|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích OGAR 350 (Jawa) - 1948 JAWA 500 OHC model 02 - 1957 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
JAWA 350 ccm typ 362 - Californian OilmasterSportovní motocykl, vycházející ze sériové "panelky", ale určený výhradně pro export na západní trhy. Na domácí trh nebyl běžně dodáván. Pravděpodobný rok výroby 1971. Výrobce: Jawa n.p., Týnec nad Sázavou
Tento konkrétní stroj byl exportován do Rakouska.
Podle původního majitele ze Salzburgu byl údajně koupen ve vídeňském zastoupení firmy Jawa, kterému vládl pan Josef Faber, známý prodejce a velký fanda československých motocyklů už od konce druhé světové války. Měl ve své prodejně i museum československých motocyklů, dokonce včetně obou závodních čtyřválců Jawa i ČZ!!!
Technické údaje Jawa 350 Californian:
Typ: 362/00 Oilmaster, export Rakousko Výrobce: Závody 9. května Praha (Jawa) Rok výroby: asi 1971 (přesný rok výroby se pro export neudával) Číslo podvozku: 009 021 Barva: světlá červená v kombinaci s černou, zlaté linky Chromované díly: řidítka, kola, výfuky, boky nádrže, držáky př. blatníku Typ motoru: dvoutaktní dvouválec v bloku s 4 rychlostní převodovkou Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 352 ccm (dle štítku) Kompresní poměr: 1 : 10 Maximální výkon: 25,5 ks při 5.250 ot./min. Číslo motoru: *362 – 0 – 010 562* Maximální rychlost: 136 km / hod. Délka: 1.980 mm Šířka: 670 mm (přes řidítka) Výška: 1.025 mm Rozvor: 1.318 mm Váha pohotovostní: 145 kg Váha užitečná: 192,5 Váha nejvyšší přípustná: 337,5 kg Ráfek vpředu: 2,15 B x 18 Pneu přední: 3,25 - 18" (dezén M10) Ráfek vzadu: 2,15 B x 18 Pneu zadní: 3,50 - 18" (dezén M9) Dráty: 4 x 144 mm
Stroj je dochován v mimořádně původním stavu s velmi malým počtem najetých kilometrů. Na počítadle tachometru je cifra 6338 km a původní je i reflektor (PAL) s originálními kontrolkami, parabolou a původní spínací skříňkou.
Na pravém držáku reflektoru má stroj dosud vylepenou rakouskou dálniční známku (platnou pro rok 1983).
Jediným dílem, který byl v průběhu provozování tohoto stroje přelakován, byl pravý boční kryt, pod nímž se nachází baterie. Původní majitel kryt přelakoval, protože na něm byly stopy koroze od elektrolytu. Už ale nesehnal původní obtisk, který by na krytu měl být.
Motocykl byl z Rakouska získán s koncovkami svíčkových kabelů (fajfkami) "Champion" ze speciální červené gumy s vysokou odolností proti elektrickému průrazu.
Červené byly i návleky rukojetí řidítek, ladící s červeným odstínem lakování - pravděpodobně montované předchozím majitelem (v době vzniku motocyklu nejspíš toto provedení neexistovalo).
Specifickým, u nás neznámým, detailem je chromované tlačítko na pravé straně řidítek kvůli odlišnému znění rakouských předpisů, které v době dovozu tohoto motocyklu už vyžadovaly "světenou houkačku". Firma Faber, Wien to řešila dodatečnou montáží tohoto tlačítkového spínače, od něhož šel vně řidítek vedený kabel do pláště reflektoru.
Dosud původní (první) a velmi málo jeté jsou i pneumatiky Barum.
Přední: 3,25 - 18 (dezén M 10) Zadní: 3,50 - 18 (dezén M 9)
Jak bylo u exportních (nebo výstavních) strojů v Jawě zvykem, byl střední prolis bočního víka motoru leštěn do vysokého, tady už poněkud zašlého, lesku.
Levé boční víko motoru se ale neleštilo kvůli nevhodnému tvaru, vzniklému přidáním nálitku pro čerpadlo oleje "Oilmaster".
Pod motorem je vidět boční "pohotovostní" stojan, pro fotografování ve vyklopené poloze. Stojan vycházel ze sériových kývaček a panelek, které ale byly na 16-palcových kolech, takže pro Californian na 18-palcových kolech bylo potřeba pohotovostní stojan delší. V Jawě to řešili socialisticky jednoduše a levně - přivařením asi centimetrové kostky železného materiálu...
Detailní pohled na olejovou nádrž odděleného mazání s kontrolním průhledítkem a originální nálepkou, která byla umístěna na levém boku motocyklu, souměrně s krytem akumulátoru na pravém boku. Přívod oleje z nádrže do čerpadla byl gumovou hadičkou s textilním opředením.
Pod olejovou nádrží je patrné dvoucívkové relé PAL Magneton, které zajišťovalo podstatně jemnější regulaci dobíjecího proudu, než u sériových kývaček a panelek relé jednocívková...
A ještě dvě fotky z exteriéru, které jen potvrzují, že
"Kalif", jak se mu říkalo, byl motocykl nejen velmi atraktivní, především ale opticky zcela jiný, než byla záplava kývaček v unifikovaném a léta neměněném stylu. A když se k tomu přičte, že opravdu jel (byla to tehdy jediná Jawa, která měla v papírech uvedenou hodnotu maximální rychlosti 135 km/hod.), není divu, že tenhle motocykl s hrazdičkou a sportovně zvednutými výfuky byl za socialismu snem každého motorkáře. Bohužel nedosažitelným... |