|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 AERO - MINOR AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
OPEL Kadett Normal typ KJ 38
Inovace levného malého osobního vozu, vycházející z typu Opel Kadett 1937.
Období výroby: 1938 - 1940. Výrobce: ADAM OPEL Aktiengesellschaft, Rüsselsheim am Main, Deutschland (Německo)
1. Samonosná celoocelová karoserie: bezpečná, tvarově krásná a trvanlivá.
2. Velký zavazadlový prostor v kufru. 3. Olejové (kapalinové) brzdy umožňující rychlé a bezpečné brždění při dokonale vyváženém účinku všech čtyř kol. 4. 1,1 litrový čtyřválcový čtyřtaktní motor: pružný, bez vibrací a tichý. 5. Spádový Opel karburátor: zaručující rychlý start a hospodárnou spotřebu. 6. Kompletní výzbroj Bosch. 7. Doprava paliva membránovou pumpou z vzadu uložené nádrže. 8. Rozměrný vnitřní prostor. 9. Přestavitelná přední sedadla. Zadní sedadla s pohodlnými opěrkami loktů. 10. Bohaté místo pro čtyři osoby. 11. Nejvyšší rychlost: 98 km/hod. měřená, trvalá na dálnici 85 km/hod.
Tento "spoře vybavený" vůz naběhnul do výroby pod typovým označení Opel Kadett Normal-Limousine Serie KJ 38 od prosince 1937.
Měl to být vůz vyloženě lidový, továrna počítala s tím, že by měl nahradit nejmenší vyráběný typ Opel P4, se kterým měl stejný motor a nápravy. V roce 1938 se oba tyto typy vyráběly současně, problém byl v tom, že zatímco Opel P4 se dal koupit jako 2-dvéřová Limousina za 1.450,- říšských marek, Kadett Normal stál 1.800,- říšských marek, což byl dost velký rozdíl. Zákazníci tento nepoměr nebyli ochotni akceptovat a tak Kadett Normal, ačkoliv se vyráběl až do roku 1940, byl na trhu ve skutečnosti propadákem. Zajímavé ovšem bylo, že v mírně vylepšeném a luxusněji vybaveném provedení se přitom jako Opel Kadett Spezial Serie K 38 prodával za mnohem vyšší cenu 2.100,- říšských marek docela dobře!
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec SV Vrtání: Ø 67,5 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 074 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 23 ks při 3 400 ot./min. (3.540 ot./min.) Písty: z lehké slitiny Alusil Ojnice: podélně vrtané Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s horní částí karteru Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Časování: sání otevírá 5° před horní úvratí sání zavírá 39° po spodní uvrati výfuk otevírá 50° před spodní úvratí výfuk zavírá 6°po horní uvati Karburátor: spádový Opel, licence Carter se spořičem a akcelerační pumpičkou Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou a ventilátorem za chladičem Obsah chladiče: 6,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 3,2 litrů ve vaně motoru Olejové čerpadlo: zubové Olejový filtr: A.C. Zapalování: 6V Bosch, bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu Předstih: 45°před horní úvratí Rozsah automatického předstihu: 32° Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Baterie: 6 V/62,5 Ah v motorovém prostoru Rozdělovač: Bosch VE 4 Zapalovací cívka: Bosch TE 6/3 Svíčky: Bosch W 145 T1; Beru K 145 b 1/14 Dynamo: Bosch DE 6 (16-18 A) - 6 V/90 W Starter: Bosch CG 0,6/6 (0,6 PS) Spojka: jednolamelová suchá Převodovka: Opel, 3-rychlostní s nehlučným ozubením, v bloku s motorem Řazení: přímé, uprostřed vozu Převody: 1.stupeň - 1 : 3,56 2.stupeň - 1 : 1,73 3.stupeň - 1 : 1,0 Zpátečka - 1 : 4,44 Náplň oleje v převodovce: 0,35 litru Hnací náprava: zadní - pevná Převod zadní nápravy: 1 : 5,143 Náplň