JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Motocykly civilní

ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929

Ariel 500 F - testační fotografie zprava. Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jak pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.   celý článek

B.S.A. 250 OHV, typ C 11 - 1950

foto Hošťálek Lehký a úsporný anglický cestovní motocykl těsně poválečné éry.

Výrobce:
B.S.A (Birmingham Small Arms) England   celý článek

B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937

Atelierové foto ing. Karel Mika Klasický anglický motocykl sportovního charakteru,
v luxusním příplatkovém provedení s dvouvývodovou hlavou motoru a horem vedenými výfuky.

Výrobce:
B.S.A. (Birmingham Small Arms) England   celý článek

BMW R 60/5 - 1972

BMW R 60 zleva Klasický cestovní motocykl, vzniklý snížením obsahu základního typu R75/5 (750 ccm), s nímž měl většinu dílů shodných.


Výrobce: Bayerische Motoren Werke, München   celý článek

BMW R 63 - 1928

foto Dr. Ing. Miloň Dvořák Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9.

Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München


  celý článek

BMW R 66 - 1939

1939 - BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s modrobílým odznakem... Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Vrcholný model typové řady let 1938-39.

Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München   celý článek

CALTHORPE 250 OHV "Ivory"

foto Hošťálek Anglický lehký cestovní motocykl se sportovním charakterem, představený v roce 1934.

Výrobce:
CALTHORPE MOTOR CYCLE Co., Barn Street, BIRMINGHAM, England



Tento stroj se ve výrobním programu firmy objevil poprvé v roce 1934, kdy měl doplnit do té doby nabízenou pětistovku "Major" a třistapadesátku "Junior".
Šlo o technicky zajímavou a vyspělou konstrukci dvěstěpadesátky OHV, vybavené ...   celý článek

ČZ 150 c - 1951

foto Hošťálek Lehký dvoutaktní motocykl s jednoválcovým monoblokovým motorem 150 ccm

Výrobce:
ČZM n.p., Strakonice   celý článek

ČZ 150 c - prototyp 1953

Prototyp jednovýfukového provedení motocyklu ČZ 150 c. Unikátní provedení motocyklu ČZ 150, které mělo být pokusem jak zlevnit výrobu i prodejní cenu populárního typu ČZ 150c, vyráběného sériově od roku 1951.



Výrobce: ČZM, Strakonice, Tovární ulice   celý článek

DKW typ ZM - 1925

První prakticky použitelný motocykl DKW s dvourychlostní převodovkou.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Zschopau, Sachsen, Deutschland   celý článek

DOUGLAS 2¾ HP - 1914

Dvouválcový cestovní motocykl s pohonem klínovým řemenem.

Výrobce:
Douglas, England   celý článek

DOUGLAS Mk IV. S - 1950

Anglický cestovní motocykl z roku 1950.

Výrobce:
Douglas (Sales & Service) Ltd., Kingswood, Bristol, England   celý článek

ENFIELD Bullet 350 - 1969

Indický policejní motocykl z roku 1969.

Výrobce:
Enfield India Limited, Madras, Indie   celý článek

ES-KA Mofa 98 - 1938

Es-ka Mofa 98 zleva Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1:25 (1:20 během záběhu)
Elektrická výzbroj: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Zapalovací svíčka: Bosch DM 45 T 1 (rozebíratelná)
Primární ...   celý článek

EXPRESS Cucciolo - 1939/1952

Motorové kolo německé značky Express, vyrobené v roce 1939, původně s agregátem Saxonette v zadním kole.
V roce 1952 tehdejší majitel (pan Čambula) motor Saxonette kvůli častým poruchám odstranil a namontoval italský pomocný motorek Ducati - Cucciolo.   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 1200 SV - typ U 1940

Těžký americký cestovní motocykl s dvouválcovým motorem 1.200 ccm SV (Flathead), ideální zejména pro sidecarový provoz. Civilní provedení z doby nedlouho před vstupem USA do války.


Výrobce:
Harley-Davidson Motor Company, Milwaukee, Wisconsin, USA   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 750 SV - typ D 1930

"Bajzův Hárlej" z půvabného seriálu České televize "Bylo nás pět", který byl natočen podle slavného Poláčkova románu.   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 42 WLC - 1942

Harley-Davidson 42 WLC zprava (foto Hošťálek) Těžký americký cestovní motocykl s dvouválcovým motorem 750 ccm SV (Flathead).

