JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
13.10.2021
B - BMW 327
11.10.2021
N - NIMBUS 1919 - 1928
27.9.2021
D - DKW typ ZM

H.R.D. - Vincent


Vincent-H.R.D. model 1945 Mimořádně rychlý, litrový anglický motocykl, předchůdce všech "superbiků".
Výrobce:
The Vincent-HRD Co., Ltd., The Great North Road, Stevenage
Zastoupení motocyklů HRD měla u nás v těsně poválečných letech firma AUTO - Ing. Dobrý, která tento stroj vystavovala ve Veletržním paláci.
Takhle vypadalo razítko, použité na prospektu-přetisku časopisu The Motor Cycle z prosince roku 1945.
Motor byl vidlicový dvouválec, s válci přesazenými o sílu ojnice - obě ojnice byly na jednom čepu.
Ventilový rozvod byl OHV, tedy tyčkami přes vahadla ovládané visuté ventily v hlavách válců. Ve své době ale býval nazýván i "semi OHC" kvůli tomu, že vačkové hřídele byly uložené oproti jiným konstrukcím extrémně vysoko, prakticky v polovině výšky válců. To umožňovalo velmi krátké, tudíž lehké, tyčky.
Motor HRD měl primární převod řetězem, běžícím v olejové lázni. Napínák byl tvořen ocelovou planžetou s možností napínání šroubem, procházejícím přední části skříně.
Čepy paralelogramové trubkové vidlice byly uložené v pouzdrech z porézního, mazadlem nasáklého, bronzu. Mezi vidlicí a vahadly byly axiální podložky, mimo jiné sloužící i ke kontrole vyběhání vidlice. Pokud byly otočnétěsně, bez vůle, bylo vše v pořádku. Pokud byly otočné příliš volně, nebo jevily vůli do stran, bylo třeba vidlici přitáhnout.
Vincent_HRD_1947_Series_B_Rapide_advert_in_The_Motor_Cycle
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje typu Vincent - H.R.D. "Rapide" Series B:

Období výroby: 1948 - 1950
Motor: 50° V-twin OHV
Počet válců: 2
Počet ventilů na válec: 2
Objem: 998 ccm
Vrtání: Ø 84 mm (Ø 3,30“ in)
Zdvih: 90 mm (3,50“ in)
Kompresní poměr: 6,45 : 1
Maximální výkon: 45 koní (33,6 kW) při 5.300 ot./min.
Karburátory: dva, Amal Ø 1-1/16“ typ 29
Mazání: oběžné s náplní oleje v karteru
Provozní náplň oleje: cca 3,25 litry (3 US quarts)
Zapalování: magnetové Lucas
Elektrická výzbroj: 6 Volt
Dynamo: Miller 6V/45 W

Primární převod: třířadým řetězem Triplex s planžetovým napínákem
Spojka: suchá
Převodovka: 4-rychl. Vincent, v bloku s motorem
Sekundární převod: řetězem (530)
Převod: 21 zubů x 46 zubů

Rám: „Diamond Frame“ s podvěšeným agregátem
Přední vidlice: paralelogramová trubková Brampton
Pružící jednotka: spirálové centrální péro
Tlumič pérování: třecí
Tlumič řízení: třecí
Zadní vidlice: kyvná trojúhelníková Cantilever
Pružící jednotky: teleskopické s hydraulickým tlumením (pod sedlem)
Brzdy vpředu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in
Brzdy vzadu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in
Sedlo: dvojsedlo Feridax Dunlopillo

Rozvor: 1.415 mm (56,5“ in)
Šířka: dle použitých řidítek
Výška: 1.080 mm
Výška sedla: 826 mm (32,5“ in)
Světlost: 150 mm

Ráfek přední: ocelový prohloubený 1,65 x 20“ (alternativně 1,65 x 19“)
Pneu vpředu: 3,00 – 20“ (alternativně 3,50 – 19“)

Ráfek zadní: ocelový prohloubený 1,65 x 19“ (alternativně 1,65 x 18“)
Pneu vzadu: 3,50 – 19“ (alternativně 4,00 – 19“ nebo,00 – 18“)

Vlastní váha: 206,4 kg (455 lb)
Pohotovostní váha: 227 kg (500 lb)

Nádrž: 16 litrů (3,5 gallonů)
Spotřeba: 5 - 6 litru/100 km

Nejvyšší rychlost: 177 km/hod. (110 mph)
H.R.D. Vincent, který v padesátých letech patřil dr. Kaiserovi z Okresní hygienicko-epidemiologické stanice v Liberci.

