Napsali jsme
"Křivonoska 2019"
Veteran Rallye Křivonoska se letos jela už po devětačtyřicáté. To je opravdu hodně. Petr Hošťálek, každoroční účastník (letos na nejstarším řemenovém motocyklu startovního pole, Douglasu 1914), se s diktafonem v ruce pokusil zjistit, co je důvodem oblíbenosti této soutěže: celý článek
Hurikan 003 - ze všech jediný do bláta...
Z celkem osmi Hurikanů, vzniklých v těsně poválečných letech v n.p. Motor-Union z iniciativy motocyklového závodníka a konstruktéra Vladislava Vlka, byl stroj s výrobním číslem 003 jediný, který dostal motor 350 ccm a bylo s ním od samého začátku uvažováno pro soutěže. Zejména pro soutěže terénního charakteru. celý článek
24 hodinový závod "Le Kytín" 2016
"Le Kytín" - aneb co dokáže dvoupísťák:
Čtyřiadvacetihodinovka padesátikubíkovek?
Normálně bych vůbec nezareagoval. Padesátky a ještě k tomu dvoutaktní, prostě nemusím. Jenže v pozvánce od Veteránistů z Kytína a Chouzavé mě praštilo do očí:
„V kategorii Standard neupravených strojů lze přihlásit motorová kola do roku 1948 s obsahem motoru 100 ccm!“ celý článek
MURIEL - Old school naruby
Dnes si můžete koupit motocykl jakékoli značky a bude dokonalý. Ovšem dřív jste u nás, pokud jste odmítali být M2T olejem načichlým jawistou, moc na výběr neměli, a tak se upravovalo, co bylo. Někdy, jako v případě tohoto původně válečného Arielu, jste skončili u totální přestavby. celý článek
Zavři oči a leť...
…nápis na stuhách věnce byl v pořádku.
Ale ta rakev! Z masivního tvrdého dřeva, tu by nikdy neschválil. Tak nesmyslná váha! Spodek by přece mohl být z milimetrové překližky a vršek? A víko? Stačilo by pár prohnutých spír a přes ně vyšponovaný potah z leteckého plátna…
celý článek
Po cestě hedvábí - 8.díl

Okamžik, kdy jsem projel čínskou celnicí a ocitl se na území Kazachstánu, byl pro mě obrovskou úlevou. Na kazašské celnici se sice divili, jak to, že mám dva pasy a hodně dlouho zkoumali, jestli nejsou falešné a jestli se to vlastně smí, ale pak mě odmávli. Konečně zas mám v rukou řidítka svého motocyklu, silnice přede mnou ubíhá a od téhle chvíle už je veškeré rozhodování výhradně jen na mně. ... celý článek
Po cestě hedvábí - 9.(poslední) díl

Jen jsem přejel ruskou závoru, sebrali mi motorku a vrátili ji zpět, do země nikoho. Moje Yuki musela zpátky, na špinavý plácek v prostoru mezi závorou ruskou a kazachstánskou. Na plácku stálo v nejrůznějším stádiu rozkladu jen pár rezavých vraků a jedna nahnutá, z prken stlučená dřevěná bouda, kolem které pobíhal pes na řetězu. Slušné vozidlo se tam nevyskytovalo ani jedno. Ale řekli mi, že za ... celý článek
Po cestě hedvábí - 7.díl

V Lanzhou, starém a velikém městě ležícím na Žluté řece, jsem na sebe nerozvážně vykecal, že právě dneska slavím narozeniny. A tak se večer na mou počest koná další z velikých hostin v předem objednaném restaurantu za městem. K narozeninovému dortu dostávám papírovou korunu, kterou si musím kvůli nezbytnému fotografování nasadit na hlavu. Z jedné strany je na ní „Happy birthday to you“ anglicky, ... celý článek
Jízda za císaře pána v rakouském Bad Ischlu
Bas Ischl je nevelké rakouské městečko, nacházející se v oblasti známých jezer Traunsee, Attersee a Wolfgangsee. A protože to v dobách rakousko-uherské monarchie bylo oblíbené místo císaře Františka Josefa I., vypsali letos nadšenci z Motor Veteran Clubu Attnag-Puchheim první ročník jízdy Franz-Josefs-Fahrt pro motocykly vyrobené do roku 1929. celý článek
MASTODONTI

Udělat z klasického dvounápravového nákladního automobilu šestikolku, nebylo po technické stránce v podstatě nic zvlášť obtížného, šlo jen o ten nápad.
Stačilo udělat o kousek delší rám a přidat jednu zadní nápravu navíc. V Číně to tak některé vesnické kutilské dílny dělají dodnes, jen s tím rozdílem, že přidanou nápravu, primitivně upevněnou k rámu další dvojicí listových per, nechávají ... celý článek
Loukotě a řemeny 2011
Tak opravdu nevím, co napsat o již tradičním jičínském srazu toho nejstaršího, co u nás vlastně jezdí. Ne, že by co napsat nebylo, ale aby se to neopakovalo! Jako vždy tu totiž byla skvělá atmosféra, úžasná snaha pořadatelů i vybraná účast obdivuhodných strojů… celý článek
HARLEY versus BMW

