JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Popular - Monte Carlo


archiv Hošťálek Osobní automobily na bázi vozů Škoda Popular, ale stavěné v malých počtech v "rádoby" sportovních karoseriích otevřených (roadstery 2+2) i zavřených (coupé 2+2).

Výrobce: ASAP, Mladá Boleslav


Přidané označení "Monte Carlo" mělo evokovat druhé místo továrního Popularu v této soutěži v roce 1936, dosažené posádkou ing. Jaroslav Hausman a Zdeněk Pohl.
Tímhle to začalo
V roce 1936 byl na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 ccm přihlášen tento otevřený Škoda Popular s posádkou ing. Jaroslav Hausman (vlevo) a Zdeněk Pohl.
Vůz pro soutěž dostal silnější motor 1.386 ccm z Rapidu SV (navíc upravený na vyšší kompresi). Měl tudíž výkon 34 koní, k tomu diferenciál který seriové Populary neměly, hydraulické brzdy (rovněž z Rapidu), druhou velkou palivovou nádrž, dvě kompletní rezervní kola, sklápěcí rám čelního skla a dva elektrické stírače. Navíc pak ještě dvojici mlhovek a elektrický rozmrazovač skla. A jak je z fotografie zřejmé, nutnou výbavou byly nejen pneumatiky se zimním vzorkem, ale do otevřeného vozu i důkladné a těžké beraní kožichy, kožešinové rukavice, a dvě lopaty, protože se počítalo s přejezdem hor, tudíž s mrazem a závějemi sněhu.
Vůz, v té době s pravostranným řízením, měl velký tachometrem s celkovým i denním počítadlem kilometrů, hodinkami, a třemi malými přístroji. Kromě toho byly na přístrojové desce dvoje další osmidenní hodiny, otáčkoměr - a nezbytný zapalovač cigaret. Před spolujezdcem byl držák mapy a oba členové posádky měli celuloidové štítky (stínítka) proti slunci.
Posádka Hausman - Pohl v cíli v Monte Carlu...
RallyeMonteCarlo-1936-Cíl
Škoda Popular Monte Carlo Coupé na fotografii z prospektu 1937. Továrna v tomto prospektu inzerovala dva modely - roadster a coupé, oba se silnějšími motory 1.386 ccm z vozů Škoda Rapid, což se ve spojení s lehkou konstrukcí Popularu ukázalo jako docela šťastné řešení.
Výkon 31 koní dával vozu dynamičnost a umožňoval maximální rychlost až 110 km/hod. Třístupňová převodovka byla vzadu, ve společné skříni s rozvodovkou (transaxle) a na rozdíl od běžných Popularů byl modely Monte Carlo vybaveny i diferenciálem.
Vůz na snímku má příplatkové vyklápěcí čelní okno v chromovaném rámu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MC_Popular_1360_1 MC_Popular_1386_2
Téměř stejný vůz, jen bez vyklápěcího čelního okna, který se po letech stal exponátem továrního muzea AZNP Škoda Mladá Boleslav.
Tady na snímcích z roku 1984, při příležitosti srazu historických vozidel k výročí továrny.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Škoda Popular Special Sport
s bohatým bočním žebrováním motorového prostoru a zapuštěnými dveřními klikami nepatřil mezi Populary Monte Carlo, ale byl jedním ze tří aerodynamicky karosovaných vozů coupé, které už lze nazvat pontonovými. V historii škodovek to byly vozy převratné, nadčasově mířící do budoucnosti, až k poválečným sedanům Škoda 1200 z padesátých let. Neměly totiž žádné v té době obvyklé blatníky, jen plynule probíhající boky s výřezy pro kola.
Dva z nich absolvovaly v červnu 1934 Rakouskou alpskou jízdu Wien-Salzburg-Innsbruck-Graz-Wien, kde dojely na zlatou medaili, třetí je na tomto dobovém snímku z podzimu 1934 s textem "Anglie obdivuje ladné linie aerodynamického Popularu" a je z cesty závodnice Niny Štanclové do Velké Británie, se zpáteční cestou do Francie, k pařížskému autosalonu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 1968 začal Petr Hošťálek s hledáním a nakupováním dochovaných škodovek pro připravované tovární muzeum AZNP v Mladé Boleslavi. Na inzerát se ozval majitel tohoto Popularu Monte Carlo coupé.
foto Hošťálek (1968) foto Hošťálek (1968)
foto Hošťálek (1968) foto Hošťálek (1968)
Koupě byla vedením podniku následně schválena, tyto snímky jsou z přepravy vozu od původního majitele do depozitáře továrny. Vůz řídil Petr Hošťálek (tehdy se nakoupené exponáty, pokud byly pojízdné a měly SPZ, převážely po vlastní ose).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1974_Skorpil_2 1974_Skorpil_3
Otevřené provedení Popularu Monte Carlo první série čís. motoru 46 946, vyrobeného v červenci 1936, které vlastnil v roce 1974 ing. Jan Škorpil z Plzně. 1974_Skorpil_1
... a Škorpilův Monte Carlo Popular z lístkovnice Světa Motorů.