Výrobce:
Harley-Davidson Motor Company, Milwaukee, Wisconsin, U.S.A.   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 350 SV - typ B 1926

archiv Hošťálek Harley Davidson typ B
měl obsah „jen“ 350 ccm a byl nejmenším vyráběným typem. V Americe ho nebrali příliš vážně. Říkalo se mu „bejby harley“ a koukalo se na něj jako na hračku, dobrou tak pro kluky a nebo mladé dámy.
Zato v Evropě se ale prodával docela dobře. Byl totiž podstatně levnější než velké typy a přitom byl konstruován stejně důkladně a poctivě. Což znamenalo, že byl mimořádně ...   celý článek

HURIKAN výrobní číslo 005 - 1949

Výrobce:
Vladislav Vlk, vedoucí vývojové dílny n.p. Motor-Union, České Budějovice

Poslední vyrobený Hurikan konstrukce Vladislava Vlka, který měl představovat prodejní verzi československého čtyřtaktního motocyklu, určeného pro velmi náročné sportovce.   celý článek

INDIAN Chief se sidecarem Princess - model 1926

Snímek z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích (foto Hoštálek) Těžký dvouválcový motocykl, s oblibou používaný pro sidecarový provoz.

Výrobce:
Indian Motorcycle Company, Springfield, Massachussets, U.S.A.   celý článek

INDIAN Police Scout 45 - 1929

Indian Police Scout 45 - typ 101 Rychlý dvouválcový motocykl, nejzdařilejší typ firmy Indian, s oblibou používaný americkou policií.

Výrobce:
Indian Motorcycle Company, Springfield, Massachussets, U.S.A.   celý článek

INDIAN SCOUT - model 1922

Indian Scout 1922, testační foto zleva. Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV (Flathead), sešroubovaný do bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 63 mm x 80 mm
Obsah: 37 cu/inch. (596 ccm)
Výkon / otáčky: 10 ks při 3.400 ot.min.
Karburátor: Schebler typ H
Elektrická výzbroj: zapalovací magneto Splitdorf, tříkartáčové dynamo 6 V
Objem nádrže: 12 l benzin, 2,5 l motorový olej

Parametry:
Délka: 2080 mm
Šířka: 800 mm
Výška: ...   celý článek

INDIAN Scout 37 - 1927

Indian Scout 37 (600 ccm) z roku 1927. Velmi úspěšný a spolehlivý dvouválcový motocykl, často používaný ve spojení se sidecarem (postranním vozíkem).

Výrobce:
Indian Motorcycle Company, Springfield, Massachussets, U.S.A.   celý článek

JAWA 250 "panelka"

Cestovní motocykl, vyrobený v roce 1965 - vývojové pokračování legendární "kývačky" 250 ccm.

Výrobce:
JAWA n.p., Týnec nad Sázavou, ČSSR   celý článek

JAWA 250 Rikša - typ 80

Jawa Rikša v nákladním provedení, doplněná o dokoupené kolenní kryty. Užitková nákladní verze, vycházející z motocyklu Jawa 250 - Pérák.
Demontáží zadního blatníku, kola a kluzáků pérování a následným připojením pomocného rámu s pevnou zadní nápravou se samosvorným diferenciálem, se z normálního motocyklu stala tříkolka, na kterou bylo možno namontovat nákladní karoserii.
Tento stroj původně sloužil u spojových montérů v Milevsku.   celý článek

JAWA 350 "panelka"

foto: ing. Mika Cestovní motocykl, vyrobený v roce 1966 - vývojové pokračování legendární "kývačky" 350 ccm.

Výrobce:
JAWA n.p., Týnec nad Sázavou, ČSSR   celý článek

JAWA 350 "Pérák" typ 18

Silnější, dvouválcová" verze legendárního motocyklu Jawa "Pérák" s dvouválcovým motorem 350 ccm, určená, jak říkal tehdejší tisk
"pro sportovně založené jezdce".


Tento stroj byl začátkem úspěšné řady třistapadesátek, které se postupně staly nosnou částí celého výrobního programu továrny Jawa.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 361

foto Hošťálek Exportní provedení motocyklu Jawa 350 v černé barvě, na 19"-palcových kolech a s atypickou maskou reflektoru, které bylo určeno na americký trh.

Tato Jawa se ale exportu do zámoří nedočkala. Byla zařazena do služby u Krajské správy českobudějovické bezpečnosti a po vyřazení byla odprodána do civilu.
Koupil si ji kamarád šéfa policejních dílen a od jeho syna pak motocykl získal Petr Hošťálek ...   celý článek

JAWA 350 ccm typ 362 - Californian Oilmaster

Sportovní motocykl, vycházející ze sériové "panelky", ale určený výhradně pro export na západní trhy. Na domácí trh nebyl běžně dodáván.
Pravděpodobný rok výroby 1971.

Výrobce:
Jawa n.p., Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 350 ccm typ 638 - 1985

Výrobce:
JAWA, n.p. Týnec nad Sázavou

Motocykl získaný v originálním stavu od někdejšího policisty, který s ním sloužil. Po vyřazení stroje z činné služby si jej v květnu 1997 odkoupil do soukromého vlastnictví.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 639 - 1989

Motocykl v originální policejní úpravě z roku 1989.

Výrobce:
JAWA, S.P. Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 500 OHC model 15 - 1953

Jawa 500 OHC typ 15, původní dochovaný stav po prvním majiteli, třicátý čtvrtý vyrobený kus z roku 1953. Těžký čtyřtakní motocykl sportovního charakteru s paralelním dvouválcem OHC.