Praktickou použitelnost motocyklu v armádě prokázala už první světová válka, na jejíchž frontách, což se dnes skoro neví, byly už tenkrát nasazeny desítky tisíc strojů německých, francouzských, britských i amerických.
V druhé světové válce se pak s armádními motocykly počítalo už jako se samozřejmou součástí každé motorizované jednotky a tyto stroje měly své nezastupitelné úlohy zejména v průzkumné, ... celý článek
HURIKAN Special 250 - Rychlík z jižních Čech

Ano, tomuhle silničnímu okruhovému Hurikanu se opravdu říkalo rychlík!
Jeho tvůrcem (i tvůrcem všech ostatních asi šesti Hurikanů) byl Vladislav Vlk, jeden z našich nejúspěšnějších a nejpopulárnějších závodních jezdců před druhou světovou válkou, který kraloval třídě do 250 ccm.
Původně závodil na Ogarech a byl tak dobrý, že v roce 1937 byl za své mimořádné jezdecké výkony vyhodnocen jako ... celý článek
Těžký kalibr - HENSCHEL 5G
Pětitunu Henschel 5 G lze charakterizovat jako velmi dimenzovaný a důkladný náklaďák spíš těžké, než střední kategorie. Vyráběl se ve třech provedeních, označených Henschel 5 G 1, Henschel 5 G 2 a Henschel 5 G 3, lišících se délkou podvozku.
Továrna uváděla, že nejen jeho motor, ale i celý vůz se vyznačují abnormální životností a to i přes nejvyšší požadavky na něj kladené.
celý článek
Legenda "Pérák"
Jen hodně málo motocyklů vzrušilo svět tak, jako nová dvěstěpadesátka Jawa na prvních poválečných autosalonech. Škoda, že tenhle triumf si nemohl vychutnat ten, kdo se o něj nejvíc zasloužil – Judr. Jaroslav Frei. celý článek
Ogar 350 - Praotec legendárních "třipadin"

Odmyslíme-li efektní lakování ve světle šedé barvě se zlatým linkováním, je to samozřejmě už od prvního pohledu nezpochybnitelná Jawa – pérák a to se vším všudy. Jedinou výjimkou je ten nápis na nádrži.
Většina historických pramenů uvádí, že název Ogar byl pro nový dvouválec použit údajně jen proto, aby v době, kdy strašnická továrna Ogar-Autfit, patřící firmě Machek a spol. byla v poválečných letech ... celý článek
Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl druhý

Indické a nepálské náklaďáky, to jsou v podstatě tři značky: Tata, vycházející převážně ze spolupráce s firmou Mercedes-Benz, Swaraj mající úzké spojení se značkou Suzuki a Eicher, což je velký nadnárodní koncern, produkující kromě obřích vícenápravových kamionů i nepřebernou řadu autobusů různých velikostí.
celý článek
Ježíšmarjáá..! Jauwajs..! Jauwa..! Jawa..!

Kde to jsme a jak vůbec může bejt možný, že anketu časopisu ČMN o „nejlepší motocykl všech dob“ vyhrála Jawa 500 OHC? Opravdu nevím, co k tomu říct. Vždyť v téhle anketě byly zastoupeny ty nejslavnější značky a nejlegendárnější motorky celého světa. Harleye, Indiany, Guzziny. Taky Vincent a Brough Superior, koukneme-li dál do minulosti. A nebo BMW, Hondy, Kawasaki… a těm všem přeci půllitr Jawa ... celý článek
Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl první.

Závěr sezóny jsem strávil na nepálských silnicích a silničkách. Bylo to krásných dva a půl tisíce kilometrů za řidítky tak trochu antikvárního motocyklu Royal Enfield. Cestu organizovala moravská cestovka Rajbas a já se na ni přihlásil s tajným záměrem zjistit, co zákazník za své peníze dostane a jestli to stojí za to. Byl jsem víc než spokojen.
Po pravdě řečeno, kilometry to byly nejen krásné, ... celý článek
Zetka slavila devadesátiny...
Nádvoří strakonického hradu se v sobotu, 12. září, stalo impozantní kulisou pro dobré dvě stovky nejrůznějších motocyklů, skútrů a jízdních kol. Kdo sem přišel, eventuelně přijel se podívat, měl ojedinělou příležitost vidět pohromadě stroje všech typů a výrobních ročníků, které měly společné to nejdůležitější: na nádrži onen známý kruhový emblém, se zakomponovanými písmeny ČZ. celý článek
Auta a motorky našich prapředků...

Obvykle vám, čtenářům Truck Magazínu, v této rubrice představuji některý z nákladních automobilů, se kterými jezdívali naši dědové. Dochované fotografie bývají většinou černobílé, nanejvýš tak trochu zažloutlé. V dnešním pokračování naší historické rubriky je ale všechno jinak. Ačkoliv vozidla, která si představíme tentokrát, jsou ještě o nějakou tu generaci starší, fotografie jsou současné a ... celý článek
V Suhlu bylo otevřeno nové dopravní museum.

