JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


FRAMO Stromer 200


Tříkolové lidové vozidlo s jednoválcovým dvoutaktním motorem vpředu a předním náhonem, vyráběné v roce 1933 firmou
Framo-Werke GmbH., Hainichen/Sachsen,
což byla sesterská firma továrny DKW, patřící J. S. Rasmussenovi.
Firmu Framo-Werke Frankenberg, později Framo-Werke GmbH., Hainichen, založil Rasmussen původně jako továrnu se širokým doplňkovým programem (hlavně karburátory a příslušenství) pro hlavní závod DKW.
Zde vznikly první nákladní a následně i osobní tříkolky, poháněné motory z produkce DKW.
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní tříkanálový jednoválec s vratným vyplachováním
Typ: DKW
Vrtání: Ø 60 mm
Zdvih: 68,5 mm
Obsah: 192 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon: 6 koní při 3 500 ot./min.
Píst: z lehké slitiny, s plochým dnem bez deflektoru
Blok válce: ze šedé litiny
Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená
Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2 x 2
Ojniční ložisko: válečkové
Rozvod: pístem
Karburátor: Framo
Doprava paliva: samospádem
Obsah nádrže: 25 litrů (pod kapotou za motorem)
Chlazení: vzduchové, nucené s ventilátorem
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 25
Zapalování: 6V, bateriové
Baterie: 6 V / 45 Ah
Dynamo: Dynastart 6 V

Spojka: vícelamelová, běžící v oleji
Převodovka: v bloku s motorem, 4-rychlostní se zpátečkou, bez synchronizace
Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce
Hnací náprava: přední

Rám: tvořený centrální rourou
Přední náprava: hnací, dělená s vodícími tyčemi
Pérování vpředu: gumovými prstenci se vzduchovým tlumením
Rozvodovka: vcelku s převodovou skříní a motorem
Uchycení zadního kola: pomocí vodicí roury
Pérování vzadu: gumovými prstenci se vzduchovým tlumením

Karoserie: uzavřená dvoudveřová z překližky, potažené koženkou
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, na všechna tři kola
Ruční brzda: mechanická, pouze na zadní kolo
Mazání podvozku: jednotlivými maznicemi

Kola: prostřihované ocelové disky s ráfkem 3,00 x 19", upevněné 4-mi šrouby
Pneumatiky: 26 x 3,50 (3,50 - 19) moto

Rozvor: 2 168 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 0 mm

Délka: 3 100 mm
Šířka: 1 400 mm
Výška: 1 270 mm
Světlost: 180 mm

Váha vozidla: 345 kg
Nejvyšší rychlost: 60 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 5 l
Nádrž: 9 litrů (v motorovém prostoru)
Tříkolku Framo Stromer nechal Rasmussen poprvé představit veřejnosti na Internationale Automobil- und Motorrad-Austellung v Berlíně roku 1933 pod sloganem
"Nový Framo dvousedadlový osobní vozík "Stromer", který má nedosažitelně lehkou váhu".
Exponát byl předveden zavěšený na čtyřech velmi tenkých lankách na reklamní obří váze - na závaží bylo uvedeno pouhých 345 kilogramů!
Fotografie, použitá mnohokrát v tehdejším tisku, byla dílem firmy "Atlantic" Photo-Gessellschaft m.b.H., Berlin SW C8, Schützenstr. 67
Snímek tříkolky Stromer v provedení 1933.
Pro představení vozíku "Stromer" byl připraven reklamní leták
Příkladný malý vůz
s popisem od tehdejšího slavného německého automobilového závodníka Hanse von Stucka.

"Pod tlakem daní se v posledním roce začalo s přípravou nového vozidla, které má sloužit motorizaci našeho lidu: tříkolky, osvobozené od daní a nevyžadující řidičský průkaz. Tříkolové vozidlo má oproti velkým vozidlům významné přednosti. Obzvlášť k vyzdvižení je skutečnost, že k jeho řízení není třeba řidičského průkazu, každý se může posadit za volant a ovládnout jednoduchou obsluhu v málo hodinách. Další předností jsou malé rozměry vozidla, čímž je prostor, nutný k jeho odstavení minimální a odpadají tak přísné garážovací předpisy. Právě tak jsou ulehčené podmínky zákonného ručení a zvlášť cenné jsou malé provozní náklady, v neposlední řadě i minimální pořizovací cena.
Zvláštní zásluhy na vytvoření takovéhoto ekonomického vozítka mají závody Framo-Werke v Frankenbergu i. Sa., založené roku 1923, známé už řadu let jako vedoucí ve stavbě tříkolek, motocyklových sedel a karburátorů.


Kresba z dobového barevného letáku, představující tříkolku Framo Stromer v otevřeném provedení (roadster) se stahovací střechou.
Nejlevnější provedení se prodávalo bez směrovek a s jednoduchými látkovými sedačkami, nataženými na chromovaných trubkových rámech.
Luxusní výstavní provedení ze začátku roku 1934 mělo elektrické ručičkové směrovky na bocích karoserie a chromované poklice předních kol.
Tříkolka Stromer se nedočkala dlouhé kariéry.
Jednak se v provozu ukázala jako značně choulostivá, jednak se neprodávala ani zdaleka tak, jak Rasmussen očekával. Byla tudíž ve výrobě jen něco málo přes rok.