Výrobce:
Závody 9. května Brodce nad Sázavou   celý článek

JAWA 90 Roadster

Lehký dvoutaktní motocykl 90 ccm, vyráběný v letech 1967-1973 a prodávaný pod značkou Jawa

Výrobce:
Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p.,
Považská Bystrica, Slovensko
  celý článek

JAWA-ČZ 150 - 1955

foto: Karel Mika Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp"

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)

Výrobce motoru:
ČZM Strakonice n.p.   celý článek

JAWA-ČZ 175 - 1959

foto ing. Karel Mika Cestovní motocykl jednotné řady (t.zv. "malá kývačka"), vyrobený v roce 1959.

Výrobce:
ČZ n.p., Strakonice, ČSSR   celý článek

KAWASAKI K 4 E

Cestovní motocykl s dvouválcovým OHC motorem 400 ccm.

Výrobce:
Kawasaki Heavy Industries, Japan
Datum prvního přihlášení: 1. 7. 1975   celý článek

KAWASAKI W-650 - 1996

Kawasaki W-650, originální stav. Technické údaje:

Motor: paralelní čtyřtaktní dvouválec OHC
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah: 676 ccm
Výkon / otáčky: 37 kW při 7.000 ot.min. (50 ks/7.000 ot.min.)
Karburátory: dva Keihin
Elektrická výzbroj: bezkontaktní zapalování, alternátor12 V
Objem nádrže: 12 l

Parametry:
Délka: 2.185 mm
Šířka: 905 mm
Výška: 1.140 mm
Rozvor: 1.450 mm
Váha:
Spotřeba: 4,6 l / 100 km
Max. ...   celý článek

LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901

Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.

Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)   celý článek

MANET 90 - 1949

Konstrukce motocyklů Manet byla dílem ing. Uhlmanna ze Zbrojovky Brno, kde se již za války udělalo několik prototypů. Po roce 1946 byly podklady k jejich výrobě na základě rozhodnutí o rozdělení poválečné výroby v Československu předány na Slovensko, do Považské Bystrice, což byl pobočný závod Zbrojovky Brno. Manety se vyráběly v barvě sytě červené (pozor, nebyl to odstín Jawa) a tmavozelené. Kromě toho pak existovaly tři světlé odstínech metalízy: modrá, zelená a růžová. Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah:
Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Jikov 2916
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V
Objem nádrže:

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:   celý článek

MURIEL 350 W/NG (1940/1980)

MURIEL - MUsilův ARIEL

Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic.
Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana.
Přestavbu dokončil ...   celý článek

MZ typ RT 125/2 - 1957

MZ 125 RT - úvodní Lehký východoněmecký motocykl, navazující na tradici předválečných dvoutaktních strojů DKW RT 125.

Výrobce:
VEB Motorradwerk Zschopau/Sachsen, DDR
  celý článek

NIMBUS 750 OHC - 1952

Dánský čtyřválcový motocykl
výrobce: Fisker & Nielsen, Kobenhaven, Dänemark
(dnes Nilfisk)   celý článek

NSU 4 PS - 1923

Dvouválcový cestovní motocykl s řemenovým převodem.

Výrobce:
NECKARSULMER FAHRZEUGWERKE A.G. Neckarsulm   celý článek

OGAR 4 - 1947

Výrobce:
AUTFIT, Průmyslová akc. spol., Praha-Strašnice

Poslední, jen něco přes rok vyráběný, motocykl konstrukce Autfit-Ogar z roku 1947.
Jeho výroba skončila v okamžiku, kdy došlo ke znárodnění továrny a jejímu nařízenému začlenění pod firmu Jawa jako "závod Strašnice".   celý článek

PREMIER-Sachs 98 - 1938

Motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm, vyrobené v roce 1939.

Výrobce:
původně Premier Works akc. spol. Cheb

v době výroby již
Premier-Werke A.G. Eger (Cheb), Sudetenland Böhmen
  celý článek

URAL 650 OHV sólo - 1995

Ruský sportovní motocykl.
Výrobce:
IMZ - Irbitskij motocikletnij zavod, Irbit, Sverdlovskaja oblasť   celý článek

VOSCHOD ZM 3 - 1986

Cestovní jednoválcový motocykl 175 ccm

Výrobce:
ZID (Zavod Imeni Děgtjareva), Minsk, SSSR   celý článek

YUKI (Quinqi) 200 GY - 2006

Motocykl YUKI 200 GY po absolvování Hedvábné stezky - vystavený na výstavě Motocykl 2007 v pražském Veletržním paláci. Dnes je v nezměněné podobě součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Čínský enduro-motocykl, se kterým Petr Hošťálek absolvoval v roce 2006 Hedvábnou stezku z Číny do Evropy.

Výrobce: QINGQI Motors, Jinan, China   celý článek