„Suhl? Ale to je přece město v bývalé DDR! Odtamtud se dovážely Simsony!“
Ano. To souhlasí. Sice už Simsony z našich silnic téměř zmizely, ale odkud pocházely, to si pořád ještě pamatuje skoro každý...
Suhl je město, které má podobnou tradici a historii jako Strakonice. Pod značkou Simson se zde vyráběly nejdřív zbraně, pak jízdní kola, kočárky, ve dvacátých letech dokonce chvíli i kvalitní automobily ... celý článek
Po cestě hedvábí - 6.díl

V Xianu hned po ránu vybíhám na dvůr zkusit, jestli by se dala nějak umýt zablácená motorka. Mám pocit, že bych měl po předchozí celodenní jízdě v dešti opláchnout aspoň to nejdůležitější. Sedlo, světla a poznávací značku.
Ale náš mechanik měl nejspíš stejný nápad. Dokonce už je na dvoře chvíli přede mnou, a odněkud vytahuje hadici s vodou. Dáváme se do toho a za chvíli přichází postupně celý zbytek ... celý článek
Po cestě hedvábí - 5.díl
Tak konečně jednou ráno, kdy neprší a vypadá to, že ani pršet nebude! Svítí slunce, je horko, stejně mi ale neuschly mé troje včera vyprané slipy a triko Yuki. Takže se nedá nic dělat, musím to teď ráno rozvěsit na mašině za hotelem.
Dneska je v plánu dojet z města Ji Yuan do Shen Men Xia.
celý článek
Po cestě hedvábí - 4.díl

Dneska máme před sebou návštěvu jednoho hodně legendárního kláštera, tak jsem zvědav. Kontroluji, jestli mám rezervní baterii do foťákum, od Olympusů půjčená E-1 fotí skvěle, ale, samozřejmě, bez nabité baterie se neobejde!
Za celou mou loňskou expedici Peking-Paříž jsem zmokl jen párkrát. Na téhle, letošní, zatím ještě den bez deště nebyl. Nejhorší je, že si musím denně pár věcí přepírat. Kalhoty ... celý článek
Po cestě hedvábí - 3.díl
Startujeme z Lianyungangu, od pobřeží čínského Žlutého moře. Je to s velkou slávou, továrna Qingqi tím zahajuje svou reklamní kampaň, která by měla skončit někde v půlce Číny. Expedice pak má pokračovat dál, do cíle, který je až na druhém konci kontinentu, v Holandsku. Je jím pobřeží Atlantiku.
Vpředu jede bíločervený mikrobus Jinbei s vedoucím výpravy, novináři a televizními reportéry. Pak ... celý článek
Po cestě hedvábí - 2.díl

Po přistání v Pekingu přestupuji na vnitrostátní linku China Eastern Airways do Jinanu a trošku mě udivuje, že nastupujeme do stejně velikého Airbusu, jako mě sem přinesl z Evropy. Ale to jen do chvíle, než zjišťuji, že i na téhle vnitrostátní lince je nacpaný k prasknutí…
První, na co jsem v Číně zvědavý, je továrna, která motocykly Qingqi (Yuki) vyrábí. Na jinanském letišti mě vítá sympatická ... celý článek
Po cestě hedvábí - 1.díl
Na svou druhou motocyklovou cestu do Číny jsem se vydal ne proto, že by to byl můj nápad. Prostě jsem byl požádán, abych prokázal kvality nového čínského motocyklu tím, že s ním projedu trať někdejší hedvábné stezky. Došlo k tomu tak, že mou Kawasaki, se kterou jsem úspěšně zdolal trasu z Českých Budějovic přes Peking do Paříže, viděl v Praze na výstavě zástupce továrny Qingqi. celý článek
Po stopách slavného závodu - I.

Můžeš mít svůj sen…
Můžeš mít svůj sen. A říkat si, že ho jednou splníš. Můžeš o tom vypravovat i kamarádům. Celá léta tvrdit, že to dokážeš. Pak najednou přijde chvíle, kdy zjistíš, že už je čas.
Ne, že by se to právě hodilo. Nebo že by ti, samy od sebe, spadly najednou do klína prostředky k jeho uskutečnění. A dokonc se ani nedá říct, že by právě tohle byl ten ideální, pravý okamžik. ... celý článek
MOBIL SALON 2005

Českobudějovické výstaviště (od nepaměti známé výstavou „Země živitelka“) je každoročně v dubnu ve znamení „Mobil Salonu“, výstavy, která se týká všeho, co jezdí, plave a létá. Dobrou tradicí je, že pořadatelé této výstavy dávají prostor i nahlédnutí do historie.
Letos požádali o realizaci pavilonu historie trio pánů sběratelů - Petra Hošťálka, Emila Roděje a Josefa Mrázka. Takže ... celý článek
Pyrenejemi na třech kolech
Rozhodovat se dnes, kam na dovolenou, je zatraceně složité. Hranice přestaly být překážkou a jet se dá v podstatě kamkoliv, takže je to, jako sedět před mnohastránkovým jídelním lístkem a nevědět co si dát, zatímco ve vesnické hospodě by se rozhodovalo tak nejvýš mezi gulášem a buřtem… celý článek
|