Snímek Jar. Sejka je z archivu Jihočeského motocyklového musea.
Dvě fotografie motocyklu H.R.D. Vincent dr. Kaisera.
Vincent dr. Kaisera vzplanul a následně byl požárem značně poškozen. Údajně se na něj objednával z Anglie nový rám.
Po opravě byl prodán někam do Brna a dr. Kaiser měl ještě několik let původní rám pověšen ve své kanceláři v libereckém OHESu (Okresní hygienicko-epidemiologická správa na Husově třídě).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje typu Vincent - H.R.D. "Rapide" Series C:

Období výroby: 1950 - 1952
Motor: 50° V-twin OHV
Počet válců: 2
Počet ventilů na válec: 2
Objem: 998 ccm
Vrtání: Ø 84 mm (Ø 3,30“ in)
Zdvih: 90 mm (3,50“ in)
Kompresní poměr: 6,45 : 1
Maximální výkon: 45 koní (33,6 kW) při 5.300 ot./min.
Karburátory: dva, Amal Ø 1-1/16“ typ 29
Mazání: tlakové oběžné s náplní oleje v karteru
Provozní náplň oleje: cca 3,25 litru (3 US quarts)
Zapalování: magnetové Lucas
Elektrická výzbroj: 6 Volt
Dynamo: Miller 6V/45 W

Primární převod: třířadým řetězem Triplex s planžetovým napínákem
Spojka: suchá
Převodovka: 4-rychl. Vincent, v bloku s motorem
Sekundární převod: řetězem (530)
Převod: 21 zubů x 46 zubů

Rám: „Diamond Frame“ (páteřní olejová nádrž s podvěšeným agregátem)
Přední vidlice: paralelogramová trubková Brampton
Pružící jednotka: spirálové centrální péro
Tlumič pérování: třecí
Tlumič řízení: třecí
Zadní vidlice: kyvná trojúhelníková Cantilever
Pružící jednotky: teleskopické s hydraulickým tlumením (pod sedlem)
Brzdy vpředu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in
Brzdy vzadu: dvě, SLS bubnové o Ø 7“ in
Sedlo: dvojsedlo Feridax Dunlopillo

Rozvor: 1.415 mm (56,5“ in)
Šířka: 685 mm (popř. dle použitých řidítek)
Výška: 1.080 mm
Světlost: 150 mm
Výška sedla: 762 mm

Ráfek přední: ocelový prohloubený WM2 - 20“ (alternativně WM2 - 19“)
Pneu vpředu: 3,00 – 20“ alternativně 3,50 – 19“ (Touring)

Ráfek zadní: ocelový prohloubený WM2 - 19“ (alternativně WM2 - 18“)
Pneu vzadu: 3,50 – 19“ alternativně 4,00 – 19“ nebo 4,00 – 18“(Touring)

Vlastní váha: 206,4 kg (455 lb)
Pohotovostní váha: 227 kg (500 lb)

Nádrž: 16 litrů (3,5 gallonů)
Spotřeba na 100 km: 5 - 6 litrů

Nejvyšší rychlost: 177 km/hod. (110 mph)
KOMENTÁŘE:

6.5.2014 Jiří Kadlec:
Nedá mi to, abych nereagoval na tento článek. Tento motocykl jsem koupil v srpnu 1968 od p. Lukšíka z Plzně a mám jej dodnes. Musím však upozornit, že stroj na první fotografii není stroj dr Kaisera, je to model RAPID - 45 HP, serie B - Jiná přední vidlice atd. Vincent, který měl dr. Kaiser, a který se dostal až ke mně, je na ostatních snímcích a jedná se o model BLACK SHADOW serie C - sportovní provedení s vyšší kompresí, většími karburátory atd.Výkon je cca 60HP. Tento stroj má již také pozoruhodnou duralovou přední vidlici s hydraulickým tlumičem. Stejný tlumič je použit i na zadní vidlici. Motocykl je to bezesporu pozoruhodný i např. tím, že nemá klasický rám, ale základem je motor ke kterému je přišroubována zadní vidlice a olejová nádrž, která nese krk řízení s přední vidlicí a řidítky. Podle toho, co se mi za ta léta podařilo zjistit, bylo do ČSR dovezeno 5 motocyklů vincent HRD. Z toho 3 byly modely RAPID, jeden BLACK SHADOW a jeden BLACK PRINCE 1955. Jeden RAPID byl také dovezen po roce 1989.
Pokud by měl někdo zájem o další informace o těchto motocyklech, kontaktujte mne na mailu trans.camion@tiscali.cz
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text