|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích AERO - MINOR AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP FAVORIT - sidecary Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c |
|
ŠKODA Popular - Monte Carlo
Osobní automobily na bázi vozů Škoda Popular, ale stavěné v malých počtech v "rádoby" sportovních karoseriích otevřených (roadstery 2+2) i zavřených (coupé 2+2).
Výrobce: ASAP, Mladá Boleslav Přidané označení "Monte Carlo" mělo evokovat druhé místo továrního Popularu v této soutěži v roce 1936, dosažené posádkou ing. Jaroslav Hausman a Zdeněk Pohl.
Tímhle to začalo
V roce 1936 byl na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 ccm přihlášen tento otevřený Škoda Popular s posádkou ing. Jaroslav Hausman (vlevo) a Zdeněk Pohl. Vůz pro soutěž dostal silnější motor 1.386 ccm z Rapidu SV (navíc upravený na vyšší kompresi). Měl tudíž výkon 34 koní, k tomu diferenciál který seriové Populary neměly, hydraulické brzdy (rovněž z Rapidu), druhou velkou palivovou nádrž, dvě kompletní rezervní kola, sklápěcí rám čelního skla a dva elektrické stírače. Navíc pak ještě dvojici mlhovek a elektrický rozmrazovač skla. A jak je z fotografie zřejmé, nutnou výbavou byly nejen pneumatiky se zimním vzorkem, ale do otevřeného vozu i důkladné a těžké beraní kožichy, kožešinové rukavice, a dvě lopaty, protože se počítalo s přejezdem hor, tudíž s mrazem a závějemi sněhu.
Vůz, v té době s pravostranným řízením, měl velký tachometrem s celkovým i denním počítadlem kilometrů, hodinkami, a třemi malými přístroji. Kromě toho byly na přístrojové desce dvoje další osmidenní hodiny, otáčkoměr - a nezbytný zapalovač cigaret. Před spolujezdcem byl držák mapy a oba členové posádky měli celuloidové štítky (stínítka) proti slunci.
Škoda Popular Monte Carlo Coupé na fotografii z prospektu 1937. Továrna v tomto prospektu inzerovala dva modely - roadster a coupé, oba se silnějšími motory 1.386 ccm z vozů Škoda Rapid, což se ve spojení s lehkou konstrukcí Popularu ukázalo jako docela šťastné řešení.
Výkon 31 koní dával vozu dynamičnost a umožňoval maximální rychlost až 110 km/hod. Třístupňová převodovka byla vzadu, ve společné skříni s rozvodovkou (transaxle) a na rozdíl od běžných Popularů byl modely Monte Carlo vybaveny i diferenciálem. Vůz na snímku má příplatkové vyklápěcí čelní okno v chromovaném rámu. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Téměř stejný vůz, jen bez vyklápěcího čelního okna, který se po letech stal exponátem továrního muzea AZNP Škoda Mladá Boleslav.
Tady na snímcích z roku 1984, při příležitosti srazu historických vozidel k výročí továrny. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Škoda Popular Special Sport
s bohatým bočním žebrováním motorového prostoru a zapuštěnými dveřními klikami nepatřil mezi Populary Monte Carlo, ale byl jedním ze tří aerodynamicky karosovaných vozů coupé, které už lze nazvat pontonovými. V historii škodovek to byly vozy převratné, nadčasově mířící do budoucnosti, až k poválečným sedanům Škoda 1200 z padesátých let. Neměly totiž žádné v té době obvyklé blatníky, jen plynule probíhající boky s výřezy pro kola. Dva z nich absolvovaly v červnu 1934 Rakouskou alpskou jízdu Wien-Salzburg-Innsbruck-Graz-Wien, kde dojely na zlatou medaili, třetí je na tomto dobovém snímku z podzimu 1934 s textem "Anglie obdivuje ladné linie aerodynamického Popularu" a je z cesty závodnice Niny Štanclové do Velké Británie, se zpáteční cestou do Francie, k pařížskému autosalonu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 1968 začal Petr Hošťálek s hledáním a nakupováním dochovaných škodovek pro připravované tovární muzeum AZNP v Mladé Boleslavi. Na inzerát se ozval majitel tohoto Popularu Monte Carlo coupé.
Koupě byla vedením podniku následně schválena, tyto snímky jsou z přepravy vozu od původního majitele do depozitáře továrny. Vůz řídil Petr Hošťálek (tehdy se nakoupené exponáty, pokud byly pojízdné a měly SPZ, převážely po vlastní ose).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Otevřené provedení Popularu Monte Carlo první série čís. motoru 46 946, vyrobeného v červenci 1936, které vlastnil v roce 1974 ing. Jan Škorpil z Plzně.
|