JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Popular 995 (Liduška)


Nejmenší, před válkou sériově vyráběný, osobní vůz Škoda.

Výrobce:
ASAP, závod Mladá Boleslav
Rám vozu tvořila ocelová páteřová roura, na jejíž přední přírubu byl přišroubován motor. Na zadní přírubu pak byla přišroubovaná převodovka s rozvodovkou zadní nápravy, s níž tvořila jeden celek.
Přední náprava sestávala ze dvou příčných listových per nad sebou, mezi jejichž konci byly upevněny svislé čepy kol. Obě listová pera měla druhý list se speciálními oky, jistícími nápravu v případě eventuelního prasknutí hlavního listu. Pérování přední nápravy bylo doplněno dvojicí tlumičů pérování.
Netypické pro škodovku bylo uložení chladiče nad přední nápravou (až za motorem), důvodem pro toto řešení byl záměr zkrátit celkovou délku vozidla.
Technické údaje:

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV

Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 3.000 ot./min. (16,2 kW)

Písty: speciální konstrukce z lehké slitiny
Blok válců: ze šlechtěné šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele:
Ventilový rozvod: SV (postranní ventily)

Karburátor: horizontální, Zenith 26 VEJ, s čističem vzduchu působícím jako tlumič sání
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové, chladič umístěný za motorem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla, s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 60 Ah
Dynamo: Scintilla 6 V/90 W

Spojka: jednolamelová, suchá, s odpérovanou lamelou
Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu)
Převodovka: třírychlostní, bezhlučná, se zpátečkou a synchronizací 2. a 3.stupně
Převody: 1 - 1 : 3,38
2 - 1 : 1,76
3 - 1 : 1
Z - 1 : 4,51

Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu
Hnací náprava: zadní - kyvadlová, bez diferenciálu
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71

Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, tvořená dvěmapříčnými listovými péry nad sebou
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí
Řízení: hřebenové, s odpérovaným pastorkem a dvěma řídícími tyčemi, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická, ovládaná 4 lanky, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, ovládaná 2 lanky, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 4,75 - 16 nebo 5,00 - 16 (Superballon Michelin)

Rozvor: 2.200 mm
Rozchod vpředu: 1.150 mm
Rozchod vzadu: 1.150 mm

Délka vozu: 3.770 mm
Šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz)

Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 85 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: 30 litrů, vpředu pod kapotou
Dojezd: 400 km
Popular 995 jako druhá hlavní cena v soutěži prvorepublikového vydavatelství časopisů Melantrich.
Tovární reklamní fotografie, použitá následně do prospektu.