![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
STEYR - nákladní typ 380
Původní článek Petra Hošťálka pro Truck Magazín 2009 (říjen).
To, že se jednalo o vůz v tak zvaném „kapotovém uspořádání“, bylo v té době naprostou samozřejmostí… Motor Typ: Steyr WD 413 Počet válců: 4, v řadě Vrtání: Ø 110 mm Zdvih: 140 mm Obsah: 5.322 ccm Kompresní poměr: 1 : 21 Výkon na brzdě: 85 Ks při 2.200 ot./min. Ventilový rozvod: šikmo v hlavě umístěné visuté ventily, ovládané tyčkami (OHV) Blok motoru: Z lehké hliníkové slitiny s mokrými vložkami Počet hlavních ložisek: 5 (kluzných) Písty: z lehké legované slitiny Pístní kroužky: 4 těsnící a 2 stírací Mazání: tlakové oběžné Olejové čerpadlo: zubové Vstřikovací čerpadlo: řadové s vestavěným regulátorem Elektrické zařízení: 12 V Dynamo: 12V / 300 W Starter: 24 V / 4 ks Baterie: dvě, 12 V/90 Ah Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: Steyr, pětirychlostní se zpátečkou Rám: ocelový, svařovaný Přední náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Zadní náprava: pevná, hnací, zavěšená na podélných listových pérech Řízení: Šnekové, s globoidním šnekem a kladkou, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická na všechna kola, se servoúčinkem Ruční brzda: lanová na zadní kola, se servoúčinkem Kola: 20" disková, s plochým děleným ráfkem 4,33 R - 20 Pneumatiky: 7,50 - 20, vzadu ve dvojmontáži Rozvor: 3.710 mm Rozchod vpředu: 1.740 mm Rozchod vzadu: 1.650 mm Délka: 6.735 mm Šířka: 2.230 mm Délka ložné plochy: 3.920 mm Šířka ložné plochy: 2 100 mm Nosnost: 3 500 kg Pohotovostní váha vozu: cca 3.150 kg Nejvyšší celková váha: 6.650 kg Nejvyšší rychlost: 77,5 km/hod. Spotřeba nafty: 15 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 0,3 litru / 100 km Obsah nádrže: 75 litrů (pod kapotou, napříč za motorem) Naftový motor pod kapotou prozrazoval šikmý plechový nápis STEYR DIESEL přes mřížku masky. U firmy Steyr se nikdy nebáli progresivních řešení - tady to bylo použití lehké hliníkové slitiny, z níž byla odlit vcelku blok i s klikovou skříní, což v té době bylo u nákladního automobilu velmi nezvyklé! Do hliníkového bloku byly vloženy „mokré“ vložky válců. Dělící plochy byly tudíž jen dvě, mezi horní plochou bloku a hlavou válců a mezi spodkem klikové skříně a pod ní umístěnou olejovou vanou. Poměrně vysoké písty z hliníkové slitiny měly tři těsnící kroužky, hned pod nimi první stírací kroužek, ve spodní části pláště pak ještě stírací kroužek druhý. Kompresní poměr tohoto motoru byl 21 : 1. Klikový hřídel byl vcelku, kovaný v zápustce. Byl uložen v pěti hlavních kluzných ložiskách, které tvořily ocelové pánve s výstelkou z olověného bronzu. Vyvažovací závaží byla šroubovaná. V přední části bloku se nacházela komora rozvodů, vlastní rozvodová kola měla čelní šikmé ozubení a přes mezikolo poháněla zubové olejové čerpadlo. Zásoba oleje nebyla v karteru, nýbrž v nádrži z ocelového plechu, umístěné pod motorem. Přenos síly od převodovky na zadní nápravu obstarával dvoudílný kardan. Měl jehlové křížové klouby a pružné uložení středového ložiska na prostřední příčce rámu. Na retušovaném vyobrazení z prospektu je ovládací páčka uzávěrky zřetelně viditelná.
Brzdy vozu byly bubnové, čelisťové. Nožní, provozní, byla kapalinová se servoúčinkem, působící na všechna čtyři kola. Ruční brzda musela stačit mechanická, lanová, pouze na kola zadní nápravy. I tady ale továrna udávala servoúčinek.
K elektrické výbavě vozu patřily dva olověné akumulátory 12 V / 90 Ah, eventuelně 12 V / 105 Ah, uložené v plechové skříni vpravo pod kabinou a o jejich dobíjení se staralo dynamo 12 V / 300 W značky Uher & CO. Reflektory s parkovacím, dálkovým a klopeným světlem měly ø 170 mm a směrovky byly raménkové, vyklápěcí, montované po stranách kabiny. Dvě pojistkové skříňky byly ideálně přístupné, přímo uprostřed palubní desky, ale jak bylo v té době zvykem, elektrický stírač byl pouze jeden, před řidičem.
Čtyřkoňový starter Marelli nebo Bosch pracoval s napětím 24 V, takže vůz musel mít v základní výbavě spínač 12-24 V, který pro start spojoval oba akumulátory do série. Na kapotu navazující třímístná plechová kabina s děleným předním oknem měla za základ dřevěnou kostru, dveře byly zavěšené vpředu. Nezvyklým řešením snad byla jen palivová nádrž, umístěná pod kapotou, napříč na požární stěně za motorem. Aby se při tankování nemusela rozměrná a ne právě lehká kapota zvedat, musela mít ve své pravé části, v místě nad uzávěrem nádrže, malé plechové odklápěcí víčko.
Nejběžnějšími nástavbami na nákladních podvozcích byly valník typu 380, dlouhý valník typu 380 F s rozvorem zvětšeným na 4.200 mm a třístranný hydraulický sklápěč typu 380 K (Kipper = sklápěč).
Autobusové karoserie se dělaly celokovové, s pokrokovou samonosnou konstrukcí z lisovaných plechových lišt. Třiapůltunový Steyr typ 380 se stal předlohou pro první poválečný maďarský náklaďák. Sověti, okupující v poválečných letech jak Maďarsko, tak i část Rakouska, nařídili zahájit v někdejším budapešťském zbrojním závodě mírovou výrobu nákladních vozů a protože Maďaři neměli k disposici žádné vlastní podklady, Rusové rozhodli o tom, že firma Steyr-Daimler-Puch musí poskytnout nutnou výrobní dokumentaci. |