|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1962 (exportní) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 25 - traktor TAP - sidecary Tlustoš Kbely |
|
ŠKODA nákladní typ 706 R - od r. 1955
Sedmitunový nákladní vůz konstrukce Škoda v inovovaném provedení
V roce 1951 byla vládním nařízením ukončena výroba nákladního vozu Škoda 706 R v Mladé Boleslavi ukončena a předána do n.p. Liberecké automobilové závody, přičemž autobusy 706 RO se montovaly v závodě Rýnovice u Jablonce nad Nisou, zatímco nákladní vozy v závodě Mnichovo Hradiště. Tady vůz dostal od 225. série (v roce 1955) „face-lifting“, tedy novou tvář.
Původní zaoblený předek s členěnou maskou s "knírem" nahradila jednoduchá čtvercová maska s vodorovnými žebry, která vozu dodala mohutnější, ale zároveň elegantnější vzhled.
Stejně jako předchozí model, i inovovaná sedmsetšestka s hranatou maskou měla šestipaprsková kola "Trilex" s děleným snímacím ráfkem.
Technická data Škoda 706 R (od roku 1955):
Motor: předkomůrkový čtyřtaktní Diesel Počet válců: 6, v řadě Vrtání: Ø 125 mm Zdvih: 160 mm Obsah: 11.782 ccm Kompresní poměr: 1 : 21 Výkon na brzdě: 145 Ks (106,6 kW) Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla) Pohon vačkového hřídle: čelními koly se šikmým ozubením Počet hlav. ložisek: 7 (válečkových) Písty: z lehké slitiny Chlazení: s nuceným oběhem, podporované ventilátorem Obsah vody v chladiči: 45 litrů Mazání: tlakové oběžné Obsah oleje v motoru: 24 kg Filtr oleje: lamelový s ráčnou, spojenou s pedálem spojky Vstřikovací čerpadlo: Škoda PV 6B 75 s 117c, později PAL PV 6 B 80 P 115e Trysky: PAL DCE 10S 610 Palivový filtr: s filcovou nebo plátěnou vložkou Dynamo: Magneton DGD 32, později PAL-Magneton 24 V/300 W Spouštěč: Bosch BPD 6/24, nebo Scintilla 2 RA 6 HP, později PAL-Magneton 6/24 Baterie: dvě, 12V/150 Ah Spojka: dvoulamelová suchá Převodovka: 5-rychlostní se zpátečkou, sešroubovaná do jednoho celku s motorem Převody: 1.stupeň - 1 : 7,64 2.stupeň - 1 : 4,27 3.stupeň - 1 : 2,60 4.stupeň - 1 : 1,59 5.stupeň - 1 : 1 Zpátečka 1 : 4,84 (1 : 5,22 - starší série) Obsah oleje v převodovce: 13,1 kg Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: jednodílným kardanem s jehlovými křížovými klouby Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech Řízení: šnekem a segmentem, bez posilovače Obsah oleje v převodce řízení: 1,4 kg Zadní náprava: hnací, pevná, pérovaná podélnými listovými péry s pomocnými svazky Rozvodovka: kuželový diferenciál s předlohou Převod: 1 : 2,46 (hruška 15 : talíř 37 zubů Gleason) starší provedení 1 : 2,46 (hruška 13 : talíř 32 zubů Klingenberg) novější provedení Převod předlohy rozvodovky: 1 : 2,81 (16 : 36 zubů) Celkový převod v rozvodovce: 1 : 6,91 Obsah oleje v rozvodovce zadní nápravy: 8,5 kg Nožní brzda: tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola Ruční brzda: mechanická s ráčnou, na zadní kola Odlehčovací brzda: motorová, kompresní Kola: 20" palcová disková (pro pneu Mitas), nebo s děleným ráfkem systému Trilex Pneumatiky: 12,00 x 22" Huštění: 5,5 atm (u pneu se značením "Rayon" až 6 atm) Rozvor: 5.000 mm Rozchod vpředu: 1.930 mm Rozchod vzadu: 1.820 mm Světlost: 250 mm Průměr otáčení: 18 metrů Největší délka: 8.285 mm Největší šířka: 2.500 mm Rozměry ložné plochy: 5.000 x 2.500 mm Výška bočnic: 500 mm Váha podvozku: 5.000 kg Nosnost podvozku: 8.900 kg Váha kompletního valníku: 6.240 kg Nosnost: 7,5 tuny až 9,0 tun - dle provedení Počet míst v kabině: 3 Stoupavost: 33% Stoupavost s vlekem 5 t: 20% Nejvyšší rychlost: 55 km/hod. Spotřeba nafty: 28-32 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 0,8 l / 100 km Palivová nádrž: 150 litrů, umístěná v kabině, pod sedadlem spolujezdce --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Škoda 706 - valník ve výstavním dvoubarevném lakování a s emblémem na dvířkách kabiny, jak se objevila v šestém čísle propagačního časopisu Czechoslovak Motor-Revue 1955. Snímek byl z Výstavy československého strojírenství v Brně 1955.
