JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


B

B.A.F. sidecary

Ukázka dochovaného sidecaru BAF módního tvaru Výrobce:
A. Frisek, tov. výroba motorových vozidel, Praha II. Palackého nám. č.2   celý článek

B.S.A. 250 - 1938

B.S.A. 250 ccm SV model B-20 1938 Nejmenší a nejlevnější typ 250 ccm modelové řady 1938
byl jednoválec typ B-20 s ventilovým rozvodem SV (spodové ventily).   celý článek

B.S.A. 250 OHV - typ C 11 de Luxe

B.S.A. 250 ccm OHV (typ C 11 - De Luxe)  rok výroby 1950. Lehký čtyřtaktní motocykl tradičního britského výrobce
Birmingham Smal Arms, Co. Ltd. Birmingham, England   celý článek

B.S.A. 500 OHV - Empire Star 1937

Klasický čtyřtaktní motocykl sportovního charakteru.

Výrobce:
Birmingham Smal Arms, Co. Ltd. Birmingham, England   celý článek

BALKAN S 250

Jednoválcový dvoutaktní motocykl, vyráběný od roku 1958 v bulharském motocyklovém závodě 14 ve městě Loveč.
  celý článek

BARKAS B 1000

Mikrobusy a dodávkové vozy se závojem modrého dýmu

Výrobce:
VEB Barkas-Werke, Karl-Marx-Stadt, DDR,
podnik spadající pod Průmyslový svaz automobilové výroby Německé demokratické republiky IFA (Industrieverband Fahrzeugbau der DDR).   celý článek

BARKAS V 901/2

V posledním provedení už měl Barkas V 901/2 hranaté vystouplé blinkry s hliníkovými rámečky v předních blatnících. Lehký nákladní a dodávkový vůz s tříválcovým dvoutaktním motorem z osobního vozu Wartburg 311, vyráběný v letech 1956 - 1961.

Výrobce:
VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt DDR   celý článek

BD - motocykl 500 ccm OHC

BD titulní Jednoválcový čtyřtaktní motocykl o obsahu 500 ccm původní konstrukce J. F. Kocha, který zařadilo do svého výrobního programu Automobilní oddělení "Praga" společnosti Českomoravská-Kolben_Daněk a.s., Praha.   celý článek

BD sidecary

BD se sidecarem z časopisu Motor Revue 1928 Motocykl BD 500 (konstrukce J. F. Koch) byl vyráběn továrnou
Breitfeld - Daněk, Praha.
Postupně dostal řadu vylepšení a nadále pak byl vyráběn pod označením Praga BD.
Výrobce jej na přání dodával s levostranným sidecarem vlastní výroby, jehož karoserie byla značně podobná karoserii sidecarů Harley-Davidson.

Vyobrazený sidecar modelu 1928 je jedno z nejstarších provedení, kde blatník ...   celý článek

BLÜCHER 98 ccm

Blücher 98 ccm Motorové kolo německé značky Blücher s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.
Majitel: Tobias Kreutz ze Schwarzheide (DDR).

Tento stroj je vybaven válcovým pouzdrem na monočlánkové baterie, uchyceným na šikmé přední rouře rámu. To umožňuje rozsvítit parkovací světlo i tehdy, když neběží motor. Tachometr, který je na stroji vidět, se montoval pouze za příplatek.   celý článek

BMW - motocykl typ R 11

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu.
  celý článek

BMW - motocykl typ R 12

Standardní civilní verze měla jeden karburátor SUM a dynamomagnetové zapalování Bosch. Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola, vyráběný v období 1935 - 1942.

