![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JIKOV - karburátory motocyklové ZETOR 15 - traktor 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
5.7.2025 D - DKW typ RT 125 1.7.2025 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích 30.6.2025 D - DKW typ KM 200 |
|
DKW typ RT 125AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland Lehký dvoutaktní motocykl s jednoválcovým motorem 125 ccm v bloku s třírychlostní převodovkou. Vyráběl se v období 1940-1941, nejprve jako civilní, později jako typ RT 125-1 WH, upravený pro potřeby Wehrmachtu.
Poprvé byl lehký typ DKW RT 125 představen veřejnosti na Vídeňském autosalonu v roce 1940.
Měl být nástupcem předchozího vyráběného typu DKW RT 3 PS - ve skutečnosti se jednalo o zcela novou konstrukci, jejímž autorem byl dlouholetý (od 1921) nejen závodník, ale především konstruktér Hermann Weber (* 11. března 1896 - † 23. února 1948). Autorství tohoto motocyklu se mu ale stalo osudným - po obsazení továrny v Zschopau v roce 1945 Rudou armádou byl sovětským velením přemístěn spolu s dalšími technickými pracovníky a ukořistěnou výrobní linkou do SSSR, odkud už se nikdy nevrátil. Zemřel v pouhých 52 letech v Iževsku, kde musel pracovat na rozběhu výroby motocyklů Iž na znovuinstalované lince DKW.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje DKW RT 125: Motor: Jednoválcový monoblok dvoutakt s vratným vyplachováním Schnürle Typ: RT 125 Vrtání: Ø 52 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 123 ccm Kompresní poměr: 1: 6,1 Maximální výkon: 4,75 ks při 4.800 ot./min. pouze krátkodobě! Trvalý výkon (po dálnici): 4,3 ks při 4.000 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1:25 (při záběhu či po výbrusu 1:20) Karburátor: Amal xE 68/16, nebo Bing AJ 1/16N, nebo Graetzin AJ 1/16 No, nebo K 16 A Filtr vzduchu: pro všechny karburátory tentýž - Knecht s olejem vlhčeným sítem Filtr vzduchu pro vojenský model: odstředivý, výrobek DKW Zapalování: 6 V, dynamobateriové s přerušovačem a cívkou Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 8Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4 mm před HÚ (horní úvratí pístu), pevně nastavený Svíčka: Bosch W 175 T1 (vzdálenost elektrod 0,6 - 0,7 mm) Spojka: vícelamelová v olejové lázni, třecí lamely obložené korkem nebo lamely "Jurid" Primární převod: uzavřeným řetězem 9,5 x 7,5 DIN 73231 v olejové lázni Převodový poměr: 1 : 2,75 Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením Řazení: jednička dolů, ostatní nahoru Množství oleje v převodovce: 0,5 litru, kontrola měrkou na horní ploše bloku Převodové poměry s výstupním kolečkem 13 zubů 1. rychlost - 1 : 26,75 2. rychlost - 1 : 13,70 3. rychlost - 1 : 8,47 Převodové poměry s výstupním kolečkem 14 zubů 1. rychlost - 1 : 24,80 2. rychlost - 1 : 12,74 3. rychlost - 1 : 7,85 Sekundární převod: válečkovým řetězem 12,7 x 5,2 Kr 3231 (s řetězovou spojkou] Převodový poměr s výstupním kolečkem 13 zubů: 1 : 3,08 Převodový poměr s výstupním kolečkem 14 zubů: 1 : 2,86 Stoupavost: 1. rychlost - 36° 2. rychlost - 17° 3. rychlost - 8° Rám: jednoduchý, svařovaný z trubek, pod motorem uzavřený Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení Přední pérování civilního modelu: typ Neimann, gumovými prstenci Přední pérování vojenského modelu: centrálním spirálovým pérem Kola: 19“ drátová Rozměr ráfků: 2 x 19 Pneumatiky: 2,50 – 19 Huštění vpředu: 1,3 atü Huštění vzadu: 1,7 atü Objem nádrže: 7,5 l Objem nádrže vojenského provedení: 9 litrů (z toho cca 2 litry rezerva) Brzdy mechanické čelisťové Brzdové bubny: úzké, Ø 125 mm, šíře obložení 