|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 11 - 1961 AERO - sidecary DŘEVOPLYN - náhradní paliva JAWA 500 OHC model 02 - 1957 |
|
JAWA-ČZ 150 - 1955Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp" Výrobce: Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa) Výrobce motoru: ČZM Strakonice n.p.
Motocykl pochází od pana Zdeňka Padevěta z Rudné, byl to jeho první a jediný stroj. Nabídl jej pro museum s tím, že on už je nemocný a na motocykl starý a je mu líto jej přenechat mladým klukům ze sousedství, kteří ho chodí přemlouvat, že by si z něj udělali krosku pro lítání po okolních loukách a polích.
Motocykl je t.zv. lidové provedení, bez chromu, kdy kola a nádrž byly pouze stříkané stříbřenkou.
Už po prvním roce ježdění si mladý Zdeněk Padevět pořídil efektnější nádrž chromovanou, protože se chtěl vyrovnat kamarádovi ze sousedství, který měl tentýž stroj, ale v luxusním provedení, s chromovanou nádrží. S chromovanou nádrží pak jezdil až do doby, kdy stroj prodal.
Originální nádrž stříkanou stříbrnou barvou ale pečlivě uložil a při prodeji ji ke stroji přidal. Ve chvíli předání byl stroj v perfektním pojízdném stavu, ale dle slov majitele od roku 1967 již odhlášený.
Na to, že na původním tachometru je natočeno 45.247 km je stroj mimořádně dochovaný. Je zřejmé, že si ho jeho první a jediný majitel, pan Zdeněk Padevět, vážil, a že ho celý život hýčkal.
Motor nebyl ani rozebírán, ani opravován, dle slov Zdeňka Padevěta měl pouze dvakrát sejmutou hlavu válce kvůli dekarbonizaci.
Motocykl má na hlavě rámu nýtovaný anglicky psaný štítek, který má v záhlaví znak Jawa-ČZ.
Štítek je velmi stručný, obsahuje pouze čtyři údaje: číslo motocyklu: 448 186 rok výroby: 1955 objem motoru: 148 ccm váhu motocyklu: 104 kg
Technické údaje Jawa-ČZ 150 typ 352:
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou Vrtání: Ø 57 mm Zdvih: 58 mm Obsah: 149 ccm (dle instr. knížky) 148 ccm dle štítku Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 6,2 ks při 4.500 ot./min. Maximální kroutící moment: kgm při 2.750 ot./min. Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: Jikov 2918 HC s přívěrou vzduchu Zapalování: setrvačníkový magnet na pravém konci klikového hřídele Výkon: 6V / 45W Baterie: na přání (6V / 7 Ah, ukostřen minus pól) Předstih: Svíčka: Spojka: lamelová, v olejové lázni Primární převod: řetězem v olejové lázni, 50 článků Převodový poměr: Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 18,246 2. rychlost - 1 : 8,590 3. rychlost - 1 : 6,182 Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 114 článků Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 16 Pneu přední: 3,00 – 16 Tlak vzduchu vpředu: Ráfek zadní: 2,50 x 16 Pneu zadní: 3,25 – 16 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 1.960 mm Šířka (přes řidítka): 680 mm Výška: 1.030 mm Rozvor: 1.310 mm Světlost: mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením Zdvih vepředu: 130 mm Zadní vidlice: kyvná, se dvěma hydraulicky tlumenými pružícími jednotkami Zdvih vzadu: 100 mm Vlastní váha (bez paliva): 103,5 kg (104 kg dle štítku) Pohotovostní váha: 111 kg Dovolené zatížení: 150 kg Celková přípustná váha: 261 kg Spotřeba na 100 km: 3,0 litru při průměrné rychlosti 60 km/hod. Max. rychlost: 85 km/hod. Max. stoupavost: 31%
Číslo rámu 448 186 je u tohoto konkrétního stroje shodné s číslem motoru.
Na rámu je číslo z pravé strany, na zesílení pod hlavou řízení. Na motoru je na levém boku, vyražené s kytičkou před a za, na karteru pod táhlem vzduchové klapky karburátoru. |