JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW typ RT 125


Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland

Lehký dvoutaktní motocykl s jednoválcovým motorem 125 ccm v bloku s třírychlostní převodovkou.
Vyráběl se v období 1940-1941, nejprve jako civilní, později jako typ RT 125-1 WH pro potřeby Wehrmachtu.
Poprvé byl lehký typ DKW RT 125 představen veřejnosti na Vídeňském autosalonu v roce 1940.
Měl být nástupcem předchozího vyráběného typu DKW RT 3 PS - ve skutečnosti se jednalo o zcela novou konstrukci, jejímž autorem byl konstruktér Hermann Weber (* 11. března 1896 - † 23. února 1948).
Autorství tohoto motocyklu se mu stalo osudným - po obsazení továrny v Zschopau Rudou armádou v roce 1945 byl sovětským velením přemístěn spolu s celou výrobní linkou do SSSR, odkud už se nikdy nevrátil. Zemřel v pouhých 52 letech v Iževsku, kde musel pracovat na rozběhu výroby motocyklů Iž na ukořistěné lince DKW.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje DKW RT 125:

Motor:
Jednoválcový monoblok dvoutakt s vratným vyplachováním Schnürle
Typ: RT 125
Vrtání: Ø 52 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 123 ccm
Kompresní poměr: 1: 6,1
Maximální výkon: 4,75 ks při 4.800 ot./min. pouze krátkodobě!
Trvalý výkon (po dálnici): 4,3 ks při 4.000 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1:25 (při záběhu či po výbrusu 1:20)
Karburátor: Amal xE 68/16, nebo Bing AJ 1/16N, nebo Graetzin AJ 1/16 No, nebo K 16 A
Filtr vzduchu: pro všechny karburátory tentýž - Knecht s olejem vlhčeným sítem
Filtr vzduchu pro vojenský model: odstředivý, výrobek DKW
Zapalování: 6 V, dynamobateriové s přerušovačem a cívkou
Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 8Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 4 mm před HÚ (horní úvratí pístu), pevně nastavený
Svíčka: Bosch W 175 T1 (vzdálenost elektrod 0,6 - 0,7 mm)

Spojka: vícelamelová v olejové lázni, třecí lamely obložené korkem nebo lamely "Jurid"
Primární převod: uzavřeným řetězem 9,5 x 7,5 DIN 73231 v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 2,75

Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením
Řazení: jednička dolů, ostatní nahoru
Množství oleje v převodovce: 0,5 litru, kontrola měrkou na horní ploše bloku

Převodové poměry s výstupním kolečkem 13 zubů
1. rychlost - 1 : 26,75
2. rychlost - 1 : 13,70
3. rychlost - 1 : 8,47

Převodové poměry s výstupním kolečkem 14 zubů
1. rychlost - 1 : 24,80
2. rychlost - 1 : 12,74
3. rychlost - 1 : 7,85

Sekundární převod: válečkovým řetězem 12,7 x 5,2 Kr 3231 (s řetězovou spojkou]
Převodový poměr s výstupním kolečkem 13 zubů: 1 : 3,08
Převodový poměr s výstupním kolečkem 14 zubů: 1 : 2,86

Stoupavost:
1. rychlost - 36°
2. rychlost - 17°
3. rychlost - 8°

Rám: jednoduchý, svařovaný z trubek, pod motorem uzavřený
Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení
Přední pérování civilního modelu: typ Neimann, gumovými prstenci
Přední pérování vojenského modelu: centrálním spirálovým pérem

Kola: 19“ drátová
Rozměr ráfků: 2 x 19
Pneumatiky: 2,50 – 19

Huštění vpředu: 1,3 atü
Huštění vzadu: 1,7 atü

Objem nádrže: 7,5 l
Objem nádrže vojenského provedení: 9 litrů (z toho cca 2 litry rezerva)

Brzdy: mechanické čelisťové
Brzdové bubny: úzké, Ø 125 mm, šíře obložení 20 mm
Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem
Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně

Parametry:

Rozvor: 1.230 mm
Největší délka: 1.950 mm
Šířka (přes řidítka): 660 mm
Výška: 880 mm
Výška sedla nad zemí: 660 mm

Světlost: 125 mm
Brodivost: 380 mm

Vlastní váha (bez paliva): 62,5 kg
Pohotovostní váha natankovaného vojenského modelu: 91 kg
Dovolené zatížení: cca 150 kg
Celková přípustná váha: 240 kg

Spotřeba: 2,5 l / 100 km (u vojenského modelu udávaná normovaná spotřeba 2,25 l / 100 km)
Max. rychlost: 78 km/hod.
Max. rychlost vojenského modelu: 72 km/hod.
Akční radius (dojezd): cca 400 km

Cena: 425,- RM Říšských Marek
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární kresba, znázorňující motor RT 125 v rozloženém stavu.
Motor s vratným vyplachováním
(dle patentu Dr. Schnürle)

Na tomto řezu je vidět tvar proti sobě umístěných přepouštěcích kanálů, které měly mimořádně velký průřez. Díky nim se motor vyznačoval velmi dobrým plněním válce a na svou dobu mimořádným výkonem.
Tovární foto, ukazující detailní pohled na elegantní tvary motoru RT 125.
Titulní stránka prospektu.
archiv Hošťálek archiv Hošťálek 1943
Armádní příručku ze série D 605/13 pro vojenské provedení motocyklu Auto Union DKW RT 125, vydalo k datu 1. 12. 1943 Oberkommando des Heeres, Heereswaffenamt Berlin na základě aktualizované příručky, původně vydané 16. 6. 1942.
Elektrické zapojení vojenské verze RT 125 - 1 WH
1950
Harley-Davidson "Hummer" 125 S

Takhle vypadala poválečná kopie dékávky RT 125 "po americku", jako lehký motocykl pro mládež, stavěný firmou H-D.
1952
IFA 125
archiv Hošťálek