![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO - sidecary PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
PREMIER-SACHS 98 - motorové kolo 1939"PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR. K jeho pohonu se používal nejrozšířenější motor pro motorová kola Fichtel & Sachs 98 ccm. V roce 1910 došlo rozhodnutí expandovat do zahraničí. Místem pro sesterský podnik byl zvolen německý Norimberk. Tady ale firma dlouho nezůstala, již po třech letech se přestěhovala do Chebu (něm. "Eger") a to i se svým původním anglickým ředitelem Alexanderem J. P. Rotherhamem. Za Rakousko-uherského mocnářství byla největším výrobcem velocipedů na našem území, po roce 1921 se zde rozběhla i výroba motocyklů. Nejprve lehkých levných dvoutaktů Liliput, potom klasických čtyřtaktů anglického vzoru. V době hospodářské krize byla výroba motocyklů ukončena (1931), část zaměstnanců se spojila s pány Kastrupem a Swetlikem a založili v Chebu konkurenční továrnu na jízdní kola ES-KA. Původní Premier Works Co., Cheb se k motocyklům vrátila až v druhé polovině třicátých let, kdy jako doplněk svého programu jízdních kol začala vyrábět lehké motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm. Motokolo je v dochovaném vzácně původním stavu.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou Vrtání: Ø 48 mm Zdvih: 54 mm Obsah: 98 ccm Výkon: 2,25 ks při 3.500 ot.min. Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25) Zapalování: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W Reflektor: Bosch, s dvouvláknovou hlavní žárovkou a parkovací žárovkou Baterie: suché monočlánky pro parkovací světlo, v pouzdře pod nádrží Spojka: vícelamelová, obložená korkem, běžící v náplni vazelíny Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v náplni vazelíny Převodovka: dvourychlostní, s koly, běžícími v náplni vazelíny Řazení: ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže, s odpruženým táhlem Objem nádrže: 5 l Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem 1/2 X 1/4" Kola: 26" se zesílenými balonovými ráfky, dráty 2,5 mm Pneumatiky: 26 x 2,25" Brzda vpředu: bubnová, Es-Ka (nebo F&S) Brzda vzadu: F&S protišlapací, typu Torpedo Sedlo: s pryžovým sedákem Lohmann Stojánek: centrální, sklopný Parametry: Rozvor: 1.180 mm Délka: 1.900 mm Šířka: 720 mm Výška: 1.000 mm (při nejnižší poloze řidítek), možno zvednout až o 150 mm Výška sedla: 760 mm (při nejnižší poloze sedla), možno zvednout až o 200 mm Váha stroje: 63 kg nejvyšší přípustná celková váha: 159 kg Spotřeba: 2,0 l / 100 km Max. rychlost: 60 Km/hod. Výrobce, výrobní číslo rámu, výrobní číslo motoru, vlastní váhu stroje, nejvyšší celkovou přípustnou váhu, obsah motoru a rok výroby. Jedná se o stroj vyrobený již za německého Protektorátu Böhmen und Mähren, kdy výrobce PREMIER-WORKS a.s. byl na štítku uveden již v "poněmčené" formě PREMIER-WERKE, A.G." Vyražené dvojčíslí (v tomto případě 40) znamená rok výroby, tedy 1940 - což je v protikladu s údajem na typovém štítku, kde je uveden rok výroby stroje 1939 - viz předchozí obrázek! je vyraženo po levé straně podsedlové rámové spojky (mufny) a současně i na typovém štítku na krku rámu. Motory Sachs měly setrvačníkové zapalovací magneto s osvětlovací cívkou, což znamenalo, že magneto dávalo proud pouze když byl motor v chodu. Kvůli tomu bylo pod nádrží uchyceno válcové pouzdro na monočlánky, které po přepnutí páčky na reflektoru napájely parkovací žárovku i když motor neběžel. Zajímavostí reflektorů Bosch bylo použití čirého, jen lehce vypouklého skla. Rozptyl světelného kužele zajišťovala parabola, s vylisovanými žlábky. Na snímku viditelné navlečení do plastové zelené bužírky není původní, jedná se o dodatečnou úpravu, provedenou předchozím majitelem. Popisované motorové kolo Premier-Sachs 98 bylo "dovybaveno" tachometrem německé firmy O.K. Isgus, poháněným od předního kola. Náhon sestával z ozubeného věnce z lehkého kovu, který byl přitažen k drátům výpletu a do něj zabírajícího umělohmotného (textitového) pastorku, upevněného pod matku osy kola. Pastorek, krytý plechovým blatníčkem, byl s tachometrem propojen ohebným hřídelem. Šlapací řetěz sloužil ke startování (rozšlapání) motoru a zpětným šlápnutím k brzdění stroje. Napínal se pomocí napínacího ozubeného kolečka. Kryt řetězu továrna Premier u starších modelů používala hliníkový, kupovaný od F&S, od roku 1939 si jej lisovala sama z ocelového plechu a stříkala jej barvou shodnou s barvou stroje. Sedlo bylo upevněno objímkou na sedlové rouře, zasunuté do rámu, což dovolovalo nastavení jeho výšky v poměrně velkém rozmezí (cca 20 centimetrů). Emblém PW byl na její boky ručně malován (nebyl to obtisk). Páčka řazení měla dřevěnou kuličku a s převodovkou byla spojena chromovaným táhlem, na koncích opatřeným "Faudi-kloubky" se závitem M5. Kousek pod kulisou je na táhle vidět rozšířené válcové pouzdro, v němž byla dvě spirálová pera, zajišťující i v případě nezkušeného laického zacházení nenásilné řazení. Filtr výrobce stříkal stříbrnou barvou. Značka je ručně malovaná na pertinaxovém podkladu, koncová lampička i odrazka jsou původní, německé výroby.
------------------------------------------------ FOTOGALERIE ---------------------------------------------
Dochované motokolo Premier-Sachs, pocházející z Českých Budějovic - Suchého Vrbného, v současné době patřící Janovi Tomšů.
Stroj má motor s válcem s hliníkovým žebrováním a sedlo nikoli gumové, ale potažené "válečným vikslajvantem", neboli voskovaným plátnem (umělou náhražkou kůže). První snímek je ještě od původního majitele z Českých Budějovic, druhý už ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015.
Excelentně dochovaný původní stav motokola Premier-Sachs (model 1939) ze sbírky Honzy Čejchana, vydavatele časopisu Motoxpress.
Snímky jsou ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015. |