JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

FICHTEL & SACHS 98 ccm - motor pro motorová kola


Firmu Fichtel & Sachs, Schweinfurt
založili pánové Ernst Sachs a Karl Fichtel v roce 1895.
Výrobní náplní byla nejdříve přesná kuličková ložiska, následně pak náby s konusovými ložisky pro jízdní kola. Nejvíc se ale firma proslavila svou legendární zadní protišlapací brzdou "Torpedo".
V roce 1930 vznikl ve Schweinfurtu první motor 74 ccm pro jízdní kola, o dva roky později přibyl i silnější typ 98 ccm.
Motor F&S 98 ccm zprava                                                                      Motor F&S 98 ccm zleva "Saxík"
Protože většina evropských výrobců motorových kol používala motory Fichtel & Sachs, není divu, že se u nás zakrátko všem motorovým kolům začalo říkat „sachsík“, popřípadě „saxík“.
Nejpoužívanější a zároveň i nejspolehlivější byl motor 98 ccm (v bloku s 2-rychlostní převodovkou) - tady v pohledu z pravé i z levé strany.
Hliníkový štítek se znakem, který měla většina motorů Fichtel & Sachs 98 ccm přinýtován třemi nýtky na víku zapalování. Hliníkový štítek se znakem, který měla většina motorů Fichtel & Sachs 98 ccm přinýtován třemi nýtky na hliníkovém víku zapalování. Byl známý v modrém i ve světle zeleném provedení.
Sachs-Motor_prirucka Příručka
Spolu se zakoupeným motorem obdržel každý zákazník tuto uživatelskou příručku, kterou pro české zákazníky vydala firma Fichtel & Sachs v češtině, pro ostatní zákazníky v němčině.
Obě jazykové verze jsou uloženy v archivu Jihočeského motocyklového musea.
Sachs-Motor 98 ccm v řezu, kde je vidět primární převod čelními ozubenými koly a názorná ukázka zástavby tohoto motoru do rámu - obojí jsou tovární vyobrazení.
Dobová reklama s heslem "Se Sachs-Motorem každodenně k službám".
Dobová reklama s heslem "Sachs-Motor - lze uložit kdekoliv."
Dobová reklama s heslem "Sachs-Motor - kolo pro mladé i staré".
Dobová reklama "S motorovým kolem Sachs-Motor se dá skvěle cestovat!"
Dobová reklama "Dovolená s motorovým kolem Sachs-Motor!"
Dobová reklama "Sachs-Motor pro šťastnou cestu!"
Sachs-Motor_handlich-leicht-elegant_mini Dobová reklama "Sachs-Motor snadno ovladatelný, lehký, elegantní"
Dobová reklama "Kamkoliv rychle vpřed se Sachs-Motorem"
Ukázka z nabízeného sortimentu řadicích páček a kulis řazení U Sachsů nejenže intenzívně "šlapali do reklamy, ale měli dobře vymyšlenou i strategii prodeje. Pokud byl zákazník schopen vše ostatní si vyrobit sám, prodal se mu pouze motor.
Pokud ne, bylo mu nabídnuto, že může spolu s motorem mít i nádrž, kulisu řazení, řetězové kryty, koleno a tlumič výfuku, to všechno v různých provedeních, aby si mohl vybrat k designu svého stroje.
A k tomu samozřejmě i další díly od kooperujících firem, jako byly například ovládací páčky a rukojeti řidítek od firmy Magura, nebo elektrické osvětlení od firmy Bosch.

Toto je ukázka bohatého sortimentu řadících páček a kulis, nabízených firmou Fichtel & Sachs v katalogu z roku 1937. Originál tohoto katalogu, včetně ceníkových listů pražského zastoupení "Kovář & spol. Co, Praha II., Karlovo nám. 90, je uložen v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
zadni_motorova_naba_Torpedo_mini Náby kol
Firma Fichtel & Sachs nabízela ze svého programu i speciální náby předního kola s bubnovou brzdou a zesílenou nábu zadního kola s osvědčenou protišlapací brzdou systému „Torpedo“.