Byl ideální jak pro jízdu sólo, tak i pro těžkou službu se sidecarem, takže byl nejen oblíben civilními zákazníky, ale stal se za války i nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.   celý článek

BMW - motocykl typ R 16

R 16 - model 1929 zprava Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
  celý článek

BMW - motocykl typ R 17

BMW R 17 (tovární foto) Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký a drahý sportovní motocykl, nejluxusnější typ firmy v letech 1935-1937, vyrobený v pouze 434 exemplářích.
Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Poprvé byl tento stroj představen v únoru 1935 na Berlínském autosalonu, nedlouho nato také na jarním ...   celý článek

BMW - motocykl typ R 2

BMW typ R2 - model 1931 s odkrytými ventily, otevřeným sáním karburátoru bez filtru, a jen reflektorem (bez koncového světla). Lehký, obsahově nejmenší motocykl firmy BMW, vyráběný od roku 1931.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

  celý článek

BMW - motocykl typ R 3

Jednoválcový motocykl firmy BMW, který měl vyplnit mezeru mezi typy R2 a R4, ale vyráběl se pouhý jeden rok, aby byl vzápětí nahrazen téměř stejným typem R35 (už ale s předními teleskopy).

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
  celý článek

BMW - motocykl typ R 35

Jednoválcový stroj 350 ccm, vyráběný v letech 1937-1940. Byl poslední inovací jednoválců v lisovaných rámech, který nahradil dva před ním nabízené typy R3 a R4.
Kromě civilního provedení byl ve větším počtu vyráběn a zařazen do výzbroje Wehrmachtu.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München   celý článek

BMW - motocykl typ R 4

Jednoválcový motocykl o obsahu 400 ccm s pohonem zadního kola kardanem,
vyráběný s průběžnými změnami pod označením "Geländesport" (tedy něco jako "terénní soutěžní") v letech 1932 - 1938.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München   celý článek

BMW - motocykl typ R 42

Dvouválcový cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, vyráběný v období let 1926-28.

Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.G., München   celý článek

BMW - motocykl typ R 47

BMW R47 se zapalováním magnetem a ještě falcovými pneumatikami na vyobrazení zleva z příručky, dodávané se strojem. Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.   celý článek

BMW - motocykl typ R 5

Dvouválcový motocykl sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.
Rám umožňoval provoz nejen sólo, ale alternativně i s postranním vozíkem (sidecarem).

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13   celý článek

BMW - motocykl typ R 51

Sportovní motocykl 500 ccm OHV
jeden ze čtyř typů stavebnicové řady (R51, R61, R66, R71) s elektricky svařovaným rámem z trubek proměnného průřezu a teleskopickým pérováním obou kol. Vyráběl se v období let 1938 - 1940.
Jeho víc než slibnou kariéru zastavil zákaz prodeje soukromým zákazníkům s vypuknutím druhé světové války a zrušení jeho výroby ve prospěch výroby válečné.

Výrobce:
Bayerische ...   celý článek

BMW - motocykl typ R 6

BMW R 6 - model 1937, již s novější převodovkou s vestavěným filtrem sání, společným pro oba karburátory. Dvouválcový motocykl cestovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13   celý článek

BMW - motocykl typ R 61

BMW R 61 Cestovní motocykl pro jízdu sólo, eventuelně i se sidecarem. Výkonově nejslabší typ z modelové řady BMW R 51, R 61, R 66, R 71 z let 1938-9, kromě válců a hlav motoru shodný s ostatními typy řady.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München   celý článek

BMW - motocykl typ R 62

BMW 750 ccm typ R 62 - tovární foto (archiv Hošťálek) Těžký motocykl vyloženě cestovního charakteru, určený pro náročný provoz s postranním vozíkem (sidecarem).
Výrobce:
Bayerische Motoren Werke, München13, Deutschland   celý článek

BMW - motocykl typ R 63

BMW typ R 63 - model 1929, základní provedení bez elektrického osvětlení. Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München

Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9.

A také nejdražší - stál 2.100,- RM (Říšských marek)   celý článek

BMW - motocykl typ R 66

BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s OHV motorem 600 ccm...

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München   celý článek

BMW - motocykl typ R 71

BMW R 71 - provedení z roku 1938, ještě s mělkými blatníky. Těžký cestovní motocykl, vyráběný v letech 1938-1941, určený hlavně pro provoz se sidecarem. Byl obsahově nejsilnějším typem unifikované řady (R 51, R 61, R 66, R 71), vyráběné od roku 1938.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
  celý článek

BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecarem

Těžký vojenský motocykl s poháněným sidecarem (WK - B2)
vyráběný v období 1941 - 1945

Dodáván byl pouze do výzbroje německé armády (Wehrmachtu), ne do soukromého sektoru.

