![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) JIKOV - karburátory motocyklové PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TAP - sidecary Tlustoš Kbely ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
FICHTEL & SACHS 98 ccm - motor pro motorová kolazaložili pánové Ernst Sachs a Karl Fichtel v roce 1895. Výrobní náplní byla nejdříve přesná kuličková ložiska, následně pak náby s konusovými ložisky pro jízdní kola. Nejvíc se ale firma proslavila svou legendární zadní protišlapací brzdou "Torpedo". V roce 1930 vznikl ve Schweinfurtu první motor 74 ccm pro jízdní kola, o dva roky později přibyl i silnější typ 98 ccm. Protože většina evropských výrobců motorových kol používala motory Fichtel & Sachs, není divu, že se u nás zakrátko všem motorovým kolům začalo říkat „sachsík“, popřípadě „saxík“. Nejpoužívanější a zároveň i nejspolehlivější byl motor 98 ccm (v bloku s 2-rychlostní převodovkou) - tady v pohledu z pravé i z levé strany. Spolu se zakoupeným motorem obdržel každý zákazník tuto uživatelskou příručku, kterou pro české zákazníky vydala firma Fichtel & Sachs v češtině, pro ostatní zákazníky v němčině. Obě jazykové verze jsou uloženy v archivu Jihočeského motocyklového musea. kde je vidět primární převod čelními ozubenými koly. Druhé vyobrazení je názorná ukázka zástavby tohoto motoru do rámu.
Strategie prodeje
U Sachsů nejenže intenzívně "šlapali do reklamy, ale měli dobře vymyšlenou i strategii prodeje. Pokud byl zákazník schopen vše ostatní si vyrobit sám, prodal se mu pouze motor. Pokud ne, bylo mu nabídnuto, že může spolu s motorem mít i nádrž, kulisu řazení, řetězové kryty, koleno a tlumič výfuku, to všechno v různých provedeních, aby si mohl vybrat k designu svého stroje. A k tomu samozřejmě i další díly od kooperujících firem, jako byly například ovládací páčky a rukojeti řidítek od firmy Magura, nebo elektrické osvětlení od firmy Bosch. nabízených firmou Fichtel & Sachs v katalogu z roku 1937. Originál tohoto katalogu, včetně ceníkových listů pražského zastoupení "Kovář & spol. Co, Praha II., Karlovo nám. 90, je uložen v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Prakticky každý výrobce kupoval od firmy Fichtel & Sachs nábu zadního kola s řetězovou rozetou a osvědčenou protišlapací brzdou systému "Torpedo". Kromě toho firma F&S ale nabízela i náby předního kola s bubnovou brzdou - případně i s náhonem pro tachometr. |