Rozměrový náčrt valníku Škoda 706 R - model 1955.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kromě valníkového provedení s dřevěnou korbou byl druhou nejčastěji vyráběnou variantou inovované sedmsetšestky sklápěč Škoda 706 RS, který měl ocelovou ložnou plochu s plechovými bočnicemi, prolisovanými do charakteristických "psaníček". Sklápěče zásadně neměly zadní blatníky.
Rozměrový náčrt sklápěče Škoda 706 RS - model 1955.
Na brněnské Výstavě československého strojírenství, připravené Československou obchodní komorou ve dnech 11.září až 16.října 1955, byly takto vystavovány vozy Škoda 706 R a sklápěče 706 RS na volné ploše. Spolu s nimi byly vystaveny také autobus Škoda 706 RO a třínápravový horský bus Tatra-Karosa HB.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cisternový kropicí vůz na podvozku Škoda 706 R už s inovovanou čtvercovou maskou z období výroby po roce 1955.
Toto provedení mělo za kabinou ve výřezu cisternového kotle uspořádané stanoviště pro venku sedící obsluhu kropicího zařízení. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podvozek s kabinou
jak byl vyobrazen v DDR ročence Motor-Jahr 1956/57 ovšem s tím, že byl v rámci tamních předpisů deklarován jako Škoda 906 pokud byl použit pro valník s nosností 9 tun, nebo jako Škoda 806 pokud šlo o sklápěčku s nosností 8 tun. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sedmsetšestka "Baba" byla i v případě střetu pořádně tvrdý oříšek. Tady se pražské tramvaji sice podařilo ji převrátit, ale zatímco lehlé Babě téměř nic není, tramvaj má předek zcela zdemolovaný...
Snímek z Československé Motor Revue 2/71.
... a havárie do třetice: fotografie z Železného Brodu (z archivu motocyklového závodníka Rudolfa Sůvy).
V letech 1960-65 byla součástí autoparku českobudějovického pivovaru "Samson" i sedmitunová Škoda 706 R, upravená pro rozvoz sudů laťovými nástavbami postranic. Protože jezdila na větší vzdálenosti s přívěsným vozem, měla vpředu, pod číslovou tabulkou, ještě tabulku s nápisem "Vlečný vůz". A jak bylo v té době zvykem, na dvířkách kabiny si každý mohl přečíst, že je "Vůz v socialistické péči"...
"Sedmsetšestka" už jako renovovaný veterán - až trochu příliš krásná a blýskavá, takhle pěkná nebývala ani z "fabriky"...
Vozy Škoda 706 R se vyráběly až do roku 1958.
V posledním roce výroby už to bylo posledních asi 70 kusů, osazených přepracovanými motory s přímým vstřikem do pístu. Jednalo se o motory z už souběžně vyráběného nového typu Škoda 706 RT "Trambus". |