Výrobce: Bayerische Motoren Werke AG. München


  celý článek

BMW 303

BMW 303 Limousine - tovární foto (1933) Šestiválcový vůz nižší střední třídy.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach

BMW 303 byl první šestiválcový automobil v historii firmy - a zároveň šestiválec obsahově nejmenší. Objem jeho válců byl jen 1.173 ccm. Vyráběl se pouhé dva roky 1933 - 1934 a stal se prvním typem úspěšné stavebnicové řady vozů BMW 309, 303, 315 a 319, stavěných na společném podvozku. ...   celý článek

BMW 309 Sport roadster - 1936

Speciálně karosovaný vůz BMW 309 Sport, ve stavu, jak vypadal v Liberci v roce 1970. Technické údaje:
Motor typ: BMW 309
Počet válců: 4, v řadě
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 80 mm
Objem válců: 845 ccm
Výkon: 22 ks při 3.650 ot./min.
Kompresní poměr: 1:5,6
Blok motoru: samostatný, odlitý ze šedé litiny, přišroubovaný na karte
Hlava motoru: ze šedé litiny
Karburátor: Solex 26 BFLV
Difusor: Ø 20 mm
Hlavní tryska: 97,3
Filtr vzduchu: Knecht s olejem vlhčenou kovovou ...   celý článek

BMW 315

Šestiválcový vůz střední třídy.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach

BMW 315 byl v podstatě jen "facelift" prvního šestiválcového typu BMW 303. Jedinou změnou totiž byl mírně zvětšený objem motoru z předchozích 1.173 ccm na jeden a půl litru, přesně 1.490 ccm, čímž vůz dostal živější charakteristiku a o deset kilometrů vyšší maximální rychlost. Třistapatnáctka ...   celý článek

BMW 315/1 - Sport

Dvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1934 - 36.
Tento typ byl sportovní verzí, vycházející z osobního automobilu BMW 315.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
  celý článek

BMW 319

Motor ze strany karburátorů Šestiválcový vůz vyšší střední třídy, vyráběný v letech 1934-1937.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach

Osobní vůz na stejném podvozku, jako slabší BMW 315, ale osazený značně silnějším dvoulitrovým motorem o 45 koních, který dával vozu velmi dynamické vlastnosti a až raketové zrychlení. Vyráběl se v celé řadě karosářských variant: jako zavřený dvoudvéřový (Limousine), ...   celý článek

BMW 319/1 - Sport

Dvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1935 - 37.
Tento typ byl silnější verzí o rok staršího typu BMW 315/1, osazenou motorem většího obsahu (1.911 ccm).

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, závod Eisenach   celý článek

BMW 320

BMW 320 Limousine (provedení 1937) - tovární foto zprava. Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1937 - 1938 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach   celý článek

BMW 321

Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1939 - 1941 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach   celý článek

BMW 325 - Leichter Einheits-Gelände Wagen

Lehký jednotný terénní automobil s oběma poháněnými i ředitelnými nápravami.
Byl zařazen do výzbroje Wehrmachtu a vyráběl se ve verzích s motorem BMW nebo Stoewer.

Výrobce s motorem BMW:
Bayerische Motoren- Werke A.G., Werk Eisenach   celý článek

BMW 326

Pětisedadlový komfortní vůz vyšší třídy s dvoulitrovým dvoukarburátorovým šestiválcem OHV, vyráběný v období 1936 - 1941 ve čtyřdvéřové zavřené a několika verzích otevřené karoserie.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach   celý článek

BMW 327

Luxusní sportovní 2+2 sedadlový vůz s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období let
1937 - 1941 jako kabriolet nebo uzavřené coupé.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland   celý článek

BÖHMERLAND - ČECHIE

Petr Šlechta při Veteran rallye Strakonice Článek je v přípravě...   celý článek

BORGWARD a Hansa-Lloyd lehké 1-tunové nákladní vozy

Ve třicátých letech produkoval Carl F. W. Borgward svoje nákladní a dodávkové automobily pod firmou Hansa-Lloyd und Goliath – Werke, Bremen.   celý článek

BORGWARD B 3000

Třítunový nákladní automobil klasické koncepce s uspořádáním náprav 4x2.