20 mm Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně Parametry Rozvor: 1.230 mm Největší délka: 1.950 mm Šířka (přes řidítka): 660 mm Výška: 880 mm Výška sedla nad zemí: 660 mm Světlost: 125 mm Brodivost: 380 mm Vlastní váha (bez paliva): 62,5 kg Pohotovostní váha natankovaného vojenského modelu: 91 kg Dovolené zatížení: cca 150 kg Celková přípustná váha: 240 kg Spotřeba: 2,5 l / 100 km (u vojenského modelu udávaná normovaná spotřeba 2,25 l / 100 km) Max. rychlost: 78 km/hod. Max. rychlost vojenského modelu: 72 km/hod. Akční radius (dojezd): cca 400 km Cena: 425,- RM Říšských Marek ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ (dle patentu Dr. Schnürle) Na tomto řezu je vidět tvar proti sobě umístěných přepouštěcích kanálů, které měly mimořádně velký průřez. Díky nim se motor vyznačoval velmi dobrým plněním válce a na svou dobu mimořádným výkonem. s vyobrazením předválečného civilního modelu s pérováním předního kola gumovými prstenci. Uživatelskou armádní příručku ze série D 605/13 pro vojenské provedení motocyklu Auto Union DKW RT 125, vydalo k datu 1. 12. 1943 Oberkommando des Heeres, Heereswaffenamt Berlin na základě aktualizované příručky, původně vydané 16. 6. 1942.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DKW RT-125 se po druhé světové válce stal jedním z nejkopírovanějších motocyklů na světě: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- V NSR (západním Německu) byla vyráběna inovovaná verze v novém závodě Auto-Union v Ingolstadtu. Moskva M1 byla sovětská kopie, vyráběná v závodě MMZ (Moskovskij motocykletnij zavod) na v roce 1945 ukořistěné a do Moskvy převezené výrobní lince z Zschopau. Kovrovets K-125 rovněž sovětská kopie, vyráběná ve zbrojařském závodě ZiD (Zavod imeni Děgťarjeva) ve městě Kovrov. Minsk M1 sovětská kopie, vyráběná v závodě MMVZ v Bělorusku (tehdy SSSR). Harley-Davidson Model 125 (později Hummer) byla americká kopie s mírnými úpravami. Cavani DKW byl motocykl italské výroby, používající originální německý motor do vlastního rámu se zadním pérováním. Yamaha YA-1 byla po válce prvním motocyklem, nesoucím na nádrží logo Yamaha. BSA Bantam D1 byl britský motocykl, jehož motor byl zkonstruován podle DKW RT 125, ale zrcadlově obrácený. Moskva M-1A Sovětská kopie DKW RT 125/1 vyráběná na v Zschopau demontované a do moskevské továrny MMZ (Moskovskij motocykletnij zavod) přemístěné lince. Kovrovets K-125 Sovětská kopie DKW RT 125/1 vyráběná ve zbrojovce ZiD (Zavod imeni Děgťarjeva) v městě Kovrov, SSSR. Harley-Davidson Model 125 (později Hummer) Poválečná kopie dékávky RT 125 "po americku", jako lehký motocykl pro mládež, stavěný firmou H-D. DKW RT 125W bylo poválečné provedení DKW RT/125, vyráběné v nové továrně Auto Union GMBH, Ingostadt, NSR přičemž W znamenalo West - tedy západní Německo. IFA - DKW RT 125 bylo označení poválečného provedení DKW RT/125, vyráběného v původní továrně Zschopau, po obsazení Rudou armádou patřící koncernu Avto-Velo a přejmenované na IFA, Werk DKW, Zschopau, DDR. Minsk M1A Motocykl původně vyráběný v MMZ (Moskovskij motocykletnij zavod) v Moskvě, jehož výroba byla přemístěna do běloruského závodu MMVZ (Minskij Motovelo zavod) v Minsku (první stroje měly ještě označení Moskva M 1A, až později Minsk M1A). Yamaha YA-1 První motocykl japonské firmy Yamaha Motor Co. byl upravenou verzí DKW RT-125. Na rozdíl od originálu měl teleskopicky odpérovaná obě kola a motor se 4-rychlostní převodovkou. MZ RT 125/2 bylo nové pojmenování stroje IFA DKW RT-125. MZ byla zkratka, znamenající Motorräder aus Zschopau, tedy Motocykly z Zschopau. |