|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 JAWA 350 ccm typ 361 FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
ESO - plochodrážní typ DT-1
Plochodrážní motocykl ESO, typ DT-1
Plochodrážní závodní motocykl ESO je konstruován tak, aby mohlo být plně využito vysokého výkonu jeho motoru S-45 i nízké váhy stroje. Vyznačuje se jednoduchou a čistě účelovou konstrukcí. Při konstrukci rámu a vidlice byl brán zřetel nejen na dostatečnou pevnost při nejvyšších nárocích, nýbrž i na správné rozdělení váhy celého stroje a jeho dobré jízdní vlastnosti. Nízká váha kompletního motocyklu - 82 kg - zaručuje dobré využití vysokého výkonu motoru, přičemž připadá na 1 koně výkonu pouhého 1,7 kg váhy. Lehké vedení a dobré sezení, specielně na drahách se špatným povrchem, dovoluje jezdci skutečně plné využití mimořádných jízdních vlastností stroje. Dvourychlostní převodovka umožňuje rychlé přizpůsobení správného převodu na krátké dráze stejně, jako rychlý start a správný převod na drahách dlouhých.
Přední pérování:
krátká tlačná kyvná raménka, odpérovaná gumovými, torzně namáhanými elementy. Vyloučením bočních výkyvů je zaručeno precizní vedení předního kola.
Technický popis stroje:
Rozvor: 1.270 mm Celková délka: 2.000 mm Výška sedla: dle přání, minimálně 750 mm Celková váha kompletního motocyklu: 82 kg Rozměr předního kola: 2,75 x 23" Rozměr zadního kola: 2,75 x 22" Obsah palivové nádrže: 2,5 litru (methylalkoholu) Obsah olejové nádrže: 0,75 litru (ricinového oleje) Rám: jednoduchý, dole otevřený, z bezešvých rour Přední vidlice: odpérovaná gumou Řidítka: dělená, každá polovina nezávisle nastavitelná, rychlopalná plynová rukojeť Motor: ESO S-45 s kompresním poměrem 14 : 1 (na methylalkohol) Převodovka: Dvourychlostní ESO RS-2 nožně řazená Převodové poměry: 1.rychlost - 1,65 : 1, 2.rychlost - 1 : 1 Spojka: suchá, vícelamelová s Ferodo-obložením Zadní rozeta: duralová, 58 zubů (náhradní 60 zubů) Primární řetěz: 1/2 x 1/4" Sekundární řetěz: 5/8 x 1/4" Barva: rám, vidlice a kola matně chromátovány, blatníky a nádrže modře emailované se zlatým linkováním
Závodní motor ESO 500 ccm OHV, typ S-45
Jediný úkol konstruktéra spočíval v tom, postavit motor, který by v každém ohledu odpovídal nejtěžším podmínkám závodního provozu a uspokojil i nenáročnější jezdce. S využitím nejmodernějších poznatků a výrobních metod se podniku ESO podařilo vyrobit motor, jehož vysoký výkon v celém rozsahu otáček, jehož nízká váha, snadná demontáž, jednoduchá konstrukce a mimořádná spolehlivost dávají základ pro sportovní úspěchy. Tyto vynikající vlastnosti předurčují motor S-45 k použití v mnoha motoristických sportovních disciplínách, jako jsou: Plochá dráha, silniční a terénní závody a automobilové závody Formule 3.
Technický popis motoru:
Počet válců: 1 Vrtání: ø 88 mm Zdvih: 82 mm Obsah: 498,56 ccm Pro metylalkohol: Kompresní poměr: 1 : 14 Výkon: 48,6 ks při 7.500 ot./min. Pro benzin oktanového čísla 80: Kompresní poměr: 1 : 8,4 Výkon: 41 ks při 7.200 ot./min. Nejvyšší přípustné otáčky: 8.000 ot./min. Píst: kovaný, z hliníkové slitiny AK 4 Pístní kroužky u motoru s oběžným mazáním: 2 těsnící o síle 1,5 mm, 1 stírací o síle 3,5 mm Pístní kroužky u motoru s pumpou Pilgrim: 3 kompresní o síle 1,5 mm U všech motorů: první těsnící kroužek tvrdě chromovaný Pístní čep: ø 20 mm, z chromniklové oceli Ojnice: z chromniklové oceli, celý povrch opracovaný a leštěný Ojniční ložisko: dvouřadé válečkové v duralové kleci Rozměr válečků: ø ¼ x ¼ „ (ø 6,35 x 6,35 mm) Hlava válce: hliníková s nalisovanými sedly ventilů a našroubovaným závitem pro svíčku Válec: hliníkový, s nalisovanou vložkou ze šedé válcové litiny Kliková skříň: obě poloviny z hliníkové slitiny Upevnění válce a hlavy: čtyřmi průchozími šrouby, otočnými v ocelových vložkách skříně Ventilový rozvod: OHV, obě vysoko v karteru uložené vačky poháněné ozubenými koly Ventilové tyčky: krátké, z duralové slitiny Vahadla ventilů: lehká ocelová, kompletně obrobená a leštěná Ventily: z austenitické oceli Poldi AKR Průměr sacího ventilu: ø 46 mm Průměr výfukového ventilu:ø 42 mm Ventilové pružiny: dvojité, spirálové, z oceli Poldi ESHR, zlepšené kuličkováním Rozvodová kola: držená duralovou deskou Prostor rozvodu: kompletně uzavřený a mazaný Mazání plochodrážních motorů: dvojitou Pilgrim pumpou s přetlakovými ventilky vespod karteru Mazání ostatních motorů: oběžné se suchým karterem, s dvojitou pístovou pumpou Zapalování: magnetem BTH Dirt Track, eventuelně Lucas NR1, umístěným před válcem Náhon magnetu: ozubeným kolečkem od kola vačky Svíčka: Bosch W.370 – W.440, nebo KLG F.280 – F. 300, popř. Lodge R.49 – R. 51 Karburátor pro methylalkohol: ESO 53.C, ø35 mm, bez jehly Karburátor pro benzin: ESO 53.C, ø 35 mm s jehlou na boku šoupátkové komory Řetěz: ½“ x ¼“ Řetězové kolečko: výměnné, od 16 zůbů do 21 zubů Vyložené řetězového kolečka od osy motoru: 89 mm Použitelné převodovky: Dvourychlostní: ESO RS-2 se spojkou Čtyřrychlostní: ESO RS-4 se samostaným nožním řadicím mechanismem a spojkou Spojka: suchá, vícelamelová, s třecími lamelami Ferodo Motor může být dodán také s obsahem 350 ccm (vrtání ø 80 mm, zdvih 69 mm)
Plochodrážní ESO DT-1 v sedle s tady ještě velmi mladým Stanislavem "Slávou" Kubíčkem z Jivna u Českých Budějovic, později naším slavným jezdcem, jezdícím v anglické plochodrážní lize.
|