![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 FAVORIT - sidecary JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
OPEL BLITZ - nákladní 3-tunový typ 3,6 - 6700 A (4x4)
Původní článek pro Truck Magazín březen 2013 od Petra Hošťálka.
Výrobce: ADAM OPEL AG., Werk Brandenburg an der Havel, Deutschland Vznik varianty s pohonem všech čtyř kol si vynutil začátek druhé světové války, kdy bylo velmi rychle jasné, že pro pohyb vojenských jednotek v terénu běžná koncepce 4 x 2 nestačí. Generálmajor von Schell, Hitlerův muž odpovědný za skladbu vozidel Wehrmachtu, nařídil na základě nejlepších zkušeností s tímto standardním Blitzem jeho co nejjednodušší a nejrychlejší překonstruování na terénní verzi s pohonem 4x4. Původní Blitz tedy dostal poháněnou přední nápravu, rozdělovací redukční rozvodovku bez mezinápravového diferenciálu, kratší rám a delší označení „mittlere geländefähiger Last-Kraftwagen 3 to. Opel-Blitz Typ 3,6-6700 A (Allrad)“, což v doslovném překladu znamenalo „střední terénní třítunový nákladní vůz Opel-Blitz typ 3,6-6700 A (s pohonem všech kol)“. Na fotografii podvozku je vidět obě řadicí páky, páku ruční brzdy i napříč (pod sedadlem) uloženou benzínovou nádrž. Litinové skříně rozvodovek obou náprav byly mimořádně velké a důkladně vyztužené odlitými žebry. V každé byla téměř dvoulitrová náplň oleje.
Motoricky na tom byl stejně se svým předchůdcem, také měl řadový benzínový šestiválec OHV o obsahu 3.626 ccm a musel si vystačit s výkonem pouhých 68 koní. Původní pětistupňová převodovka ale byla doplněna rozdělovací rozvodovkou s řaditelnou redukcí pro silnici, nebo pro terén. K normální řadicí páce uprostřed vozu tak přibyla ještě jedna kratší. Redukce půlila normální stupně, takže řidič měl k disposici deset rychlostí a dvě zpátečky. Výsledek předčil očekávání – s terénní redukcí a pohonem obou náprav byl „Allrad“ Blitz schopen překonávat stoupání až 70%, oproti 34% původní verze 4x2.
Technické údaje:
Motor: čtyřtaktní, benzínový, vodou chlazený Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 90 mm Zdvih: 95 mm Obsah válců: 3.601 ccm Kompresní poměr 1 : 6 Maximální výkon: 75 ks při 3.000 ot./min. Maximální kroutící moment: 20 kg/m při 1.800 ot./min. Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Blok motoru: společný pro všech šest válců, odlitý ze šedé litiny Hlava válců: odlitá ze šedé litiny Písty: z hliníkové slitiny Autothermic, s pozinkovaným povrchem Pístní kroužky: 2 těsnící (první s osazením, druhý kuželový), 1 stírací Mazání: tlakové oběžné, se zubovým čerpadlem Obsah oleje v motoru: 4,75 litru Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, větrákem a termostatem Obsah vody v chladící soustavě: 14,5 litru Karburátor: spádový Solex 35 JFP Doprava paliva z nádrže: membránovým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele Zapalování: bateriové,12 V Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4 Svíčky: Bosch W 175 T1, vzdálenost kontaktů 0,7 – 0,8 mm Baterie:12V 50 Ah Dynamo: 12V / 18-20 Amp Starter: Spojka: suchá, jednolamelová Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou a předlohou, s přímým řazením uprostřed vozu Převody: 1.stupeň – 1 : 7,84 2.stupeň – 1 : 4,82 3.stupeň – 1 : 2,71 4. stupeň – 1 : 1,58 5.stupeň - 1 : 1 Zpátečka – 1 : 7,39 Převody předlohy: silnice - 1 : 1,09 terén – 1 : 1,93 Hnací náprava: obě, pohon 4x4 Rám: obdélníkový, nýtovaný z lisovaných ocelových profilů U Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech, od roku 1942 s pomocnými svazky Soukolí zadní rozvodovky: se spirálovým ozubením Převod zadní nápravy: 1 : 5,71 Přední náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Soukolí přední rozvodovky: se spirálovým ozubením Převod přední nápravy: 1 : 5,71 Sbíhavost: 5 mm Řízení: šnekem a segmentem, bez posilovače, volant vlevo Brzda nožní: hydraulická jednookruhová na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, působící na buben za převodovkou Kola: 20“ ocelová disková, upevněná osmi šrouby Disky: 6\" x 20\" s plochým děleným ráfkem a závěrným prstencem Pneumatiky vpředu: 7,50 TR - 20, nebo 190 - 20 Huštění vpředu: 4,0 atü – pro pneu 7,50 TR – 20 3,5 atü – pro pneu 190 - 20 Pneumatiky vzadu: 7,25 TR – 20, nebo 190 - 20 Huštění vzadu: 5,3 atü – pro pneu 7,25 TR – 20 4,2 atü – pro pneu 190 - 20 Rozvor: 3.450 mm Rozchod vpředu: 1.542 mm Rozchod vzadu: 1.620 mm Světlost vozu: 225 mm Brodivost: 500 mm Nosnost valníku: 3.300 kg Pohotovostní váha valníku: 3.350 kg Rozměry valníku: Délka: 5.950 mm Šířka: 2.340 mm Výška s plachtou: 2.600 mm Rozměry ložné plochy valníku: 3.500 x 2.125 mm Výška ložné plochy od země: 1.090 mm Rozměry skříňového vozu Délka: 5.800 mm Šířka: 2.340 mm Výška: 2.700 mm Vnější průměr otáčení: 15,7 m Maximální rychlost: 80 km/hod. Spotřeba na 100 km na silnici: 30 litrů Spotřeba na 100 km v terénu: 40 litrů Akční rádius na silnici: 300 km Akční rádius v terénu: 230 km Nádrž u nákladních vozů: 92 litrů, napříč v kabině, pod sedadlem spolujezdce
Dřevěný valník pro dopravu mužstva z levé strany – v této poloze zvednutý žlutý svítící trojúhelník měl protijedoucím avizovat připojení vlečného vozu. Po levé straně masky byl upevněn stíněný reflektor Notek a přední blatníky byly kvůli zvýraznění viditelnosti v noci bíle olemovány.
