|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET typ 90 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948 |
|
Osobní čtyř- až pětisedadlový vůz střední třídy se čtyřválcovým motorem 1,4 litru, vyráběný v letech 1935-1938. Byl to modernizovaný nástupce modelu Škoda 420-Rapid (1,2 litru), s nímž se po dobu cca jednoho roku vyráběl současně.
Výrobce: ASAP, závod Mladá Boleslav
Továrna nový typ (interní značení 901) představila v roce 1935 letákem:
Mezi automobilovou klientelou je celá řada zákazníků, kteří požadují od malého neb středního vozu více, než bývá dobrý, solidní standard těchto kategorií vozidel. Je to zvláště sportovní mládež, která touží po vyšší rychlosti a větší reservě síly při jízdách v hornatém terénu a chce i na špatných silnicích docilovati se vším pohodlím a při úplné bezpečnosti jízdy 70-tikilometrových průměrů a více než 100kilometrových špiček. Také v ostatních vrstvách zákazníků najde se značný počet takovýchto automobilových labužníků, kteří si raději nějakou tisícovku přidají, jen aby měli něco mimořádného - vůz, který bude jejich chloubou. Celá řada zahraničních automobilek - jak poslední autosalony ukázaly - uvědomila si tyto mezery ve svém výrobním programu a aby i této náročné klientele vyšla náležitě vstříc, dodává některé ze svých zvlášť oblíbených typů ve dvojím provedení: standardním a zesíleném. Rozhodli jsme se rovněž k podobnému kroku a budeme vedle standardního typu "Rapid" o obsahu 1,2 litru dodávati tentýž typ zesílený, s motorem o obsahu 1,4 litru. Jakkoli je konstrukce dosavadního provedení velmi zdařilá, o čemž nás přesvědčují celé řady výtečných referencí, zkoušeli jsme zesílený typ po dobu půldruhého roku a máme dnes - kdy jej dáváme na trh - naprostou jistotu, že bude příznivě přijat.
Karoserie "Rapidu 1,4 litru" je širší a prostornější, takže dozadu se pohodlně vejdou 3 osoby vedle sebe. Při vysokých rychlostech, jakých je tento vůz schopen, bylo nutno úzkostlivěji přihlížeti k správnému aerodynamickému vyřešení karoserie. Proto přední sklo je více skloněno, zadní partie, v níž je zapuštěno reservní kolo, je více protažena a chladič opatřen novou oblou maskou á la "Popular 1935".
Prodloužená kapota má oproti dřívějšímu provedení Rapidu nové kapotové uzávěry, známé již z "Popularu 1935". Reservní kolo je standardně opatřeno elegantním plechovým krytem. Armaturní deska v nové vkusné úpravě je vyzbrojena tachometrem velkého průměru, kombinovaným s hodinami. Celek působí velmi ladně a nutno přiznati, že elegancí formy a přepychem vnitřního zařízení předčí tento náš nejnovější vůz i Rapid 1,2 litru. Přes všechna tato zdokonalení je cena velmi nízká.
Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec SV Typ: 901 Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 90 mm Obsah: 1.386 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6,25 Výkon: 31 koní při 3 500 ot./min. (22,8 kW) Písty: ze speciální lehké slitiny Vložky válců: nitrované, ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačkového hřídele: Karburátor: horizontální, Solex nebo Zenith Chlazení: vodní, nucené, podporované pumpou, s indikací teploty teploměrem Obsah chladiče: Mazání: tlakové, oběžné, s dvojnásobným čistěním oleje Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s rozdělovačem Scintilla s odstředivou regulací předstihu Baterie: 6 V / 60 Ah Dynamo: 6 V / 90 W Scintilla Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třístupňová v bloku s motorem, 2. a 3. rychlost synchronizovány Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1 - 2 - 3 - Z - Na přání: francouzská elektromagnetická převodovka Cotal s předvolbou Hnací náprava: zadní - kyvadlová Rozvodovka: upevněná na přírubě páteřové roury Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 Podvozek: páteřový, s centrální rourou, vpředu rozvidlený Přední osa: dělená, lichoběžníková, dole s příčným listovým perem Zadní osa: dělená kyvadlová s příčným listovým perem nad nápravou Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Kola: ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16" Pneumatiky: 140 x 40 nebo 5,75 – 16 nízkotlaké, superbalonové Rozvor: 2 650 mm Rozchod vpředu: 1 170 mm Rozchod vzadu: 1 220 mm Délka vozu: 4 150mm Šířka: 1 540 mm Výška: 1 550 mm Světlost: 180 mm Váha chassis: 520 kg Vlastní váha zavřeného vozu: kg Váha kabrioletu: kg Užitečné zatížení: kg Nejvyšší rychlost: 95 - 100 km / hod. Spotřeba na 100 km: 9 - 10 litrů Objem nádrže: 33 litrů
Rapid sedan typ 914 na výřezu z továrního snímku 63-2299 a tentýž vůz na továrním snímku 63-2297 (obě fotografie dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Vůz měl běloboké balonové pneumatiky Baťa Superb rozměru 5,75 - 16). |