jezdci Bojerovi. Nebylo to ale jednoduché - motorka nechtěla na roztlačení chytit až nakonec odjela ze startovního roštu jako beznadějně poslední, skoro o kolo zpět, kdy už Plánek za zády slyšel přijíždět jezdce z prvního kola. Nakonec vyhrál a ačkoliv to byla děsná stíhací jízda starobylým městem po hrbolatém dláždění, byl to prý nejhezčí závod života... Ve třídě do 350 ccm byl druhý, ačkoliv jeho dvoumotorák měl dohromady jen 250 ccm. Ve třídě do 175 ccm pak s přehledem vyhrál a tak se stal absolutním vítězem dne... Tady už opět jen s koleny výfuků - asi to bylo ideální řešení, protože v silné konkurenci tu byl druhý. Byla to poslední sezóna na zajímavém dvoumotoráku - následující rok už Jiří Plánek startoval ve třídě 250 se čtyřtaktním ČZ Walter OHC. |