Přední poháněná náprava byla pevná, zavěšená na podélných listových perech a skříň její rozvodovky byla prakticky stejná se skříní rozvodovky zadní, včetně spirálového soukolí, které mělo hrušku o sedmi a talíř o čtyřiceti zubech. Na koncích nohavic měla náprava kvůli natáčení předních kol prachotěsně uzavřené celokovové stejnoběžné klouby. Ty poněkud omezovaly rejd, takže ačkoliv měl vůz kratší rozvor, jeho poloměr otáčení vzrostl z 13,1 na 15,7 metru.
Zadní náprava zůstala stejná jako u původního Blitzu, po zkušenostech z nasazení na frontě se ale od roku 1942 na oba typy začala montovat zadní listová péra doplněná o pomocné svazky. Pérování obou náprav pak bylo doplněno dvojčinnými hydraulickými pákovými tlumiči. U polních kuchyní, které na podvozky Opel-Blitz dodávala drážďanská firma Gläser, se nepředpokládalo plné využití nosnosti vozu, tudíž na zadní nápravě musela stačit jednoduchá montáž… Vybavení sestávalo z dvojkabiny pro obsluhu, hasičského nářadí, motorem poháněné stříkačky, zásobního tanku s vodou a navijáku s hadicemi. To vše bylo doplněno několika ručními hasicími přístroji.
Koncem roku 1943 bylo vrchním velením rozhodnuto o zavedení licenční výroby vozů Opel-Blitz u firmy Daimler-Benz a plánovalo se její zavedení i v Brémách, v továrně na nákladní vozy Borgward. K tomu už ale nedošlo a v srpnu 1944 byla navíc ochromena výroba i v mateřském závodě Brandenburg an der Havel. To, když přesně cílený nálet anglických bombardérů téměř úplně zničil továrnu i výrobní zařízení.
Dostat se na původní produkci 2.500 vozů měsíčně už se nikdy nepodařilo… I tak se ale do zničení fabriky stal terénní Opel-Blitz 3,6 - 6700 A nejvíce vyráběným německým nákladním vozem, Wehrmachtu byl v období 1940 – 1944 dodán ve více než 25.000 exemplářích.
Použité materiály:
Archiv Jihočeského motocyklového musea Tovární snímky z propagačního fotooddělení firmy Adam Opel A.G. Publikace Opel im Kriege (Podzun-Pallas-Verlag GmbH) Publikace Kragtfahrzeuge und Panzer (Werner Oswald) Kořistní nákladní vozy Opel-Blitz s oběma poháněnými nápravami měly u nás v poválečných letech obvykle své specifické použití. Pro běžnou silniční dopravu se moc nehodily kvůli vysoké spotřebě: zatímco klasický Blitz s pohonem pouze zadní nápravy jezdil asi za dvacet pět litrů, o osm set padesát kilo těžší verze s oběma poháněnými nápravami baštila minimálně třicet, spíš ale až pětatřicet litrů na sto. A to bylo příliš… Ovšem u hasičů, kde se vyjíždělo jen občas, tam se cenila vysoká průchodnost v každém terénu a dobrá startovatelnost v každém počasí.
Osobně jsem podlehl pokušení pořídit si tenhle náklaďák v osmdesátých letech, kdy jsem se živil půjčováním historických vozidel filmu a televizi, kde se tehdy stále ještě v hojné míře točily filmy z druhé světové války. V té době už ale bylo pozdě, socialistické řízené hospodářství už dávno všechny kořistní náklaďáky poslalo do šrotu. Jediný polorozebraný vrak s vyndaným motorem jsem objevil v Benátkách nad Jizerou, ale když jsem viděl, v jakém je stavu a jak je ve skutečnosti ohromný, došlo mi, co dřiny by jeho zrenovování dalo a vycouval jsem.
Dnes se jeden takový vůz od základu renovuje v soukromém Muzeu vojenských, historických a válečných vozidel v Ledenicích u Borovan. Už mu do dokončení moc nechybí a rozhodně si zaslouží ho vidět - a uvědomit si, kolik dřiny a investic záchrana takovéhohle vozidla dnes stojí! |