Výrobce:
Carl F.W. Borgward Automobil- und Motorenwerke A.G., Bremen-Hemelingen   celý článek

BRADSHAW

Anglický motocykl Omega s olejem chlazeným motorem Bradshaw.
Snímek Miloně Dvořáka je ze srazu historických motocyklů Franz Josef´s-Fahrt v rakouském Bad Ischl 2011.   celý článek

BRENNABOR - typ C

Brennabor 4/20 PS rok výroby 1931 Malý osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1931 - 1932.

Výrobce:
Brennabor Werke Gebr. Reichstein, Brandenburg/Havel, Deutschland
  celý článek

BRUTAROVÁ Jaroslava

Nikdy v životě mě nenapadlo, že přítomnost, která uplyne a bude nahrazena něčím novým, se jednou pro někoho stane zajímavou historií. Přesvědčuje mě o tom nejen dlouholetý kamarád Petr Hošťálek, ale i dotazy a zájem některých známých o moje vyprávění a vzpomínky.
Kromě toho - hodně mých přátel už mezi námi není, já zapomínám, tak proč nevyužít dlouhé zimní večery k popovídání…

  celý článek

BÜSSING

Heinrich Büssing Dr. Ing. E. h. Heinrich Büssing (1843 - 1929)

Všestranný a úspěšný inženýr, který již v roce 1903 realizoval svůj první nákladní automobil s vlastním motorem a hned rok nato i první autobus.
Tento portrét byl uveřejněn na titulní straně podnikového časopisu "Der Mitarbeiter" v roce 1953 u příležitosti 50-letého jubilea výroby nákladních automobilů značky Büssing.   celý článek

BÜSSING - "Trambus"

Titulní stránka prospektu autobusu bezkapotového uspořádání, pro které začala firma Büssing razit označení TRAMBUS je pojem, pod kterým si každý český trucker nejspíš představí legendární sedmitunový náklaďák Škoda 706 RT, vyráběný v šedesátých letech národním podnikem Liaz Mnichovo Hradiště. Ano, těmhle neúnavným a spolehlivým nákladním vozům, vybaveným první skutečně pohodlnou (a navíc dokonce čtyřmístnou) kabinou, se trambus říkalo. Netrvalo dlouho a v návaznosti na to se pak mezi laickou i odbornou ...   celý článek

BÜSSING-NAG silniční tahač typ ES

Büssing-NAG typ ES 1936 titulní Technické údaje


Rozvor: 3 000 mm
Rozcho vpředu: 1 900 mm
Rozchor vzadu: 1 790 mm
Světlost (uprostřed zadní nápravy): 250 mm
Poloměr otáčení: 6 000 mm
Největší délka: 4 950 mm
Největší šířka: 2 350 mm
Největší výška: 2 500 mm
Zatížení přední nápravy: 1 800 kg
Zatížení zadní nápravy: 4 000 kg
Celková váha: 5 800 kg

Rychlost:
1.stupeň: 8,2 km/hod.
2.stupeň: 14 km/hod.
3.stupeň: ...   celý článek

BÜSSING-NAG nákladní typ 305

titulní V roce 1936 se ve 24. vydání německé ročenky „Autotypenbuch“ objevil ve třídě nově vyráběných třiapůltunových vozů nákladní Büssing typ 305.
Jako výrobce byla uváděna firma Büssing-NAG, Vereinigte Nutzkraftwagen A.- G., Braunschweig, Deutschland, což v překladu znamenalo Büssing-NAG, Spojené Nákladní vozy Akc. Spol., Braunschweig, Německo.
  celý článek

BÜSSING-NAG nákladní typ 375

Kresba z „AUTOTYPENBUCH“ (Typových tabulek Německého průmyslu motorových vozidel pro rok 1936) - kvůli dojmu na zákazníka grafik Görlitz náklaďák trošku „natáhnul“… Dieselový nákladní vůz o nosnosti 3,75 až 4 tuny

Výrobce:
BÜSSING-NAG Vereinigte Nutzkraftwagen A.-G., Braunschweig, Deutschland   celý článek