oleje v rozvodovce: 0,9 litru Podvozek: samonosná ocelová karoserie Přední náprava: pevná, na podélných listových pérech, doplněných olejovými tlumiči Zadní pérování: podélnými listovými péry s olejovými tlumiči Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická systém Opel, působící na všechna kola Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami Kola: plné ocelové disky, upevněné čtyřmi šrouby s malou roztečí Ráfky: prohloubené 3,00 D x 16" Pneumatiky: 4,50 – 16 Tlak vpředu: 1,6 atü Tlak vzadu: 2,0 atü Rozvor: 2 337 mm Rozchod vpředu: 1 110 mm Rozchod vzadu: 1 168 mm Délka vozu: 3 710 mm Šířka: 1 375 mm Výška: 1 550 mm Světlost: 190 mm Nejmenší průměr otáčení: 12,2 m vlevo, 11,7 m vpravo Vlastní váha zavřeného vozu: 755 kg Nejvyšší přípustná váha: 1 125 kg Nejvyšší rychlost: 98 km / hod. Dovolená trvalá rychlost (na dálnici): 85 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 - 9 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Objem nádrže: 31 litrů (v zádi vozu) Spotřeba při trvalé rychlosti 50 km/h: 7,0 litru Spotřeba při trvalé rychlosti 70 km/h: 8,7 litru Spotřeba při 68 km/h průměru: 9,0 litru Cena: 1.800,- RM (říšských marek)
Osazení karburátoru:
Typ: 2 551 988 Difuzor: Ø 19 mm Hlavní tryska: 50 Jehla částečného zatížení: Nr. 647 Poloha plováku: 12 mm Volnoběžná tryska: 0,70 Voloběžný vzdušník: 36 Jehlový ventil: Ø 1,55 mm Tryska akcelerační pumpičky: 50 Tryska plného zatížení: 38 Poloha jehly: 200
Charakteristika typu KJ 38 Normal Limousine:
Vůz se dělal pouze v dvoudvéřovém provedení a neměl ani přední, ani zadní nárazník. Maska vozu neměla v základním provedení vodorovné leštěné lišty, ty byly pouze za příplatek. Také na bocích karoserie nebyly vodorovné ozdobné lišty. Trojúhelníková okénka v předních dveřích nebyla vyklápěcí. V základním provedení měl vůz jen jeden stírač před řidičem, druhý stírač před spolujezdcem se montoval pouze za příplatek. Na první pohled se od ostatních luxusnějších Kadettů lišil disky kol, upevněnými jen čtyřmi šrouby o malé rozteči a bez poklic. Středy kol byly ozdobené kruhovou linkou. Poklice bylo možné dokoupit za příplatek. Čtyřšroubová kola souvisela s odlišnou přední nápravou, která u tohoto levného provedení byla pevná, zavěšená na listových pérech.
Zavěšení předního kola na pevné přední nápravě vozu Opel Kadett Normal-Limousine série KJ 38.
Nápravnice byla kovaná a do samonosné karoserie zavěšená na podélných listových pérech. Na výkovku nápravy je vidět nálitek, do kterého je zašroubované oko, spojené s táhlem pákového olejového tlumiče pérování.
Karburátor:
Typ: 2 551 988 spádový, výrobek Opel Difuzor: Ø 19 mm Hlavní tryska: 50 Jehla částečného zatížení: Nr. 647 Výška plováku: 12 mm Volnoběžná tryska: 0,70 Volnoběžný vzdušník: 36 Plovákový ventil: Ø 1,55 mm Tryska akcelerační pumpy: 50 Tryska plného zatížení: 38
Mimořádně zajímavá je tato tovární fotografie prototypu Opel Kadett z roku 1937 v provedení dvousedadlový Roadster-Cabriolet.
Zajímavá zejména proto, že továrna tento prototyp provedla nikoliv v provedení Spezial, jak by se dalo čekat, ale na bázi levného modelu KJ 38 Normal, který měl přední osu ještě na listových pérech a čtyřšroubové disky kol. Další zajímavostí je použití nikoliv poklic, nýbrž plechových krytek nábojů kol, přichycených pod kolové šrouby a také to, že vůz nemá spouštěcí okna ve dveřích, ale jen plachtové připínací bočnice, se všitými okénky z celuloidu. |